Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Logg inn med BankID

Med BankID fra Skandiabanken kan du signere låneavtaler elektronisk helt uten papriarbeid. Du kan også logge inn på offentlige tjenester og andre nettsteder som tilbyr innlogging med BankID. 

Opprett BankID

Fordeler med BankID

  • Ett passord og brukernavn på alle steder som bruker BankID
  • Du kan bruke BankID fra Skandiabanken ved innlogging i andre banker
  • Elektronisk signatur med BankID er like gyldig som en håndskrevet signatur

Har du BankID fra annen bank, anbefaler vi at du ikke avslutter den før du har opprette Bank ID hos oss.

Vanlige spørsmål om BankID

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du kan opprette BankID her. For å kunne opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra ditt kodekort. Hvis du ikke har kodekort kan du bestille det her.

BankID er ikke en fysisk ting. Du vil ikke få tilsendt kodebrikke i posten. Når du skal bruke BankID, gjør du det ved å velge alternativet "BankID". Du taster inn engangskode fra ditt kodekort, sammen med ditt personlige passord som du selv lagde når du opprettet din BankID. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke typer tjenester kan du få tilgang til via BankID?

BankID kan brukes ved innlogging, signering av lånedokumenter og ved søknad om kreditt.

BankID fra Skandiabanken kan også benyttes til identifisering og signering hos andre BankID-brukersteder. 

En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir. Skandiabanken vil etter hvert tilby elektronisk signering ved avtaleinngåelser, for eksempel ved søknad om kreditt eller lån.

 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke BankID?

Både bestilling og bruk av BankID er gratis i Skandiabanken. Dersom du har opprettet BankID hos en annen bank, må du ta kontakt med dem for å få svar på om det koster noe å bruke deres BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID?

BankID er en elektronisk legitimasjon. I den fysiske verden legitimerer du deg med pass, førerkort, eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er.

I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.

BankID er en felles standard for elektronisk identifisering og signering på internett, som utstedes av bankene i Norge. BankID er basert på en samordnet infrastruktur som utvikles av banknæringen, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem samarbeider om BankID?

BankID tilbys av bankene i Norge og er basert på en samordnet infrastruktur som er utviklet av banknæringen gjennom BankID Samarbeidet, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg bruke kodekort for innlogging med BankID og ikke SMS?

BankID-samarbeidet har fastsatt strenge krav til løsning for engangspassord som kan benyttes for å få tilgang til BankID. BankID er kundens personlige elektroniske signatur.

Skandiabankens løsning for engangspassord på SMS ble ikke godkjent for bruk med BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når er det nødvendig å sperre min BankID?

Dersom du har mistanke om at ditt BankID passord er på avveie skal din BankID sperres. Du kan sperre din BankID selv i nettbanken her.

Hvis du ikke har tilgang til nettbanken din kan du ringe oss på telefon 810 01 001 (fra utlandet +47 55 26 00 00), slik at vi kan sperre den for deg. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.