Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Utenlandsbetaling

Du kan både betale til utlandet, og motta penger fra utenlandske banker på kontoen din. Det er viktig at du oppgir korrekt informasjon når du skal betale penger til utlandet, eller skal motta penger fra et annet land. 

Når du skal betale til utlandet

Du må ha følgende informasjon klar når du skal gjøre en utenlandsbetaling:

  • Mottakers navn og adresse
  • SWIFT-/BIC-kode og eventuelt navn til mottakers bank
  • IBAN-nummer/kontonummer til mottaker

Det vil variere fra land til land hvilke av overnevnte opplysninger som kreves. Kontakt mottaker eller mottakers bank dersom du mangler betalingsinformasjon.

Når du skal betale til utlandet Mer om å betale til utlandet

Når du skal motta penger fra utlandet

Oppgi ditt IBAN-kontonummer og SWIFT-kode til den som skal betale deg.

  • Dersom innbetalingen er en SEPA-betaling (EUR innenfor EU/EØS) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: SKIANOBB, Skandiabanken, 5020 Bergen, Norway
  • Før øvrige innbetalinger (i andre valutasorter) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, 0021 Oslo, Norway
  • IBAN kontonummer finner du i nettbanken under menyvalget Kontoinformasjon

SEPA-betaling: Betaling må komme fra EU/EØS, være i EUR, inneholde IBAN og SWIFT/BIC-kode. Ellers må betalingen registreres med omkostningskode 'delte kostnader' og avsenderbanken være medlem av SEPA.

Når du skal motta penger fra utlandet Mer om å motta penger fra utlandet

Vanlige spørsmål om utenlandsbetaling

Kan jeg overføre penger til pengespillkontoer i utlandet?

Vi følger det norske regelverket og Lotteritilsynet har lagt ned forbud mot å overføre til noen kontoer i utlandet som er knyttet til pengespill. Betalinger/gevinster fra slike kontoer blir stoppet og returnert til avsender. Du kan lese mer her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en utenlandsbetaling?
  • SEPA-betalinger: 1-2 virkedager
  • Øvrige betalinger 1-8 virkedager

Hvis mottaker ikke har mottatt pengene innenfor vanlig overføringstid, anbefaler vi å sjekke Utførte betalinger for å se om betalingen er utført. Det kan også være greit å sjekke kontoutskriften for å se at betalingen ikke har kommet i retur fra mottaker. Om alt ser greit ut i nettbanken, anbefaler vi å skrive ut en kvittering som du sender til mottakeren. Kvittering finner du under Utførte betalinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr statusen på min utenlandsbetaling?

Vi anbefaler alltid å sjekke forfallsregisteret i perioder hvor betalinger skal utføres.

Under behandling: En betaling har status «under behandling» i forfallsregisteret inntil betalingen er kontrollert og ferdigbehandlet. Normalt vil denne statusen vare en kort periode, men i noen tilfeller 1-2 virkedager.

Manglende dekning: En betaling har status «Manglende dekning» dersom det ikke er dekning for beløpet i norske kroner. Betalingen blir forsøkt belastet i 4 virkedager etter forfallsdato før den blir stoppet.

Stoppet: En betaling får status «Stoppet», dersom det ikke er dekning på kontoen i løpet av 5 virkedager. Du kan redigere betalingen og legge inn ny forfallsdato. 

Avvist: En betaling får status «Avvist» dersom det ikke er mulig å gjennomføre betalingen. Årsak til avvisningen vises.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg kvittering for utenlandsbetaling?

Du finner informasjon om utførte betalinger her når du er innlogget. Du kan også ta ut kvittering på engelsk som du kan sende til mottakeren som bekreftelse på betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om behandling av utenlandsbetaling

Alle utenlandsbetalinger blir lagt til forfall. Ved behandling på forfallsdato blir pengene reservert på kontoen din. Vær oppmerksom på at dette reduserer disponibelt beløp på kontoen. Når pengene reserveres brukes foreløpig kurs. Når betaling blir bokført er endelig valutakurs benyttet. Det kan derfor være avvik mellom reservert beløp og bokført beløp. Det kan ta fra 1-2 virkedager før betalingen er bokført din konto. Endelig kurs blir satt når betalingen blir utført hos underleverandør. 

Våre forfallsbehandlinger skjer på hverdager: 06:00, 09:00, 11:00, 14:00, 15:00 og 18:30 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg stoppe eller tilbakekalle en utenlandsbetaling?

Å stoppe eller tilbakekalle en betaling koster penger, både for Skandiabanken og involverte banker i utlandet. Den enkleste og billigste løsningen er at du selv ber mottaker om å returnere betalingen.

Dersom du kort tid etter at betalingen er utført for eksempel oppdager at du har sendt til feil mottaker eller at du mistenker svindel, kan du ta kontakt med oss. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å få returnert pengene. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke kan garantere at pengene blir returnert til kontoen din og at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser. 

Ved tilbakekall vil kursen være ulik den som ble benyttet ved betaling, og mottakerbanken vil ofte ta et gebyr for tilbakekall av pengene. Dette vil også redusere beløpet du får tilbakebetalt. Det er derfor viktig at du passer på at alle opplysningene er korrekt når du registrerer betalingen

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer dersom jeg har skrevet feil i opplysningene i utenlandsbetalingen min?

