Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Kontakt oss

Mest stilte spørsmål

Bankkortet mitt er ødelagt, hvordan bestiller jeg nytt?

Hvis bankkortet ditt har sluttet å fungere kan du bestille et nytt kort her. Når du velger Erstatt ødelagt kort vil du ikke bli belastet for ny årsavgift. 

Dersom du velger alternativ Bestill kort til meg selv lages et helt nytt kort med ny kortavtale, og da må du betale for det. Årsavgift er 250 kroner per kort.

Hvordan endre favoritter?

For å legge til en favoritt, trykker du på ønsket konto og velger 'Legg til som favoritt' nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten øverst på siden og velger 'Fjern fra favoritter'. 

Hvordan velger jeg favoritter?

Tidligere trykket du på symbolet stjerne for å legge til en favoritt. Mange kunder var ikke oppmerksom på denne muligheten, vi har derfor flyttet valget om å legge til og fjerne favoritt på totaloversikten. For å legge til en favoritt trykker du på ønsket konto og velger 'Legg til som favoritt' nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten (kontoen) øverst på siden og velger 'Fjern fra favoritter'. 

Hvordan setter jeg kontanter inn på konto i Skandiabanken?

Har du kontanter kan du først kreditere en konto du har i en skrankebank for så å overføre beløpet til din konto hos oss. 

Alternativt kan du betale direkte til din konto i Skandiabanken ved å benytte en bankgiro som du betaler i en skrankebank, men da må du regne med å betale et relativt høyt gebyr for tjenesten.

Hvor kan jeg henvende meg for å bytte bank til Skandiabanken?

I nettbanken er det lagt opp til at du selv kan administrere kundeforholdet ditt. Du åpner og avslutter kontoer, og bestiller/søker om de produkter og tjenester du vil ha. Ønsker du å søke om lån gjør du også dette selv i nettbanken etter at du har opprettet kundeforhold. 

Etter at du har opprettet et nytt kundeforhold hos oss kan du kontakte din tidligere bankforbindelse og be om å få overført dine innskudd til din nye konto hos oss. 

Har du fått innvilget boliglån hos oss vil vi ved utbetaling innfri lånet du har hos din tidligere bankforbindelse. 

Trenger du hjelp eller har spørsmål til nytt kundeforhold, chat med oss når du er innlogget i nettbanken eller ring oss på telefon 810 01 001. Vårt kontaktsenter er åpent fra klokken 06-24, alle dager.

Hva er startside?

Tidligere kunne du velge om du ønsket favorittsiden eller totaloversikten som din egen startside. Nå får alle totaloversikten som sin startside, men kan velge å ha favoritter øverst på siden. 

Hva er Favoritter?

Favoritter er kontoer du legger til på totaloversikten og som legger seg øverst på siden. 

Favorittene har ulike farger og du velger selv hvor mange du ønsker, du kan også fjerne favorittene dine. Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den dersom du ønsker det. 

For å legge til en favoritt, trykker du på ønsket konto og velger ‘Legg til som favoritt’ nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten øverst på siden og velger ‘Fjern fra favoritter’. 

Hva er Totaloversikt?

Totaloversikt er "startsiden" du kommer inn til som viser oversikt over alle kontoene dine og eventuelle lån og kreditter. Du velger selv om du vil ha favoritter øverst i totaloversikten din.

Kan jeg ha flere innloggingsmetoder?

Ja, du kan ha flere innloggingsmetoder. Vi anbefaler kundene våre å ha aktivert flere innloggingsmetoder.

Du kan ha nettbankpassord, BankID, BankID på mobil eller innlogging med QR-kode. Dersom du har flere innloggingsalternativer vil nettbanken fortsatt kunne være tilgjengelig for deg dersom systemene våre opplever midlertidige feil, eller du ikke har tilgang til mobilen din.

BankID passordet mitt er sperret. Hva gjør jeg?

Dersom BankID passordet ditt er sperret må du kontakte utsteder av din BankID.

Har du BankID fra Skandiabanken kontakter du oss på telefon 810 01 001.

Dersom det gjelder BankID fra en annen bank må du kontakte den aktuelle banken.

Tips: Dersom du har kodekalkulator eller kodebrikke har du BankID fra en annen bank. Vi har kodekort som innloggingsvektøy for BankID. 

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du kan opprette BankID her. For å kunne opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra ditt kodekort. Hvis du ikke har kodekort kan du bestille det her.

BankID er ikke en fysisk ting. Du vil ikke få tilsendt kodebrikke i posten. Når du skal bruke BankID, gjør du det ved å velge alternativet "BankID". Du taster inn engangskode fra ditt kodekort, sammen med ditt personlige passord som du selv lagde når du opprettet din BankID. 

Når er forfallstidspunktet for regningsbetaling?

Forfallsbehandlingen skjer ca kl. 00:20, 10:00, 12:00 og 13:50.

