Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Logg inn med QR-kode

Du kan logge inn i nettbanken ved å bruke QR-kode. Dette er en rask innloggingsløsning for datamaskin eller nettbrett. Du bruker Skandiabanken appen for å logge inn.

Logg inn med QR-kode

Slik logger du inn med QR-kode:

1. Installer siste versjon (3.2) av Skandiabanken appen på din mobil

2. Ha mobilen klar når du skal logge inn i nettbanken på datamaskin eller nettbrettet ditt

3. Velg Logg inn med QR-kode på datamaskinen/nettbrettet og velg Scan QR-kode på mobilen

4. Tast app-koden din på mobilen

På en rask, enkel og sikker måte er du nå innlogget i nettbanken. 

Vanlige spørsmål om innlogging med QR-kode

Hva er innlogging med QR-kode?

Innlogging med QR-kode er en rask og sikker innlogging hvor du benytter Skandiabanken appen for å scanne en QR-kode, og samtidig legitimerer deg med din app-kode.

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva trenger jeg for å logge inn med QR-kode?

For å ta i bruk innlogging med QR-kode må du installere Skandiabanken appen og aktivere denne. Dersom du allerede har appen må du oppgradere til ny versjon for å kunne ta i bruk QR-kode innloggingen (versjon 3.2). 

Skandiabanken appen er tilgjengelig for Android og iOS. 
Har du ikke iOS eller Android på mobil/nettbrett kan du ikke benytte deg av innlogging med QR-kode.
Du må også ha kamera på mobilen/nettbrettet og gi appen tilgang til å bruke kamera.

Slik logger du inn med QR-kode:
Åpne ny versjon av appen på din mobil/nettbrett, velg ‘Scan QR-kode’, tast app koden din.
På datamaskinen du vil logge deg inn på velger du Logg inn med QR-kode.
Hold mobilen mot datamaskinen og vips så er du innlogget.

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke QR-kode på samme enhet som jeg har installert appen?

Du kan ikke logge inn i nettbanken med bruk av QR-kode på samme mobil/nettbrett som du har installert Skandiabanken appen. Da anbefaler vi heller at du logger inn direkte med appen, eller bruker appen til å logge inn med QR-kode på en annen datamaskin (stor skjerm).

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er innlogging med QR-kode sikkert?

Skandiabanken tar til enhver tid det fulle ansvar for at sikkerheten er god i våre løsninger så lenge du som kunde følger våre retningslinjer og sikkerhetsråd. Vi følger med på utviklingen av trusselbildet og har et tett samarbeid både med ulike sikkerhetsorganisasjoner og andre banker om styrking av sikkerheten.

Innlogging med QR-kode er trygg å bruke og like sikker som de andre innloggingsalternativene som Skandiabanken tilbyr.

Årsaken til dette er:

For å aktivere løsningen må du bruke en av de andre innloggingsløsningene for å bevise hvem du er. I tillegg må du også taste inn en 10-sifret aktiveringskode som sendes på SMS til et telefonnummer som er forhåndsregistrert av deg i nettbanken.

QR-koden er unik for hver innlogging. Når du skanner en QR-kode med appen så får du en unik referanse som brukes for å knytte innloggingen til deg. Du autentiserer deg så med app-koden (på telefonen din). Dersom app-koden er korrekt blir du logget inn i nettbanken.

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har ny versjon av appen. Hvordan logger jeg inn med QR-kode?

Med ny versjon av Skandiabanken appen (3.2) har du fått et menypunk øverst i venstre hjørne.

- Velg Logg inn på datamaskinen eller nettbrettet ditt. Velg Logg inn med QR-kode, eller velg   Andre innloggingsmetoder for å komme til QR-kode valget

- Trykk på menypunktet øverst til venstre i appen på mobilen

- Velg Scan QR-kode

- Hold mobilen mot datamaskinen eller nettbrettet for å scanne QR-koden

- Tast app-koden din på mobilen – og du er innlogget på datamaskinen eller nettbrettet

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor lanserer dere innlogging med QR-kode?

