Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Logg inn med BankID på mobil

Med BankID på mobil kan du logge inn med en 4-sifret ID-PIN på mobilen din. De fleste som tar i bruk BankID på mobil er enig om at det er den enkleste måten å logge inn i nettbanken, og du slipper kodekort. 

Opprett BankID på mobil

Hvordan bestille BankID på mobil?

For å bestille BankID på mobil må du logge inn med kodekort med skrapefilm - innlogging med SMS er dessverre ikke godkjent innloggingsmetode for å få BankID.

De fleste mobiloperatører tilbyr nå BankID på mobil, men hos noen operatører må du bestille nytt SIM-kort før du kan begynne å bruke BankID på mobil. 

Vanlige spørsmål om BankID på mobil

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil?

Med vanlig BankID bruker du et passord og engangspassord når du logger inn. 

Med BankID på mobil bruker du ikke passord eller engangspassord, men du taster inn selvvalgt PIN-kode (4-8 tall) på din mobiltelefon. Mange mener dette er det enkleste innloggingsmetoden. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

Du kan opprette BankID på mobil her. Du må være innlogget med vanlig BankID fra Skandiabanken eller nettbankpassord og engangspassord fra kodekort. Dersom du ikke har kodekort kan du opprette det her.

Ha telefonen foran deg og følg anvisningene på skjermen.

PS: Hos noen operatører må du bestille nytt SIM-kort før du kan begynne å bruke BankID på mobil. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har BankID på mobil i en annen bank, kan jeg bruke den her?

Ja, det kan du. På akkurat samme måte som vanlig BankID kan brukes på tvers av banker, kan du benytte BankID på mobil fra en annen bank til å logge inn i Skandiabanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

For å logge inn med BankID på mobil velger du Logg inn og deretter BankID på mobil. Følg deretter anvisningene på skjermen. 

Hvis du ikke finner BankID på mobil på listen, må du velge Andre innloggingsmetoder først.

Husk at mobiltelefonen med BankID må være tilgjengelig og slått på.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

BankID på mobil fungerer ikke. Hva gjør jeg?

Ved problemer med bruk av BankID på mobil kan du forsøke følgende: 

- Slå av telefonen i minst ett minutt, ta ut og inn SIM-kort, og førsøk deretter på nytt
- Se etter oppdateringer til telefonen på produsentens hjemmeside
- Se over innstillinger for skjermsparer og tastelås

- Forsøk å slå av 3G/4G
- Hvis du har iPhone kan du forsøke å skru av iMessage 
Forsøk å sette SIM kortet i en annen telefon og prøv å opprett fra den
Test BankID på mobil her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg om jeg mister mobiltelefonen min?

Dersom mobiltelefonen din har kommet på avveie, må du sperre BankID på mobil, eller kontakte mobiloperatøren din for å sperre SIM-kortet ditt. Du kan sperre BankID på mobil her. Når SIM-kortet sperres slettes samtidig BankID på mobil.

For å sperre BankID på mobil kan du også ta kontakt med oss på telefon 810 01 001 (fra utlandet +47 55 26 00 00). 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Koster det noe å bruke BankID på mobil i utlandet?

Nei, bruk av BankID på mobil fra Skandiabanken er gratis også når du er i utlandet.

For å logge deg på er du avhengig av å være tilkoblet internett. Du betaler da for vanlig bruk av internett. Dersom du logger deg på Skandiabanken på nettleseren på din mobiltelefon vil du også betale for bruk av internett på mobiltelefon.

Se for øvrig gjeldende priser og vilkår for bruk av BankID på mobil hos din teleoperatør

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått ny mobil og/eller nytt SIM-kort, hva må jeg gjøre for å fortsatt bruke BankID på mobil?

BankID på mobil lagres på ditt SIM-kort. Det innebærer at du må bestille BankID på mobil på nytt hvis du får nytt SIM-kort. Endringer i ditt mobilabonnement kan også medføre at du må bestille BankID på mobil på nytt.

Du bestiller BankID på mobil ved å logge deg inn i nettbanken med BankID fra Skandiabanken, eller nettbankpassord med engangspassord fra kodekort med skrapefilm. Velg Oversikt - Innlogging og signering og BankID på mobil. Velg Bestill BankID på mobil og følg veiviseren gjennom bestillingsprosessen. Du må ha mobiltelefonen din tilgjengelig. Vær nøye med å følge anvisninger på skjermen nøyaktig.

Det er viktig å være obs på innstillinger for tastelås og skjermsparer. Mobiltelefonen må være åpen og klar for å ta i mot dialogen som skal starte på telefonen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.