Mottakerkonto i Skandiabanken:
Når du betaler til en mottaker som har konto i Skandiabanken, vil betalingen bli utført straks den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. Dersom forfallsdato er frem i tid på en betaling til en konto i Skandiabanken, vil mottakers konto bli godskrevet ved forfallsbehandling.

Betalinger til mottaker som har konto i Skandiabanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er, uavhengig om du bruker vennebetaling eller vanlig regningsbetaling. Så lenge forfallsdato er samme dag, blir beløpet utført straks og mottaker mottar beløpet samtidig som du belastes. 

Mottakerkonto i annen bank:
Betalinger til
 mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra helg (lørdag og søndag) og helligdager. Tidspunktene ser du under:

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandling av forfall.

- Betalinger registrert mellom 00:20 - 10:00 blir godskrevet mottakers konto samme formiddag.

Betalinger registrert mellom 10:00 - 12:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag.

- Betalinger registrert mellom 12:00 - 13:50 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag fra klokken 15:30. 

- Betalinger registrert mellom 13:50 - 00:20 blir godskrevet mottakers konto fra klokken 05:30. 

- Betalinger registrert fredag etter klokken 13:50, blir behandlet natt til mandag klokken 00:20 dersom dette er en virkedag. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 05:30.

OBS: Hvis du haker av for Belast umiddelbart, belastes beløpet kontoen din umiddelbart. Det vil ikke være mulig å endre eller slette betalingen i ettertid. Kvittering blir tilgjengelig med det samme under Utførte betalinger. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt ovenfor. 

Hvor kan jeg sende ris eller ros?

Bruk kontaktskjemaet for å sende oss tilbakemeldinger.

Jeg har problemer med innlogging. Hva gjør jeg?

Vi anbefaler at du først forsøker å finne løsningen selv i spørsmål og svar.

Hvis du ikke finner løsningen, kan du ta kontakt med oss på telefon 810 01 001 (+47 55 26 00 00 fra utlandet) eller via kontaktskjema

For å kunne gi et bedre svar på henvendelsen din ber vi om at du oppgir følgende:

  • Operativsystem 
  • Nettleser 
  • Hvor langt i innloggingsprosessen kommer du?
  • Feilmeldinger? Hvor oppstår i feilen?
  • Hva slags enhet benytter du (PC, mac, nettbrett, mobil) 
  • Hva slags nettverk er du tilknyttet (privat, skole, jobb)?
Hvor finner jeg BSU i selvangivelsen min?

I Årsoppgaven din, som ligger under personikonet øverst til høyre når du er innlogget, finner du BSU-kontoen din. Dersom den ligger der har vi rapport den til Skatteetaten. Du finner fradraget på siste side i selvangvelsen; Foreløpig beregning av skatter og avgifter

Hva gjør jeg når jeg har glemt PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til kortet ditt her. 

Du må logge deg inn i nettbanken. Ha kortet foran deg og følg anvisningene. PIN-koden blir vist på skjermen. PIN-koden kan maksimalt hentes 2 ganger per innlogging. 

Hvordan slå av eller fjerne favoritter?

Dersom du ikke ønsker å ha favoritter kan du fjerne eller slette dem ved å trykke på favoritten (kontoen) og velger 'Fjern fra favoritter'. 

Må jeg ha favoritter?

Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den dersom du ønsker det. Trykk på favoritten (kontoen) og velg 'Fjern fra favoritter'. 

Hvorfor har dere lagt favoritter på samme side som totaloversikten?

Tidligere måtte du velge en startside selv; Favoritter eller Totaloversikt. Mange var ikke oppmerksom på dette valget. For å synliggjøre favoritter for alle og for å sikre at alle har samme «startside», har vi valgt å slå disse sammen. Du vil nå finne favoritter i toppen av totaloversikten. 

Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den dersom du ønsker det og dermed ikke ha noen favoritter. Vi mener at denne endringen gjør det enklere for deg og legger til rette for at du fortsatt skal kunne velge det som passer deg best. 

Denne endringen vil også imøtekomme mange kunders ønske om å se både disponibelt beløp og saldo på en konto i mobilbanken/appen. Ved å trykke på favoritten får du tilgang til snarveier og siste transaksjoner og dermed lettere tilgang det de fleste kunder bruker aller mest. 

Jeg har glemt nettbankpassordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har glemt ditt nettbankpassord kan du lage nytt her. Du trenger ikke huske det gamle. 

Har du verken BankID eller BankID på mobil kan vi sende deg et nytt nettbankpassord. Kontakt oss da på telefon 810 01 001 (+47 55 26 00 00 fra utlandet).  

Når blir årsoppgaven tilgjengelig?

Årsoppgaven for 2016 blir tilgjengelig i nettbanken innen  23. januar 2017. Beholdningsoppgave og Realisasjonsoppgave for fond vil bli tilgjengelig innen 23. februar 2017. Frist for å levere selvangivelsen er 30. april 2017. 

Nyhetsbrev

Her får du de siste nyhetene fra oss, i tillegg til nyttige tips om hvordan du kan få mest mulig ut av kundeforholdet ditt. 

På- og avmelding