Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Logg inn med BankID

Med BankID fra Skandiabanken kan du signere låneavtaler elektronisk helt uten papriarbeid. Du kan også logge inn på offentlige tjenester og andre nettsteder som tilbyr innlogging med BankID. 

Opprett BankID

Fordeler med BankID

  • Ett passord og brukernavn på alle steder som bruker BankID
  • Du kan bruke BankID fra Skandiabanken ved innlogging i andre banker
  • Elektronisk signatur med BankID er like gyldig som en håndskrevet signatur

Har du BankID fra annen bank, anbefaler vi at du ikke avslutter den før du har opprette Bank ID hos oss.

Vanlige spørsmål om BankID

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du aktiverer(bestiller) BankID i nettbanken, innlogget med BankID på mobil fra Skandiabanken eller nettbankpassord og kodekort fra Skandiabanken. Velg Oversikt - Innlogging og signering - Aktiver BankID med kodekort

BankID kan brukes straks etter aktivering. Du får ikke tilsendt noe kodebrikke i posten. Bare logg inn med fødselsnummer, kode fra kodekortet og det personlige BankID-passord du akkurat laget.

For å kunne aktivere BankID hos oss må du være over 18 år, ha kodekort fra Skandiabanken og ha vært kunde i mer enn 90 dager.

Har du ikke kodekort bestiller du dette i nettbanken, eller i appen under Oversikt - Innlogging og signering - Kodekort. (Dette kommer i posten i løpet av en uke.)

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva kan jeg bruke BankID og BankID på mobil til?

BankID og BankID på mobil kan brukes til mye, blant annet:

  • Å logge inn på nær sagt alle offentlige nettsteder
  • Å logge inn på andre nettsteder, og ikke minst i nettbanker
  • Bekrefte betaling på nettbutikker
  • Signere avtaler


 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke BankID?

Både bestilling og bruk av BankID er gratis i Skandiabanken. Dersom du har opprettet BankID hos en annen bank, må du ta kontakt med dem for å få svar på om det koster noe å bruke deres BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID?

BankID er en tjeneste for sikker digital identifisering og signering, som kan brukes på tvers av bankene i Norge, de fleste offentlige nettsteder, til å signere avtaler elektronisk og mye mer. 

BankID fra Skandiabanken består av fødselsnummer, kode fra kodekortet og personlig BankID-passord. 

BankID er en felles standard for elektronisk identifisering og signering på nett, som utstedes av bankene i Norge. BankID er basert på en samordnet infrastruktur som utvikles av banknæringen, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem samarbeider om BankID?

Bankene i Norge, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg bruke kodekort for innlogging med BankID og ikke SMS?

BankID-samarbeidet har strenge krav til engangspassord-løsninger som benyttes i forbindelse med BankID.

Skandiabankens løsning for engangspassord på SMS ble ikke godkjent for bruk med BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når er det nødvendig å sperre min BankID?

Dersom du har mistanke om at ditt BankID passord er på avveie skal din BankID sperres eller slettes. Du sperrer selv i nettbanken under Oversikt - Innlogging og signering - BankID med kodekort - Slett BankID.

Er du innlogget med kodekort og nettbankpassord eller BankID på mobil fra Skandiabanken kan du, etterpå, også velge Aktiver BankID med kodekort og få tilgang til BankID på nytt. Med nytt passord så klart.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.