Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

Mest stilte spørsmål

Når er forfallstidspunktet for regningsbetaling?

Når du betaler til en mottaker som har konto i Skandiabanken vil denne betalingen bli utført straks den er registrert. Betalers konto blir umiddelbart belastet og mottakers konto blir umiddelbart godskrevet. Betalinger til mottaker som har konto i Skandiabanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er. 

Betalinger til mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra lørdag, søndag, eller på helligdager. Tidspunktene ser du under:

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandlingen av forfallsregisteret.

- Betalinger registrert mellom 0025 - 0930 blir behandelt klokken 1100. Mottakers konto blir godskrevet samme formiddag.

Betalinger registrert mellom 0930 - 1200 blir behandlet klokken 1330. Mottakers konto blir godskrevet samme ettermiddag.

- Betalinger registrert mellom 1200 -1350 blir behandlet klokken 1530. Mottakers konto blir godskrevet fra klokken 15:30 og utover.

- Betalinger registrert mellom 1350 - 0025 blir behandlet klokken 0025. Mottakers konto blir godskrevet fra klokken 05:30 og utover.

- Betalinger registrert på en fredag etter klokken 1350, blir behandlet natt til mandag klokken 0025. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 0530 og utover.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg henvende meg for å bytte bank til Skandiabanken?

I nettbanken vår er det lagt opp til at du selv kan administrere kundeforholdet ditt. Du åpner og avslutter selv kontoer, og du bestiller/ søker om de produkter og tjenester som du ønsker å ha. Ønsker du å søke om lån gjør du også dette selv i nettbanken etter at du har opprettet kundeforhold. 

Etter at du har opprettet et nytt kundeforhold hos oss kan du kontakte din tidligere bankforbindelse og be om å få overført dine innskudd til din nye konto hos oss. 

Har du fått innvilget boliglån hos oss vil vi ved utbetaling innfri lånet du har hos din tidligere bankforbindelse. 

Ønsker du hjelp eller har spørsmål til nytt kundeforhold, chat med oss når du er innlogget i nettbanken eller ring oss på telefon +47 810 01 001. Vårt kontaktsenter er åpent fra klokken 06 - 24 alle dager.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan setter jeg kontanter inn på konto i Skandiabanken?

Har du kontanter kan du først kreditere en konto du har i en skrankebank for så å overføre beløpet til din konto hos oss. 

Alternativt kan du betale direkte til din konto i Skandiabanken ved å benytte en bankgiro som du betaler i en skrankebank, men da må du regne med å betale et relativt høyt gebyr for tjenesten.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Bankkortet mitt er ødelagt, hvordan bestiller jeg nytt?

Hvis bankkortet ditt har sluttet å fungere kan du bestille et nytt kort her. Når du velger Bestill kort for å erstatte et ødelagt vil du ikke bli belastet for ny årsavgift. 

Dersom du velger alternativ Bestill kort til meg selv lages et helt nytt kort med ny kortavtale, og da må du betale for det. Du kan ha inntil syv bankkort. Årsavgift er 250 kroner per kort.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha flere innloggingsmåter?

Ja, du kan ha flere innloggingsmåter. Vi anbefaler kundene våre å ha aktivert flere innloggingsmåter.

Du kan ha nettbankpassord, BankID, BankID på mobil eller innlogging med QR-kode. Dersom du har flere innloggingsalternativer vil nettbanken fortsatt kunne være tilgjengelig for deg dersom systemene våre opplever midlertidige feil, eller du ikke har tilgang til mobilen din.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du kan bestille BankID her. For å kunne bestille BankID må du være innlogget med engangspassord fra ditt kodekort. Hvis du ikke har kodekort kan du bestille det her.

BankID er ikke en fysisk ting. Du vil ikke få tilsendt kodebrikke i posten. Når du skal bruke BankID, gjør du det ved å velge alternativet "BankID". Du taster inn engangskode fra ditt kodekort, sammen med ditt personlige passord som du selv lagde når du opprettet din BankID. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Mitt BankID passord er sperret. Hva gjør jeg?

Dersom ditt BankID passordet er sperret må du kontakte utsteder av din BankID. Har du BankID fra Skandiabanken kontakter du oss på telefon 810 01 001. Dersom det gjelder BankID fra en annen bank må du kontakte den aktuelle banken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg sende ris eller ros?

Bruk kontaktskjemaet for å sende oss tilbakemeldinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når jeg har glemt PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til kortet ditt her. 

Du må logge deg inn i nettbanken. Ha kortet foran deg og følg anvisningene. PIN-koden blir vist på skjermen. PIN-koden kan maksimalt hentes 2 ganger per innlogging. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har problemer med innlogging. Hva gjør jeg?

Vi anbefaler at du først forsøker å finne løsningen selv i spørsmål og svar.

Hvis du ikke finner løsningen, kan du ta kontakt med oss på telefon 810 01 001 (+47 55 26 00 00 fra utlandet) eller via kontaktskjema

For å kunne gi et bedre svar på henvendelsen din ber vi om at du oppgir følgende:

  • - Operativsystem 
  • - Nettleser 
  • - Hvor langt i innloggingsprosessen kommer du?
  • - Feilmeldinger? Hvor oppstår i tilfelle denne?
  • - Hva slags enhet benytter du (PC, mac, nettbrett, mobil) 
  • - Hva slags nettverk er du tilknyttet (privat, skole, jobb)?.
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har iPhone og får ikke appen til å virke?

Årsaken til at det feiler er nok fordi du har oppgradert til iOS 9.2 og har en gammel versjon av vår app. Skandiabank-appen er oppdatert til ny versjon 3.2.4. Du ordner det enklest ved å avinstallere/reinstallere appen fra App Store - sletter appen og laster den ned på nytt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når blir årsoppgaven tilgjengelig?

Årsoppgaven for 2015 ble tilgjengelig i nettbanken 20. januar 2016. Beholdningsoppgave og Realisasjonsoppgave for fond vil bli tilgjengelig innen 20. februar 2016. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt nettbankpassordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har glemt ditt nettbankpassord kan du lage nytt her. Du trenger ikke huske det gamle. 

Har du verken BankID eller BankID på mobil kan vi sende deg et nytt nettbankpassord. Kontakt oss da på telefon 810 01 001 (+47 55 26 00 00 fra utlandet).  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.