Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

Betaling

Hvordan ser jeg fakturadetaljene på eFakturaen?

Du finner eFakturadetaljene når du er innlogget ved å velge informasjonssymbolet på den aktuelle eFakturaen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg en eFakturaavtale?

Du sletter en eFakturaavtale når du er innlogget. Husk at den også blir slettet og forsvinner i alle dine nettbanker. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg regning i posten igjen?

For å motta regning i posten igjen, må du slette eFakturaavtalen i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer når jeg endrer et eFakturaforfall?

Dersom du foretar endringer på et eFakturaforfall vil endringene vise i samtlige nettbanker.
Dette gjelder også for opprettelse og sletting av eFakturaavtaler. eFaktura er bankuavhengig og er synlig i alle dine nettbanker. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor mottar jeg ikke varsel på e-post om nye eFakturaforfall?

Årsaken til at du ikke mottar varsel på e-post om nytt eFakturaforfall kan være fordi du har endret din e-postadresse, men fremdeles er registrert med gammel e-postadresse i eFakturaavtalen med den aktuelle mottakeren. Du kan endre e-postadresse på gjeldende eFakturaavtaler her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må jeg gjøre dersom det ikke er dekning på konto?

eFakturaforfallet blir forsøkt belastet i 4 virkedager. Mangler det dekning etter dette må den registreres som vanlig regning.

Du kan velge å bli varslet via SMS hvis betalingen blir stoppet i din Forfallsoversikt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan ser jeg at et eFakturaforfall er betalt?

Når du finner den i eFakturaarkivet og i tillegg under Utførte betalinger vet du at eFakturaforfallet er betalt. Dersom den ikke ligger i Utførte betalinger, er den ikke betalt. Du kan ta kontakt med oss slik at vi kan aktivere eFakturaen på nytt for deg og du må på nytt betale den/legge den til forfall når du er innlogget. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises eFakturaene i flere nettbanker samtidig?

eFaktura er bankuavhengig.
Dette betyr at eFakturaforfall vil vise i alle dine nettbanker.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan finner jeg eFakturareferanse ID/eFaktura-referanse?

Betalingsmottakere benytter ulike eFakturareferanse ID. Eksempler på eFakturareferanse ID kan være kundenummer, KID-nummer eller abonnementsnummer.

Er du usikker på riktig eFakturareferanse ID, må du kontakte betalingsmottaker. Du kan også søke på eFaktura.no. Skriv inn bedriftens navn og trykk på pluss-tegnet. 

Opprett ny eFaktura her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å betale eFaktura i Skandiabanken?

Tjenesten er gratis. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr status "eFaktura under behandling"?

eFaktura under behandling gir en oversikt over aktiverte eFakturaer og eFakturaer med AvtaleGiroer du har lagt til betaling. Etter betaling legges de under eFakturaarkiv. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan betaler jeg en eFaktura?

Du legger innkomne eFaktura til forfall når du er innlogget.

Husk at du først legger innkomne eFaktura i din Forfallsoversikt og deretter blir den betalt på forfallsdatoen du har valgt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har AvtaleGiro, kan jeg opprette eFaktura til samme mottaker?

Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro.
Behold AvtaleGiroavtalen og opprett eFaktura via menyen i nettbanken.
Dine regninger betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via dine eFakturaer.

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva finner jeg i eFakturaarkivet?

Dersom du behandler en eFaktura vil den ligge seg i eFakturaarkivet når forfallsdato er forbigått. (Dette gjelder også dersom du behandler forfallet, og deretter sletter dette.)

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor finnes ikke valget Betal?

Det kan være to årsaker til at du ikke har valget Betal:

1. eFakturaen er knyttet til en AvtaleGiroavtale og blir automatisk belastet din konto på forfallsdato. Belastningskonto er valgt på forhånd og AvtaleGiroforfallet som er tilknyttet eFakturaen, sendes derfor automatisk til den kontoen AvtaleGiroavtalen er registrert på. 

2. Du har betalt eFakturaen i en annen bank og du vil finne den i eFakturaer under behandling.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er status på min eFakturaavtale?

eFaktura kan ha følgende statuser:

1. Under behandling

2. Godkjent

3. Ugyldig

4. Endret

5. Deaktivert

"Under behandling" betyr at din avtale venter på å bli godkjent av betalingsmottaker. 

"Godkjent" betyr at din eFakturaavtale er akseptert av betalingsmottaker og at du fra nå av vil motta dine fakturaer via nettbanken. 

