Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Vi støtter gründere

Samarbeid og kunnskapsdeling er viktig for å skape framtidens bedrifter. Derfor støtter vi gründere, sosiale entreprenører og andre nytenkende aktører.

Framtiden skapes av mennesker med gode ideer. Vi ønsker å bidra til at noen av disse blir utviklet til det beste for samfunnet. Mens noen banker velger å sponse fotballag og skiløpere har vi valgt å inspirere til nyskapning og gründerskap. 

Nylig er boken «Konkurransekraft» - om gründere som endrer Europa – gitt ut med støtte fra Skandiabanken. Vi er også bidragsyter i  boken «Startup Guide Oslo» og aktive i å bygge relasjoner inn mot ulike gründermiljøer. Rett og slett fordi vi mener det er viktig å bidra til å skape det nye som vi skal leve av etter oljen.

- Vi tror og håper at bøkene gir kommende gründere og entreprenører inspirasjon, praktiske råd og oppmuntring til å ta spranget og starte opp sin egen virksomhet. Og vi håper at noen av disse også kan hjelpe oss til å gjøre ting enda smartere og enklere for dere kunder, sier Johnny Anderson, leder for Merkevare og kommunikasjon i banken.

Vi er selv et resultat av samarbeid med gjensidig suksess 

Da Skandiabanken startet for mer enn 15 år siden, var en håndfull engasjerte folk som sto bak. Vi hadde en klar visjon om å endre bankbransjen gjennom en suveren digital kundeopplevelse. Sammen med kloke IT-hoder, partnerskap og ved å satse på folk utenfra bransjen klarte vi å bygge opp noe unikt, som fortsatt har kraft i seg i dag. 

- Gjennom denne type samarbeid har mange bedrifter lyktes. Opp gjennom årene har vi også fått til mye bra gjennom partnerskap med små aktører utenfor bransjen. Samarbeidet har vært viktig både for oss og dem. Noen har senere også vokst seg store og kjente – og det er jo ekstra inspirerende, sier Johnny Anderson

Trenger å bli utfordret for å tenke nytt

Han er klar på at Skandiabanken fortsatt skal være en utfordrer i bankverden. Da er vi avhengige av å selv bli utfordret utenfra for å tenke nytt. For en ting er sikkert: Alle bedrifter må tenke og handle annerledes i morgen enn de gjorde i går. Og det kreves litt guts.

- Framtidens vinnere er de som har guts til å satse - selv om de ikke vet utfallet, de som raskt klarer å tenke nytt når de feiler og de som klarer å tiltrekke seg den beste kompetansen gjennom å dele kunnskap. Dette gir konkurransekraft. Har vi ikke konkurransekraft, har vi heller ingen framtid. Og denne kraften finner vi i samarbeidet med flere, sier Anderson.

Kunnskapsdeling bygger landet - til alles framgang 

Vi må vite hvilke områder vi konkurrerer på og hvilke om råder vi samarbeider på. Ingen klarer å følge med på alt som skjer. Og om vi prøver å beskytte all kunnskapen internt så råtner vi på rot. Vi er avhengig av å være en deltager der kunnskap deles. Både for å lære fra andre (nye som gamle) og for å dele den erfaringen vi selv har tilegnet oss. Og det uten å vite om vi får noe igjen for det. 

- Men veier krysser ofte – og plutselig finner vi koblingen med noen som kan være med å skape det nye – som kan ha en stor betydning for noen. Og da blir det gøy! 

Gratis gründerbok

Bor det en Gründer i deg? Eller ønsker du å finne inspirasjon til å tenke stort og jobbe hardt i det små? Da kan Konkurransekraft. Gründere som endrer Europa være nyttig for deg.

Vi gir bort boken til de 100 første som bestiller den. Trykk på knappen for å sende en e-post. Husk å oppgi navn og adresse.

Jeg vil ha boken
(Publisert 22.11.16 14:47 - Oppdatert 23.11.16 08:52)