Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

QR-koder og innlogging

BLOGG: Hva er greien med QR-koder? Hva har denne svartprikkede firkanten gjort for deg i det siste?  

QR-koder er ofte vanskelige å skanne, du må holde mobilen i ro, i rett vinkel og du må på forhånd ha installert en QR-kode-skanner. Hva er så belønningen? Jo, en reklameside som ikke er tilpasset mobile enheter. I beste fall så er QR-koden plassert på en reklameplakat langs motorveien så det overhodet ikke er praktisk mulig å skanne den.

Hvorfor lansere innlogging med QR-kode?

QR står for Quick Respons og er ikke noe nytt konsept. QR-koder ble introdusert allerede i 1994 i bilindustrien i Japan. Formålet var en kode som var rask å lese og en kode som kunne inneholde mer informasjon enn en tradisjonell strekkode.

Heldigvis finnes det mange andre bruksområder for QR-koder enn lenker til reklamesider. Det er for eksempel lettvint å vise fram en QR-kode før en går ombord i flyet istedenfor en papirbillett. Hos oss kan du også bruke den til å logge raskt inn i nettbanken din.

Hvordan fungerer innlogging med QR-kode i Skandiabanken?

QR-kode er en enkel innloggingsløsning for PC og nettbrett. Du slipper å taste inn fødselsnummer, nettbankpassord og engangskode. Alt du trenger å gjøre er å skanne QR-koden og godkjenne med app-koden i Skandiabank appen. Så er du inne. Enkelt og nyttig dersom du har behov for å logge inn på en større skjerm enn mobil. 

Nylig kåret Dinside.no vår innlogging med QR-kode til den raskeste innloggingen på PC. Det tar vi som en aldri så liten bekreftelse på at løsningen vår lever opp til navnet - Quick Response. 

Er innlogging med QR-kode sikkert? 

QR-koden inneholder ikke noen hemmeligheter. Den inneholder kun en unik referanse for at vi skal kunne koble sesjonen på PCen sammen med sesjonen som du autentiserer via Skandiabank appen. Du kan tenke på at QR-koden er en innloggingsbillett hvor den første som skanner QR-koden er den første som stempler billetten. 

En fordel med innlogging med QR-kode er at du slipper å gi fra deg noen sensitive opplysninger dersom du for eksempel er på en nettkafe og bruker en ukjent PC. Du skanner kun QR-koden og oppgir aldri noe passord på PCen.

Hvordan kan du være trygg på at QR-koden er fra oss?

Innlogging med QR-kode er naturligvis like sikkert som de andre innloggingsmetodene vi tilbyr. Du kan enkelt sjekke at QR-koden kommer fra oss. Se etter at du er på Skandiabanken sin side. Står det https:// i adresselinjen og URL-en er til secure.skandiabanken.no tilhører den oss. Vi bruker EV sertifikater og du skal se en grønn adresselinje i nettleseren. Dersom du forsøker å skanne en annen QR-kode enn en QR-kode fra Skandiabanken så vil appen oppdage det og du vil få en feilmelding. Du kan lese mer om sikker nettbruk her

Veien videre

Vi har et ønske om å være innovative og til enhver tid tilby brukervennlige og sikre innloggingsløsninger som kundene våre setter pris på. Akkurat nå jobber vi med å få på plass innlogging med fingeren. Har du et innloggingsønske for fremtiden, tips oss gjerne på: risogros@skandiabanken.no. 

Vanlige spørsmål når du ikke klarer å logge inn med QR-kode

Jeg har ny versjon av appen. Hvordan logger jeg inn med QR-kode?

Med ny versjon av Skandiabanken appen (3.2) har du fått et menypunk øverst i venstre hjørne.

- Velg Logg inn på datamaskinen eller nettbrettet ditt. Velg Logg inn med QR-kode, eller velg   Andre innloggingsmetoder for å komme til QR-kode valget

- Trykk på menypunktet øverst til venstre i appen på mobilen

- Velg Scan QR-kode

- Hold mobilen mot datamaskinen eller nettbrettet for å scanne QR-koden

- Tast app-koden din på mobilen – og du er innlogget på datamaskinen eller nettbrettet

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg se at jeg har støtte til QR-kode i appen?

Med ny versjon (3.2) av Skandiabanken appen har du fått et menypunkt i øverste venstre hjørne. Ved å klikke på menypunktet vil du få fram valg for blant annet QR-kode og hjelp.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg gi appen tilgang til kamera når jeg skal logge inn med QR-kode?

Når du skal logge inn ved hjelp av QR-kode vil Skandiabanken appen bruke kamera på din mobil (Android eller iOS) til å scanne QR-koden. Appen får ikke tilgang til bildene dine.

iOS: Når du velger scan QR-kode første gang vil du få spørsmål om du vil gi appen tillatelse til å gi tilgang til kameraet ditt for å bruke dette til å scanne QR-koden. Dersom du svarer nei på spørsmålet over må du inn i innstillinger, app og tilganger for å skru på tilgang til kamera for å kunne bruke scan QR-kode.

Android: Ved installasjon av appen, eller oppdatering av appen vil du få spørsmål om du vil gi appen tilgang til kamerat ditt. Dersom du ikke gir tilgang vil du beholde app versjonen du har, eller laste ned en gammel versjon av appen som ikke krever tilgang til kameraet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg skal logge inn med QR-kode, men har problemer med å scanne koden. Hva gjør jeg?

Dersom du har problemer med å scanne QR-koden. Lukk nettleseren og start på nytt igjen. Vær oppmerksom på følgende når du forsøker på nytt:

  • Holde telefonen i ro når du scanner QR-koden
  • Hele QR-koden skal være i klammene
  • Ikke scan for nærmt skjermen

Sørg for at noe ikke dekker over kameraet

Dersom du fortsatt har problemer kontakt oss på 810 01 001 06-24, alle dager

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får feilmelding når jeg skal logge inn med QR-kode. Hvorfor?

Det kan være ulike grunner til at du får feilmelding:

«Du har oppgitt feil app-kode. Prøv igjen!» = Feil app kode. Du har fem forsøk.

QR-kode timer ut = Dersom du ikke scanner QR-koden innen 10 minutter vil denne time ut. Du kan få opp en ny QR-kode ved å refreshe siden.

Du får feilmelding om du scanner en QR-kode som ikke er fra Skandiabanken appen. Du må benytte QR-kodeleseren som er innebygget i Skandiabanken appen for å få lest ut referanseverdi som ligger i QR-koden. 

Kamera fungerer ikke på enheten = Fungerer ikke kameraet på din mobil/nettbrett vil du ikke få scannet QR-koden.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

(Publisert 01.12.15 12:17 - Oppdatert 03.12.15 11:36)