Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Flytt boliglånet ditt til oss

Det er faktisk enklere enn du tror å flytte boliglånet. Fyll ut søknad i nettbanken så ordner vi resten.

Flytter du til oss kan du være sikker på at du får den beste renten vi kan tilby uten at du trenger å prute. Ingen skjulte skuffetilbud, og ingen gebyrer. Bare lave priser og god kundeservice.

Hvor mye kan jeg låne?

Den ene tingen du bør vite om rente

Lurer du på om du kan få bedre rente på lånet ditt? Mange banker snakker konsekvent om nominell rente, men den forteller ikke hele sannheten.

Slik sammenligner du rente

Vanlige spørsmål om boliglån

Når utbetales boliglånet?

Boliglånet utbetales fortløpende etter at vi har mottatt signerte lånedokumenter fra deg og behandlet søknaden. Kjøp blir prioritert, og utbetales to virkedager før overtakelse. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mye kan jeg få i boliglån?

Du kan enkelt se hvor mye du kan låne ved å søke om lån. Lånetilbudet er helt uforpliktende. Dersom du ønsker lånet signerer du lånepapirene, så ordner vi resten. Dersom noe av informasjonen må kontrolleres, må det gjøres manuelt før du får endelig svar på søknaden og tilgang til å signere lånedokumentene. 

Er du ikke kunde?

Da må du registrere deg før du legger inn søknaden. Dette er helt uforpliktende og gebyrfritt. Du får svar på søknaden med en gang.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å flytte boliglånet til Skandiabanken?

Det koster ikke noe å flytte boliglån til oss. Vi tar ikke termin- eller etableringsgebyr, men du må betale tinglysingsgebyr til staten.  Se prislisten

Du kan bli bedt om dokumetere bolirverdien, dette får du i så fall vite om etter at søknaden er fullført.

Vi godkjenner verdivurdering fra en eiendomsmegler etter befaring, eller takst/forenklet takst fra en godkjent takstmann. Dokumentasjonen må være datert og signert, ikke eldre enn 6 måneder. Du må selv dekke kostnadene ved en eventuell verdivurdering. Utgifter til takst og tinglysing kan i noen tilfeller trekkes fra på skatten. Husk å ta vare på kvitteringen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Tilbyr dere særeielån/enedebitor?

Søknadsveiviseren for boliglån er ikke tilpasset dette formålet, men vi foretar en manuell vurdering av søknaden din. 

Vi gjør oppmerksom på at en grunnleggende forutsetning for at vi eventuelt skal kunne tilby dette, er at låntaker alene har full hjemmel i boligen. Ønsker du å søke lån som enedebitor, tar du bare kontakt med oss på chat når du er innlogget eller via kontaktskjema eller telefon 810 01 001, mellom klokken 06-24, alle dager – hele året. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg boliglånssøknaden min?

Hvis du har søkt om boliglån finner du søknaden under Mine Lån.

Her kan du signere, se status på søknaden og få oversikt over hva som eventuelt mangler før du får utbetalt lånet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må jeg gjøre for å få utbetalt lånet?

Du søker om boliglån i nettbanken. Etter at vi har mottatt signerte lånedokumenter fra deg tar det normalt 3-5 virkedager før lånet blir utbetalt. Merk at dersom noe av informasjonen må kontrolleres, må det gjøres manuelt før du får endelig svar på søknaden og mulighet til å signere lånedokumentene.

I perioder når mange søker om lån samtidig kan behandlingstiden være noe lenger.

I noen tilfeller kan det være at vi må vurdere søknaden manuelt. Du får i så fall beskjed om det når søknadsveiviseren er fullført. En saksbehandler kontakter deg på din registrerte e-post adresse i nettbanken når vi starter saksbehandlingen. Saksbehandleren opplyser hvilken dokumentasjon vi trenger for å behandle søknaden.

Ved kjøp gjennom megler eller advokat utbetaler vi lånet to virkedager før overtakelsesdatoen som står i kjøpekontrakten. Dette forutsetter at alt av etterspurt dokumentasjon og lånedokumenter er mottatt og kontrollert. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg øke boliglånet mitt?

Du kan øke boliglånet ditt ved å søke her. For å søke Du vil umiddelbart få svar på hvor mye vi kan tilby deg i lån, og om vi krever dokumentasjon på noe av informasjonen. 

Har du fått innvilget ønsket lånebeløp, kan du velge mellom elektronisk signering av lånedokumenter med BankID, eller å skrive ut lånedokumentene.

Vi gjør oppmerksom på at lånet må økes med minimum kr 100 000.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg finansieringsbevis?

For å kunne søke om finansieringsbevis hos oss må du være kunde hos oss. Du, og eventuell medlåntaker, må være fylt 18 år. For å kunne ha gode priser er vi avhengig av automatiserte tjenester og at du selv starter disse. 

Alle søknader om finansieringsbevis og boliglån blir derfor behandlet direkte på nett. Basert på de opplysningene du oppgir i søknaden og oppslag i eksterne databaser, får du med en gang vite hvor mye vi kan tilby i finansiering. 

Du kan søke om finansieringsbevis her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.