Innlogging med QR-kode er lansert for at du raskt og enkelt kan logge inn på pc eller nettbrett (større skjerm) ved hjelp av Skandiabanken appen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg signere med QR-kode?

Ja, du kan benytte innlogging med QR-kode til å signere de fleste operasjoner i Skandiabanken som krever signering i nettbanken.

Ved søknad om f.eks. boliglån må du imidlertid bruke BankID dersom du skal signere elektronisk. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vanlige spørsmål når du ikke klarer å logge inn med QR-kode

Jeg har ny versjon av appen. Hvordan logger jeg inn med QR-kode?

Med ny versjon av Skandiabanken appen (3.2) har du fått et menypunk øverst i venstre hjørne.

- Velg Logg inn på datamaskinen eller nettbrettet ditt. Velg Logg inn med QR-kode, eller velg   Andre innloggingsmetoder for å komme til QR-kode valget

- Trykk på menypunktet øverst til venstre i appen på mobilen

- Velg Scan QR-kode

- Hold mobilen mot datamaskinen eller nettbrettet for å scanne QR-koden

- Tast app-koden din på mobilen – og du er innlogget på datamaskinen eller nettbrettet

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg se at jeg har støtte til QR-kode i appen?

Med ny versjon (3.2) av Skandiabanken appen har du fått et menypunkt i øverste venstre hjørne. Ved å klikke på menypunktet vil du få fram valg for blant annet QR-kode og hjelp.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg gi appen tilgang til kamera når jeg skal logge inn med QR-kode?

Når du skal logge inn ved hjelp av QR-kode vil Skandiabanken appen bruke kamera på din mobil (Android eller iOS) til å scanne QR-koden. Appen får ikke tilgang til bildene dine.

iOS: Når du velger scan QR-kode første gang vil du få spørsmål om du vil gi appen tillatelse til å gi tilgang til kameraet ditt for å bruke dette til å scanne QR-koden. Dersom du svarer nei på spørsmålet over må du inn i innstillinger, app og tilganger for å skru på tilgang til kamera for å kunne bruke scan QR-kode.

Android: Ved installasjon av appen, eller oppdatering av appen vil du få spørsmål om du vil gi appen tilgang til kamerat ditt. Dersom du ikke gir tilgang vil du beholde app versjonen du har, eller laste ned en gammel versjon av appen som ikke krever tilgang til kameraet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg skal logge inn med QR-kode, men har problemer med å scanne koden. Hva gjør jeg?

Dersom du har problemer med å scanne QR-koden. Lukk nettleseren og start på nytt igjen. Vær oppmerksom på følgende når du forsøker på nytt:

  • Holde telefonen i ro når du scanner QR-koden
  • Hele QR-koden skal være i klammene
  • Ikke scan for nærmt skjermen

Sørg for at noe ikke dekker over kameraet

Dersom du fortsatt har problemer kontakt oss på 810 01 001 06-24, alle dager

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får feilmelding når jeg skal logge inn med QR-kode. Hvorfor?

Det kan være ulike grunner til at du får feilmelding:

«Du har oppgitt feil app-kode. Prøv igjen!» = Feil app kode. Du har fem forsøk.

QR-kode timer ut = Dersom du ikke scanner QR-koden innen 10 minutter vil denne time ut. Du kan få opp en ny QR-kode ved å refreshe siden.

Du får feilmelding om du scanner en QR-kode som ikke er fra Skandiabanken appen. Du må benytte QR-kodeleseren som er innebygget i Skandiabanken appen for å få lest ut referanseverdi som ligger i QR-koden. 

Kamera fungerer ikke på enheten = Fungerer ikke kameraet på din mobil/nettbrett vil du ikke få scannet QR-koden.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.