Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Å prute eller ikke prute - det er spørsmålet

Media oppfordrer stadig lånekunder til å kontakte banken sin for å prute på boligrenten. "Bankene tilbyr ekstra lave lånerenter til mange av dem som kontakter banken og pruter". "Nå er det enkelt å prute på boliglånsrenten". "De som kontakter bankene får lavere boliglånsrente". 

Det stemmer ikke i Skandiabanken.

Lik behandling til deg og naboen

I motsetning til andre banker, er det ikke mulig å prute ned sin egen boliglånsrente i Skandiabanken. Vi har like priser for alle, og rentene er allerede ferdig ned-prutet.  

Vi kombinerer lave renter og ingen gebyrer med det å være enkel og åpen. Det vil si at det skal være enkelt å flytte boliglån til oss. Alle prisene skal være åpen og godt synlig. Og vi skal ha best boliglånsrente til alle kundene våre over tid.

Kan jeg prute i Skandiabanken?

Nei, du kan ikke prute deg frem til en lavere pris enn renten vi opplyser om i våre prislister. Du har allerede den beste renten vi kan tilby deg, uavhengig av om du har ringt oss eller ikke. Når renten går ned, setter vi renten ned for alle kunder. Når renten går opp, setter vi renten opp for alle kunder.

Det er ikke slik at du trenger å ha dårlig samvittighet for at du burde ringt banken din for å prute på renten. Såfremt du ikke liker å ringe en bank med jevne mellomrom for å prøve å prute på renten er vi banken for deg. 

I Skandiabanken er det vår jobb er å gi deg så gode betingelser at du er glad for at du har boliglånet ditt hos oss. 

Endret belåningsgrad?

Renten din blir ikke automatisk endret når lånet ditt går fra 85 % til 75 %. Du kan få en bedre rente på lånet ditt når belåningsgraden din blir endret. 

Har du endret belåningsgrad kan du informere oss om dette via kontaktskjema. Skal du gjøre endringer på dine lånebetingelser krever vi oppdatert dokumentasjon. En ny verdidokumentasjon kan være en verdivurdering fra en eiendomsmegler etter befaring, eller takst/forenklet takst fra en godkjent takstmann. Dokumentasjonen må være datert og signert ikke eldre enn 6 måneder. 

Vanlige spørsmål om boliglån

Når utbetales boliglånet?

Boliglånet utbetales fortløpende etter at vi har mottatt signerte lånedokumenter fra deg. Det tar normalt sett 3-5 virkedager avhengig av blant annet tinglysning og låneformål. Kjøp blir prioritert, og utbetales ved overtagelse.

I perioder når mange søker om lån samtidig kan behandlingstiden være noe lenger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mye kan jeg få i boliglån?

Du kan enkelt se hvor mye du kan låne ved å søke om lån. Lånetilbudet er helt uforpliktende. Dersom du ønsker lånet signerer du lånepapirene, så ordner vi resten. Dersom noe av informasjonen må kontrolleres, må det gjøres manuelt før du får endelig svar på søknaden og tilgang til å signere lånedokumentene. 

Er du ikke kunde?

Da må du registrere deg før du legger inn søknaden. Dette er helt uforpliktende og gebyrfritt. Du får svar på søknaden med en gang.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å flytte boliglånet til Skandiabanken?

Det koster ikke noe å flytte boliglån til oss. Vi tar ikke termin- eller etableringsgebyr, men du må betale tinglysingsgebyr til staten.  Se prislisten

Du kan bli bedt om dokumetere bolirverdien, dette får du i så fall vite om etter at søknaden er fullført.

Vi godkjenner verdivurdering fra en eiendomsmegler etter befaring, eller takst/forenklet takst fra en godkjent takstmann. Dokumentasjonen må være datert og signert, ikke eldre enn 6 måneder. Du må selv dekke kostnadene ved en eventuell verdivurdering. Utgifter til takst og tinglysing kan i noen tilfeller trekkes fra på skatten. Husk å ta vare på kvitteringen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Tilbyr dere særeielån/enedebitor?

Søknadsveiviseren for boliglån er ikke tilpasset dette formålet, men vi foretar en manuell vurdering av søknaden din. 

Vi gjør oppmerksom på at en grunnleggende forutsetning for at vi eventuelt skal kunne tilby dette, er at låntaker alene har full hjemmel i boligen. Ønsker du å søke lån som enedebitor, tar du bare kontakt med oss på chat når du er innlogget eller via kontaktskjema eller telefon 810 01 001, mellom klokken 06-24, alle dager – hele året. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg boliglånssøknaden min?

Hvis du har søkt om boliglån finner du søknaden under Mine Lån.

Her kan du signere, se status på søknaden og få oversikt over hva som eventuelt mangler før du får utbetalt lånet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må jeg gjøre for å få utbetalt lånet?

Du får svar med en gang du har fullført søknaden i nettbanken. Etter at vi har mottatt signerte lånedokumenter fra deg tar det normalt 3-5 virkedager før lånet blir utbetalt. Merk at dersom noe av informasjonen må kontrolleres, må dette gjøres manuelt før du får endelig svar på søknaden og tilgang til å signere lånedokumentene.

I perioder når mange søker om lån samtidig kan behandlingstiden være noe lenger.

I noen tilfeller kan det være at vi må vurdere søknaden manuelt. Du får i så fall beskjed om det når søknadsveiviseren er fullført. En saksbehandler kontakter deg på din registrerte e-post adresse i nettbanken når vi starter saksbehandlingen. Saksbehandleren opplyser hvilken dokumentasjon vi trenger for å behandle søknaden.

Ved kjøp gjennom megler eller advokat utbetaler vi lånet to virkedager før overtakelsesdatoen som står i kjøpekontrakten. Dette forutsetter at alt av etterspurt dokumentasjon samt lånedokumenter er mottatt og kontrollert. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg øke boliglånet mitt?

Du kan øke boliglånet ditt ved å søke her. For å søke Du vil umiddelbart få svar på hvor mye vi kan tilby deg i lån, og om vi krever dokumentasjon på noe av informasjonen. 

Har du fått innvilget ønsket lånebeløp, kan du velge mellom elektronisk signering av lånedokumenter med BankID, eller å skrive ut lånedokumentene.

Vi gjør oppmerksom på at lånet må økes med minimum kr 100 000.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg finansieringsbevis?

For å kunne søke om finansieringsbevis hos oss må du være kunde hos oss. Du, og eventuell medlåntaker, må være fylt 18 år. For å kunne ha gode priser er vi avhengig av automatiserte tjenester og at du selv starter disse. 

Alle søknader om finansieringsbevis og boliglån blir derfor behandlet direkte på nett. Basert på de opplysningene du oppgir i søknaden og oppslag i eksterne databaser, får du med en gang vite hvor mye vi kan tilby i finansiering. 

Du kan søke om finansieringsbevis her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

(Publisert 27.10.15 12:57 - Oppdatert 27.10.15 14:53)