Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Enkel betaling

Hos oss kan du enkelt og lynraskt betale regninger eller overføre penger på den måten du foretrekker det i nettbanken, mobilbanken eller SMS-banken.

Ekstra nyttig:

  • Vennebetaling: Del regningen med en SMS
  • Mobilapp: Lynrask innlogging og betaling uten BankID
  • Mellom Skandiabanken-kunder umiddelbar overføring av penger hele døgnet, alle dager
  • Smart forfallsoversikt og endre regninger som du vil helt frem til forfall

Vanlige spørsmål om betaling

Hvor finner jeg mine eFaktura?

Ubehandlede eFaktura finner du øverst i Forfallsoversikten.  

I tillegg vil den gule linjen øverst på startsiden når du er logget inn vise ubehandlede eFaktura. Trykk og du kommer til Forfallsoversikten. eFakturaene vises øverst på siden. Her kan du endre belastningskonto, beløp og forfallsdato. 

I mobilbanken finner du behandlede eFaktura under Betaling og eFaktura.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når blir mine regninger belastet konto?

Når du betaler til en mottaker som har konto i Skandiabanken vil denne betalingen bli utført straks den er registrert.

Betalers konto blir umiddelbart belastet og mottakers konto blir umiddelbart godskrevet. Betalinger til mottaker som har konto i Skandiabanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er.

Betaler du til mottakere som har konto utenfor Skandiabanken vil betalingen følge den ordinære forfallsbehandlingen i Skandiabanken. Regninger blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag. Det utføres ikke behandling av regningsbetaling lørdag og søndag, eller på helligdager.

Den første behandlingen av forfallsregisteret starter kl 00:25. Da behandler vi betalinger som er registrert etter kl 13:50 dagen før og frem til klokken 00:25. Klokken 05:30 starter kreditering (godskriving) av mottakers konto.

Den andre forfallsbehandlingen starter kl 09:30. Da behandles betalinger som er registrert etter klokken 00:25 og frem til kl 09:30. Klokken 11:00 starter kreditering av kundens konto.

Den tredje forfallsbehandlingen starter kl 12:00. Da behandles betalinger som er registrert etter klokken 09:30 og frem til kl 12:00. Klokken 13:30 starter kreditering (godskriving) av mottakers konto.

Den fjerde forfallsbehandlingen starter kl 13:50. Da behandles betalinger som er registrert etter klokken 12:00 frem til kl 13:50. Klokken 15:30 starter kreditering (godskriving) av mottakers konto.

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandlingen av forfallsregisteret.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor endrer mottakers navn og adresse seg når jeg har lagt inn KID-nummer?

Årsaken til at betalingsmottakers navn endrer seg når du trykker 'Betal', er fordi betalingsmottakers OCR-avtale med Nets ikke har samme navn som det du har lagt inn. Det kan skyldes at mottakerens OCR-avtale ikke er oppdatert med riktig navn.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg signere ved registrering av regninger?

Du må signere på regninger uten KID-nummer når regningen er på et høyere beløp enn beløpsgrensen som er satt i nettbanken. Du må også signere når du registrerer regninger til nye mottakere.

Beløpsgrensen kan du endre når du er innlogget i nettbanken.

Det kreves ikke signatur for regninger med KID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en straksbetaling?

Når du betaler til en mottaker som har konto i Skandiabanken vil denne betalingen bli utført med en gang den er registrert.

Betalers konto blir umiddelbart belastet og mottakers konto blir godskrevet. Betalinger til mottaker som har konto i Skandiabanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er.

Det er ingen beløpsbegrensning på straksbetalinger, men det forutsettes at det er dekning for beløpet på betalers konto.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en fast overføring?

En fast overføring er enten en regelmessig overføring mellom dine egen kontoer, eller til en annen mottaker i Skandiabanken eller annen bank. Her finner du Fast overføring.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor kan jeg ikke bruke KID-nummer på faste overføringer?
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer/sletter jeg en fast overføring?

Du kan endre eller slette en fast overføring ved å velge den aktuelle faste overføringen under menyvalget Betaling og Fast overføring. Dersom du kun ønsker å endre neste trekk, gjør du det under Betaling og Forfallsoversikt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg tidsavbrudd?

Regningen må registreres innen 20 minutter. Bruker du lenger tid blir du av sikkerhetsmessige årsaker automatisk logget ut.

Om du har problemer med å taste inn KID- og kontonummer i tide, anbefaler vi at du noterer disse i et annet dokument, og kopierer og limer de inn i regningsbetalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

SMS-banken - penger på sekundet!

Tomt på konto? Med enkle tastetrykk kan du sjekke saldo og flytte penger mellom egne kontoer umiddelbart. Det eneste du trenger å gjøre er å sende melding til 02265. Send H for Hjelp til 02265.