Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

AvtaleGiro

Blir inaktive AvtaleGiroavtaler borte etter en viss tid?

Ja, AvtalerGiroavtaler som mottaker ikke har sendt trekk til på over 18 måneder, vil bli slettet. Den har vært inaktiv. Dette vil også gi deg en bedre oversikt i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sperrer jeg en AvtaleGiroavtale?

Du sperrer en AvtaleGiroavtale når du er innlogget. 
Endringen gjelder kun for AvtaleGiroforfall som ikke har forfalt til betaling. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan stopper eller sletter jeg et AvtaleGiroforfall?

Det er ikke mulig å slette et AvtaleGiroforfall i Forfallsoversikten. Om du ikke ønsker at betalingen skal belastes konto kan du stoppe forfallet. AvtaleGiroforfallet får status "stoppet" i Forfallsoversikten og blir fjernet innen 3 måneder.

Her stopper og starter du et AvtaleGiroforfall

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når beløp eller forfallsdato er feil?

Dersom beløp eller forfallsdato er feil kan du alltid endre dette i din Forfallsoversikt.

Dersom du ønsker en varig endring av forfallsdato bør du kontakte mottaker.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har ikke AvtaleGiroforfallet blitt betalt?

Det kan være flere årsaker til at ikke AvtaleGirotrekket er blitt betalt.

1. Manglende dekning på konto.
2. Maksbeløpet på AvtaleGiroavtalen er lavere enn forfallet og må økes for at forfallet skal belastes konto.
3. Du har sperret AvtaleGiroforfallet i Forfallslisten.
4. Du har sperret selve AvtaleGiroavtalen.

Her aktiverer du AvtaleGiroforfallet.
I Forfallsoversikten velger du Start betaling. AvtaleGiroforfallet blir nå behandlet som en ordinær regningsbetaling.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg feilmelding når jeg legger inn KID-nummeret?

Hvis du får feilmelding som avviser KID-nummeret, er KID-nummeret ugyldig. Kontakt betalingsmottaker for å kontrollere at KID- og kontonummer stemmer overens.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg detaljer på AvtaleGirotrekk?

Du finner detaljer om ditt AvtaleGiroforfall ved å trykke på mottakeren i menyvalget Forfallsoversikt. Denne informasjonen vil ikke vise i kontoutskriften når den er betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er AvtaleGiro?

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og betalingsmottaker for automatisk betaling av regninger.

Etter at avtalen er opprettet, vil du motta forfallet direkte Forfallsoversikten din, og betalingen skjer automatisk på forfallsdato

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

1. For å opprette AvtaleGiro må du registrere en fiktiv regning på 1 krone, med dato frem i tid. Bruk KID- og kontonummeret du har mottatt fra betalingsmottaker.

2. Dette genererer et forslag til AvtaleGiro.

3. Forslaget til bruk av AvtaleGiro finner du her når du er innlogget. 

4. Du aktiverer forslaget til AvtaleGiro ved å velge Aktiver avtale, I neste bilde registrerer du maksbeløp og aksepterer avtalen.

5. AvtaleGiroen flytter seg nå fra Forslag til AvtaleGiro til Eksisterende avtaler med status "Ny avtale". Betalingsmottaker får beskjed om at du har opprettet en AvtaleGiro.

6. Du må nå slette den fiktive regningen du la inn i din Forfallsoversikt.

7. AvtaleGiroen fungerer når du ser at betalingskravet fra betalingsmottaker vises i Forfallsoversikten på den kontoen du har inngått avtalen på. Dette skjer senest 7 dager før forfallsdato.

8. Det kan ta inntil 8 uker før AvtaleGiroen fungerer. Frem til da må du betale regningene på vanlig måte.
AvtaleGiroen har trådt i kraft når regningen automatisk har lagt seg i Forfallsoversikten

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr status "eFaktura under behandling"?

eFaktura under behandling gir en oversikt over aktiverte eFakturaer og eFakturaer med AvtaleGiroer du har lagt til betaling. Etter betaling legges de under eFakturaarkiv. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har AvtaleGiro, kan jeg opprette eFaktura til samme mottaker?

Absolutt! Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Du oppretter eFakturaavtale her.

Neste ikke produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Fakturaene dine betales automatisk samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene du får der.

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha eFaktura på min AvtaleGiro-avtale?

Absolutt! Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Du oppretter eFaktura her.

Neste ikke produserte faktura skal da komme som en kombinasjonsavtale med eFaktura og AvtaleGiro. Regningen dine betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via eFakturaene dine og detaljene der. 

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir inaktive AvtaleGiroavtaler borte etter en viss tid?