Dersom du registrerer uriktige opplysninger i betalingen din, vil mottakerbanken i de aller fleste tilfeller sende betalingen i retur. 

Den mest vanlige returårsaken er at feil navn, ugyldig kontonummer, ugyldig Swift/BIC eller ugyldig bankkode er lagt inn. Noen banker vil også returnere betalingen dersom det er avvik mellom navn (også skrivefeil) og kontonummer. 

På grunn av kursdifferanse, og mottakerbankens og eventuelt mellombanks omkostninger for å returnere betalingen, vil beløpet som blir returnert til din konto avvike fra det opprinnelige beløpet du sendte. Dette er dessverre noe vi ikke kan påvirke på noen måte og som vi ikke refunderer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg etterlyse en utenlandsbetaling?

Vi kan etterlyse en utenlandsbetaling, men det er viktig at du sjekker med mottaker at alle opplysningene i betalingen er korrekt. Du kan også sende en kvittering fra nettbanken til mottaker. Vi gjør oppmerksom på at mottakerbanken kan ha tatt et gebyr når de har godskrevet mottakerkonto, beløpet kan derfor være ulikt det opprinnelige beløpet du sendte. 

Ønsker du likevel at Skandiabanken skal bistå kan du kontakte vårt Kontaktsenter. Vi vil da forsøke å kontakte mottakerbanken for å etterlyse betalingen. Vi gjør oppmerksom på at det ofte tar lang tid før vi mottar svar på slike henvendelser og at dette er kostbart og tidkrevende. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er midtkurs?

Midtkurs viser en indikativ pris for kjøp og salg av valuta i markedet på et gitt tidspunkt. Kursene endrer seg kontinuerlig, og kursene vi viser i kurslisten vil derfor ikke vise endelig kurs du vil få på din inn- eller utbetaling. 

Endelig kurs på en betaling til utlandet blir satt i det vår underleverandør utfører betalingen. Endelig kurs på en innbetaling fra utlandet settes når vår underleverandør mottar betalingen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg valutakurser for utenlandsbetaling?

Valutakurser varierer og oppdateres flere ganger daglig. Foreløpig kurs og beløp er alltid synlig når du skal bekrefte betalingen. Den er også synlig i forfallsregisteret ditt. Endelig kurs blir satt når betalingen gjennomføres av underleverandør. Den blir da også synlig i Utførte betalinger.

Valutakursene og midtkurs finner du her. Denne oppdateres daglig ca. klokken:

09:15
11:15
13:15
15:15
17:15.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med omkostninger når det gjelder utenlandsbetaling?

Ved inn- og utbetalinger på din konto, se prisliste.

Omkostningene blir trukket fra kontoen din som en egen postering ved belastning. Transaksjonen vises på kontoutskriften din som Omkostninger.

Alle overføringer til utlandet fra Skandiabanken sendes med meldingen «Charge Shared». Det betyr at betaler og betalingsmottaker betaler egne kostnader. Du betaler omkostninger i Skandiabanken og mottaker betaler eventuelle omkostninger i utlandet. Dette er normalt den beste løsningen og vanlig praksis i de aller fleste norske banker. Vær oppmerksom på at enkelte banker kan trekke gebyret direkte fra overført beløp, og ikke som en egen transaksjon slik som i Norge. Vi har dessverre ingen oversikt over hvilke gebyrer som eventuelt blir tatt av mottakerbank.

Ved betalinger der vi ikke har avtaler med banker om direkteoverføring, blir det benyttet mellombank. Mellombanken videreformidler beløpet til mottakerbanken. Mellombanken tar som regel et gebyr i tillegg til gebyret som mottakerbanken tar. Beløpet trekkes direkte fra overført beløp. For å være sikker på at mottaker får hele beløpet, bør du legge til en mindre sum i beløpet som skal overføres. Vi har ikke en fullstendig oversikt over alle gebyrer som belastes av de ulike mellombankene, men i en del tilfeller vet vi hva mellombankene vil ta. Dersom du trenger å vite eksakt hvor mye ekstra som må overføres, kan du ta kontakt med oss på telefon: 810 01 001, eller via chat når du er innlogget i nettbanken.

Priseksempel på overføring til utlandet i USD som går via mellombank :

USD 0-99 = gratis
Fra USD 100-499: 18 USD
Fra USD 500-4999: 24 USD
USD 5000: 30 USD 

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker eksakt pris på overføringen din, eller dersom du skal overføre et høyere beløp enn USD 5000 for å vite mer om hvilke gebyr som gjelder. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når godskrives en betaling fra utlandet og til hvilke kurs?

Bokføring av en betaling fra utlandet kan ta inntil tre virkedager fra vi mottar melding om innbetaling. Dette avhenger av hvilke valuta innbetalingen er i. Kursen settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. 

Innbetaling fra utlandet Melding mottatt før Bokføres
NOK 16:00 Neste virkedag
CAD, GBP, USD 16:15 Neste virkedag
EUR (SEPA-betalinger) 16:15 Samme dag
EUR (øvrige betalinger) 14:30 Samme dag
SEK 15:15 Neste virkedag
CHF, DKK, MXN 13:30 Neste virkedag
CZK, HUF, RUB, TRY 11:00 Neste virkedag
PLN 14:30 Neste virkedag
AED, AUD, HKD, JPY, NZD, SGD, ZAR 15:30 2 virkedager etter
Øvrige valutasorter 15:30 3 virkedager etter
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.