Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Betaling

Hos oss kan du enkelt og lynraskt betale regninger eller overføre penger på den måten du foretrekker. I nettbanken, mobilbanken eller SMS-banken. Helt gebyrfritt selvfølgelig.

Regningsbetaling

  • Betaler du til andre kunder i Skandiabanken vil pengene bli overført umiddelbart. Hele døgnet, alle dager.
  • Betalinger til konto i andre banker følger vanlige oppgjørstider for regningsbetaling.
  • I forfallsoversikten har du god kontroll, og kan endre regninger som du vil helt fram til forfall.

Regningsbetaling Logg inn og registrer betaling

AvtaleGiro

  • Med AvtaleGiro kan du være sikker på at regningene dine blir betalt ved forfall.
  • Beløpet trekkes fra konto på forfallsadato og alt går automatisk.
  • Du kan alltid gå inn og endre eller stoppe betalingen hvis du ønsker det.

AvtaleGiro Les mer om AvtaleGiro

eFaktura

Oppretter du eFaktura kommer regningen rett i nettbanken i stedet for i posten. Den er ferdig utfylt med KID, beløp og kontonummer.

Du har full kontroll, og må godkjenne regningen selv i nettbanken og du kan velge når du vil betale.

Etter at eFakturaen er lagt til forfall kan du endre både beløp og forfallsdato.

eFaktura Les mer om eFaktura

SMS-vennebetaling

  • Har du lånt penger av en venn? Eller spleiset på en taxi? Da kan det være greit å ha en enkel måte å overføre penger på uten å logge inn i nettbanken.
  • SMS-vennebetaling fungerer til alle kontoer uansett bank.
  • Alt du trenger er kontonummeret du skal overføre penger til.

SMS-vennebetaling Les mer om SMS-vennebetaling

Utenlandsbetaling

  • Du kan både betale til utlandet, og motta penger fra utenlandske banker på kontoen din.
  • Det er viktig at du oppgir korrekt informasjon når du skal betale penger til utlandet, eller skal motta penger fra et annet land.

Utenlandsbetaling Les mer om utenlandsbetaling

Vanlige spørsmål om betaling

Hvorfor må jeg ikke oppgi adressen til mottakeren?

Mottakers postadresse er ikke nødvendig for at betalingen skal komme fram. For å gjøre det enkelt har vi derfor fjernet adressefeltet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg mine eFaktura?

Ubehandlede eFaktura finner du når du er innlogget.   

I tillegg vil den gule linjen øverst på startsiden når du er logget inn vise ubehandlede eFaktura. Trykk og du kommer til Forfallsoversikten. eFakturaene vises øverst på siden. Her kan du endre belastningskonto, beløp og forfallsdato.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når blir regningene mine belastet konto?

Forfallsbehandlingen skjer ca kl. 00:20, 10:00, 12:00 og 13:50.

Mottakerkonto i Skandiabanken:
Når du betaler til en mottaker som har konto i Skandiabanken, vil betalingen bli utført straks den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. Dersom forfallsdato er frem i tid på en betaling til en konto i Skandiabanken, vil mottakers konto bli godskrevet ved forfallsbehandling.

Betalinger til mottaker som har konto i Skandiabanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er, uavhengig om du bruker vennebetaling eller vanlig regningsbetaling. Så lenge forfallsdato er samme dag, blir beløpet utført straks og mottaker mottar beløpet samtidig som du belastes. 

Mottakerkonto i annen bank:
Betalinger til
 mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra helg (lørdag og søndag) og helligdager. Tidspunktene ser du under:

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandling av forfall.

- Betalinger registrert mellom 00:20 - 10:00 blir godskrevet mottakers konto samme formiddag.

Betalinger registrert mellom 10:00 - 12:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag.

- Betalinger registrert mellom 12:00 - 13:50 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag fra klokken 15:30. 

- Betalinger registrert mellom 13:50 - 00:20 blir godskrevet mottakers konto fra klokken 05:30. 

- Betalinger registrert fredag etter klokken 13:50, blir behandlet natt til mandag klokken 00:20 dersom dette er en virkedag. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 05:30.

OBS: Hvis du haker av for Belast umiddelbart, belastes beløpet kontoen din umiddelbart. Det vil ikke være mulig å endre eller slette betalingen i ettertid. Kvittering blir tilgjengelig med det samme under Utførte betalinger. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt ovenfor. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er oblat, og hvordan bestiller jeg det?

Oblat er en klistrelapp med informasjon om en utført betaling som blir benyttet til medlemskort.

Du kan bestille oblat når du er innlogget etter at betalingen er belastet kontoen din. Gå til Utførte betalinger som du finner under menyvalget Betaling. Videre trykker du på den aktuelle betalingen og velger Bestill oblat.

Merk at i de fleste sammenhenger er det nok at du fremviser vanlig kvittering. Ønsker du kvittering for en allerede betalt regning kan du skrive den ut fra nettbanken. Velg Betaling, Utførte betalinger og Kvittering.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor endrer mottakers navn og adresse seg når jeg har lagt inn KID-nummer?

Årsaken til at betalingsmottakers navn endrer seg når du trykker 'Betal', er fordi betalingsmottakers OCR-avtale med Nets ikke har samme navn som det du har lagt inn. Det kan skyldes at mottakerens OCR-avtale ikke er oppdatert med riktig navn.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg signere ved registrering av regninger?

Du må signere på regninger uten KID-nummer når regningen er på et høyere beløp enn beløpsgrensen som er satt i nettbanken. Du må også signere når du registrerer regninger til nye mottakere.

Beløpsgrensen kan du endre når du er innlogget i nettbanken.

Det kreves ikke signatur for regninger med KID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en "straksbetaling"?

En "straksbetaling" hos oss er enten en betaling til en annen kunde i Skandiabanken eller at du bruker muligheten Belast umiddelbart under menyvalget Betale. Når du betaler til en mottaker som har konto i Skandiabanken vil denne betalingen bli utført med en gang den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. 

Betalers konto blir umiddelbart belastet og mottakers konto blir godskrevet. Betalinger til mottaker som har konto i Skandiabanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en fast overføring?

En fast overføring er enten en regelmessig overføring mellom dine egen kontoer, til en annen mottaker i Skandiabanken eller annen bank. Her finner du Fast overføring.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor kan jeg ikke bruke KID-nummer på faste overføringer?

Fast overføring støtter ikke betalinger med KID-nummer. Det betyr at tjenesten kun kan benyttes for faste overføringer til mottakere som ikke krever KID-nummer. Dersom du har regninger med KID-nummer, må du benytte vanlig betaling, eller AvtaleGiro/eFaktura til mottakere som tilbyr dette. I nettbanken kan du imidlertid registrere regninger med forfall 13 måneder frem i tid. Her finner du betaling

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer/sletter jeg en fast overføring?

Du kan endre/slette en fast overføring her.  Dersom du kun ønsker å endre neste trekk, gjør du det under Betaling og Forfallsoversikt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.