"Ugyldig" kan bety et av følgende:

1) Oppgitte opplysninger er ikke i samsvar med betalingsmottakers kunderegister. 

Vennligst se papirfaktura eller kontakt betalingsmottaker.

2) Betalingsmottaker tilbyr ikke eFaktura

3) Oppgitt eFakturareferanse ID er ugyldig. Vennligst se papirfaktura eller kontakt betalingsmottaker.

"Deaktivert" betyr at du to ganger har prøvd å registrere samme ugyldige data. Slett avtalen og ta kontakt med betalingsmottaker for å få riktig informajson. 

Hvilken av disse feilmeldingene som gjelder din avtale finner du ut ved å velge "Vis" til høyre for statuslinken

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

For å opprette eFakturaavtale, må du søke etter tilbydere av eFaktura i listen vår når du er innlogget. 

Etter at du har opprettet blir avtalen sendt til den aktuelle betalingsmottakeren og den får status "Under behandling". Innen en uke vil selve avtalen endre status til "Godkjent" og du vil motta og se innkomne eFaktura i Forfallsoversikt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg mine eFaktura?

Ubehandlede eFaktura finner du når du er innlogget.   

I tillegg vil den gule linjen øverst på startsiden når du er logget inn vise ubehandlede eFaktura. Trykk og du kommer til Forfallsoversikten. eFakturaene vises øverst på siden. Her kan du endre belastningskonto, beløp og forfallsdato.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir inaktive AvtaleGiroavtaler borte etter en viss tid?

Ja, AvtalerGiroavtaler som mottaker ikke har sendt trekk til på over 18 måneder, vil bli slettet. Den har vært inaktiv. Dette vil også gi deg en bedre oversikt i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sperrer jeg en AvtaleGiroavtale?

Du sperrer en AvtaleGiroavtale når du er innlogget. 
Endringen gjelder kun for AvtaleGiroforfall som ikke har forfalt til betaling. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan stopper eller sletter jeg et AvtaleGiroforfall?

Det er ikke mulig å slette et AvtaleGiroforfall i Forfallsoversikten. Om du ikke ønsker at betalingen skal belastes konto kan du stoppe forfallet. AvtaleGiroforfallet får status "stoppet" i Forfallsoversikten og blir fjernet innen 3 måneder.

Her stopper og starter du et AvtaleGiroforfall

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når beløp eller forfallsdato er feil?

Dersom beløp eller forfallsdato er feil kan du alltid endre dette i din Forfallsoversikt.

Dersom du ønsker en varig endring av forfallsdato bør du kontakte mottaker.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har ikke AvtaleGiroforfallet blitt betalt?

Det kan være flere årsaker til at ikke AvtaleGirotrekket er blitt betalt.

1. Manglende dekning på konto.
2. Maksbeløpet på AvtaleGiroavtalen er lavere enn forfallet og må økes for at forfallet skal belastes konto.
3. Du har sperret AvtaleGiroforfallet i Forfallslisten.
4. Du har sperret selve AvtaleGiroavtalen.

Her aktiverer du AvtaleGiroforfallet.
I Forfallsoversikten velger du Start betaling. AvtaleGiroforfallet blir nå behandlet som en ordinær regningsbetaling.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha eFaktura på min AvtaleGiro-avtale?

Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro.
Behold AvtaleGiroavtalen og opprett eFaktura via menyen i nettbanken. 
Dine regninger betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via dine eFakturaer.

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg feilmelding når jeg legger inn KID-nummeret?

Hvis du får feilmelding som avviser KID-nummeret, er KID-nummeret ugyldig. Kontakt betalingsmottaker for å kontrollere at KID- og kontonummer stemmer overens.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg detaljer på AvtaleGirotrekk?

Du finner detaljer om ditt AvtaleGiroforfall ved å trykke på mottakeren i menyvalget Forfallsoversikt. Denne informasjonen vil ikke vise i kontoutskriften når den er betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er AvtaleGiro?

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og betalingsmottaker for automatisk betaling av regninger.

Etter at avtalen er opprettet, vil du motta forfallet direkte Forfallsoversikten din, og betalingen skjer automatisk på forfallsdato

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

1. For å opprette AvtaleGiro må du registrere en fiktiv regning på 1 krone, med dato frem i tid. Bruk KID- og kontonummeret du har mottatt fra betalingsmottaker.

2. Dette genererer et forslag til AvtaleGiro.

3. Forslaget til bruk av AvtaleGiro finner du her når du er innlogget. 

4. Du aktiverer forslaget til AvtaleGiro ved å velge Aktiver avtale, I neste bilde registrerer du maksbeløp og aksepterer avtalen.

