Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Logg inn med BankID på mobil

Med BankID på mobil kan du logge inn med en 4-sifret ID-PIN på mobilen din. De fleste som tar i bruk BankID på mobil er enig om at det er den enkleste måten å logge inn i nettbanken, og du slipper kodekort. 

Opprett BankID på mobil

Hvordan bestille BankID på mobil?

For å bestille BankID på mobil må du logge inn med kodekort med skrapefilm - innlogging med SMS er dessverre ikke godkjent innloggingsmetode for å få BankID.

De fleste mobiloperatører tilbyr nå BankID på mobil, men hos noen operatører må du bestille nytt SIM-kort før du kan begynne å bruke BankID på mobil. 

Vanlige spørsmål om BankID på mobil

Hva er forskjellen i bruken av BankID og BankID på mobil?

Bruk av vanlig BankID:

  1. Oppgi fødselsnummer
  2. Oppgi engangskode fra kodekort eller BankID på mobil fra samme bank (eller kodebrikke om du har BankID fra annen bank)
  3. Oppgi ditt personlige BankID-passord

Bruk av BankID på mobil:

  1. Oppgi mobilnummer og fødselsdato
  2. Tast inn ID-PIN (4-8 tall) på mobilen for å godkjenne kodeordene på skjermen

Se her hvordan du aktiverer BankID.

Se her hvordan du aktiverer BankID på mobil.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

For å aktivere BankID på mobil må du være innlogget i nettbanken med BankID fra Skandiabanken eller nettbankpassord og kodekort fra Skandiabanken. Velg Oversikt - Innlogging og signering - Aktiver BankID på mobil

Ha mobilen foran deg og følg nøye med på anvisningene på skjermen.

Tips! Hos noen operatører må du bestille nytt SIM-kort først.

For å kunne aktivere BankID på mobil hos oss må du være over 18 år, ha kodekort fra Skandiabanken og ha vært kunde i mer enn 90 dager.

Har du ikke kodekort bestiller du dette i nettbanken, eller i appen under Oversikt - Innlogging og signering - Kodekort. (Sendes i posten.) 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har BankID på mobil i en annen bank, kan jeg bruke den her?

Ja, det kan du. På akkurat samme måte som vanlig BankID kan brukes på tvers av banker, kan du benytte BankID på mobil fra en annen bank til å logge inn i Skandiabanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

For å logge inn med BankID på mobil velger du Logg inn og deretter BankID på mobil. Følg deretter anvisningene på skjermen. 

Hvis du ikke finner BankID på mobil på listen, må du velge Andre innloggingsmetoder først.

Husk at mobilen med BankID må være tilgjengelig.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

BankID på mobil fungerer ikke. Hva gjør jeg?

Får du ikke til å bruke BankID på mobil kan du forsøke følgende: 

- La mobilen være avslått i minst ett minutt, ta ut og inn SIM-kort, og prøv på nytt
- Se etter oppdateringer til mobilen
- Se over innstillinger for skjermsparer og tastelås

- Slå av 3G/4G og bruk wifi
- Hvis du har iPhone kan det hjelpe å skru av iMessage 
Sette SIM-kortet i en annen mobil

Test din BankID på mobil her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg om jeg mister mobilen min?

Du må sperre BankID på mobil i nettbanken under Oversikt - Innlogging og signering - BankID på Mobil, eller kontakte mobiloperatøren din for å få sperret SIM-kortet. Når SIM-kortet sperres slettes samtidig BankID på mobil.

For å sperre BankID på mobil kan du også kontakte oss på telefon 55 26 00 00.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Koster det noe å bruke BankID på mobil i utlandet?

Nei, bruk av BankID på mobil fra Skandiabanken er gratis også når du er i utlandet.

For å logge inn er du avhengig av å være tilkoblet internett. Du betaler da for vanlig bruk av internett. Dersom du logger inn i Skandiabanken på nettleseren på mobilen vil du også betale for bruk av internett på mobilen.

Se for øvrig gjeldende priser og vilkår for bruk av BankID på mobil hos din mobiloperatør.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått ny mobil og/eller nytt SIM-kort, hva må jeg gjøre for å fortsatt bruke BankID på mobil?

Siden BankID på mobil lagres på SIM-kortet må du aktivere BankID på mobil på nytt Tips! Noen ganger kan endringer i mobilabonnement medføre at du må aktivere BankID på mobil på nytt.

For å aktivere BankID på mobil må du være innlogget i nettbanken med BankID fra Skandiabanken eller nettbankpassord og kodekort fra Skandiabanken. Velg Oversikt - Innlogging og signering - Aktiver BankID på mobil. Ha mobilen foran deg og følg nøye med på anvisningene på skjermen.

Det er viktig å være obs på innstillinger for tastelås og skjermsparer. Mobilen må være åpen og klar for å ta i mot dialogen som skal starte der.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.