Ja, AvtalerGiroavtaler som mottaker ikke har sendt trekk til på over 18 måneder, vil bli slettet. Den har vært inaktiv. Dette vil også gi deg en bedre oversikt i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan slette en AvtaleGiroavtale?

Du sletter AvtaleGiroavtale her. Mottaker vil få melding om at avtalen har opphørt. 

Husk at når du sletter en AvtaleGiroavtale, vil tilhørende forfall i din Forfallsoversikt også bli slettet. Dette kan du eventuelt unngå dersom du endrer belastningskonto på AvtaleGiroforfallet FØR du sletter avtalen. Betalingen blir da behandlet som en vanlig regningsbetaling på forfallsdatoen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer med AvtaleGiroforfall i Forfallsoversikten når AvtaleGiroavtalen slettes?

Når AvtaleGiroavtalen blir slettet vil tilhørende AvtaleGiroforfall i Forfallsoversikten bli slettet. Det er imidlertid alltid greit å kontrollere din Forfallsoversikt at det faktisk skjer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg et stoppet AvtaleGiroforfall?

Et AvtaleGiroforfall som er stoppet eller sperret, aktiveres her.

AvtaleGiroforfallet blir nå behandlet som en ordinær regningsbetaling.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises ikke AvtaleGiroforslag etter jeg har betalt en regning?

Det kan være flere årsaker til at det ikke genereres et AvtaleGiroforslag. 

1. Mottaker tilbyr ikke AvtaleGiro.
2. Mottaker har ulike konti/KID-nummer for innbetaling med AvtaleGiro og ordinær regning.
3. AvtaleGiro i annen bank er ikke slettet.

Du må kontakte betalingsmottaker for å finne den eksakte årsaken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytte AvtaleGiroavtale mellom egne kontoer?

For å flytte en eksisterende AvtaleGiroavtale mellom dine egne kontoer må du først slette eksiterende avtale. Du må vente i ett døgn (en virkedag), deretter betaler du regningen fra den nye kontoen du ønsker å flytte avtalen til. 

Her finner du forslag til opprettelse av AvtaleGiro

Husk at det ta inntil 8 uker før den fungerer. Når regningen er synlig i din Forfallsoversikt fungerer AvtaleGiroen slik den skal. Fram til da må du betale regninger på vanlig måte. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytte AvtaleGiro til Skandiabanken?

Dersom du har inngått avtale om AvtaleGiro i annen bank, må du først slette denne. Vent deretter ett døgn (en virkedag) før du oppretter AvtaleGiro i Skandiabanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor virker ikke AvtaleGiroen?

Har du husket å sette inn maksbeløp og godkjenne avtalen?
Det kan ta inntil 8 uker før betalingsmottaker sender inn første regning.
Kontroller med betalingsmottaker at KID- og kontonummer er korrekt. Du kan velge å bli varslet via SMS hvis dine betalinger blir stoppet.

Følgende avvik varsles:
- Oppdrag er sperret av betalings mottaker.
- Dekning mangler, betaling er stoppet.
- Oppdrag er fjernet av betalingsmottaker, betaling er slettet.
- Beløp er høyere enn maksbeløp.
- Betaler disponerer ikke konto.
- Ugyldig belastningskonto.
- Ugyldig mottakerkonto.
- Ugyldig KID.

Betalinger som du selv har stoppet, samt betalinger på 0 kroner blir ikke varslet.           

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er et maksbeløp og hvordan endre dette?

Maksbeløpet angir hvor mye betalingsmottaker maksimalt kan belaste din konto. Dersom beløpet på regningen er høyere enn maksbeløpet, blir den ikke belastet. Vær obs på at regningen belastes hvis maksebeløpet er satt til 0,00. 

For å endre maksbeløpet på en regning i Forfallsoversikten, må endringen gjøres senest dagen før forfall. Maksbeløp må være i hele kroner, laveste maksbeløp er 1,00. Maksbeløp gjelder per måned, så det kan være greit at du setter beløpet til det dobbelte, da det forekommer at to trekk kan komme i samme måned. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er AvtaleGiro?

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og betalingsmottaker for automatisk betaling av regninger.

Etter at avtalen er opprettet, vil du motta forfallet direkte i Forfallsoversikten, og betalingen skjer automatisk på forfallsdato.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor ligger en eFaktura under "Behandlet", selv om jeg ikke har behandet den selv?

Årsaken til at eFakturaforfallet har lagt seg direkte til "Behandlet", er fordi du har AvtaleGiro kombinert med eFakturaavtale med mottaker. Kombinasjonen gjør at regningene betales automatisk samtidig som du har full oversikt over hva du betaler for via eFakturane dine og detaljene der.

Dersom du ikke ønsker å ha denne kombinasjonen, men kun ønsker eFakturaavtale, må du slette AvtaleGiroavtalen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.