5. AvtaleGiroen flytter seg nå fra Forslag til AvtaleGiro til Eksisterende avtaler med status "Ny avtale". Betalingsmottaker får beskjed om at du har opprettet en AvtaleGiro.

6. Du må nå slette den fiktive regningen du la inn i din Forfallsoversikt.

7. AvtaleGiroen fungerer når du ser at betalingskravet fra betalingsmottaker vises i Forfallsoversikten på den kontoen du har inngått avtalen på. Dette skjer senest 7 dager før forfallsdato.

8. Det kan ta inntil 8 uker før AvtaleGiroen fungerer. Frem til da må du betale regningene på vanlig måte.
AvtaleGiroen har trådt i kraft når regningen automatisk har lagt seg i Forfallsoversikten

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan skal jeg betale ned på lånet mitt?

Vi krever at du oppretter AvtaleGiro. Det vil si at terminbeløpene blir trukket automatisk fra den kontoen du ønsker. Men første avdrag kommer på papirfaktura i posten. Registrer den manuelt i nettbanken og du får opp forslag om å etablere AvtaleGiro.  

Det er forskjell på boliglån og boligkreditt. Boligkreditt fungerer som en vanlig kontokreditt. Det betyr at vi trekker renter for det som er brukt av kreditten. Har du ikke brukt noe av kreditten, koster den deg heller ikke noe.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan setter jeg inn kontanter på kontoen min i Skandiabanken?

Du må sette inn pengene på en konto du har i en skrankebank eller bank i butikk. Deretter kan du overføre til kontoen din hos oss.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er IBAN-kontonummeret mitt?

Du finner ditt IBAN-nummer her når du er innlogget. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan høyrentekontoen min motta en utenlandsbetaling?

Ja, Høyrentekontoen kan motta penger fra utlandet - husk at du alltid må informere avsender om IBAN-nummeret ditt i tillegg til SWIFT-koden vår. 

- Dersom innbetalingen er en SEPA-betaling (EUR innenfor EU/EØS) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: SKIANOBB, Skandiabanken, 5020 Bergen, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse. 

- For øvrige innbetalinger (som ikke er SEPA) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, 0021 Oslo, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en utenlandsbetaling?
  • SEPA-betalinger: 1-2 virkedager
  • Øvrige betalinger 1-8 virkedager

Hvis mottaker ikke har mottatt pengene innenfor vanlig overføringstid, anbefaler vi å sjekke Utførte betalinger for å se om betalingen er utført. Det kan også være greit å sjekke kontoutskriften for å se at betalingen ikke har kommet i retur fra mottaker. Om alt ser greit ut i nettbanken, anbefaler vi å skrive ut en kvittering som du sender til mottakeren. Kvittering finner du under Utførte betalinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket kontonummer trenger jeg når jeg skal betale til utlandet?

Kontonummer oppgis ofte som IBAN. Vi har dessverre ikke mulighet til å kontrollere om kontonummer/IBAN-nummer stemmer med mottakerens navn. Derfor er det viktig at du selv har riktig informasjon fra betalingsmottakeren.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg begynne å betale renter for kortbruken?

Varekjøp med kredittkortet utført i perioden fra den 1. til den siste datoen i måneden er rentefritt til og med den 20. i neste måned. Det vil si at det er opptil 50 dagers rentefrihet på varekjøp utført med kredittkort.

Velger du å betale inn skyldig beløp ved forfallsdato den 20, og kun har brukt kredittkortet til varekjøp og ikke overført fra kredittkortkonto, blir det ikke beregnet renter for beløpet. 

Dersom du ikke betaler inn skyldig beløp den 20., påløper renter fra og med den 21. for det resterende utestående.

Ved kontantuttak i minibank og overføring fra kredittkortkonto, betales rente for uttaksbeløpet fra uttaksdato. Varekjøp på Posten anses av Posten som et kontantuttak og renter vil dermed belastes fra kjøpsdato.

Du kan også bli belastet for en dags rente i tilfeller hvor du ovefører tilbake et opptrukket beløp samme dag. Årsaken til det er fordi vi ikke kan gi noen garantier i hvilke rekkefølge transaksjoner blir bokført på samme dag. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det sikkert å bruke kortet som betalingsmiddel på internett?

Internasjonale kort, som Visa, er den enkleste, tryggeste og mest effektiv betalingsmåten på internett. Tar du noen forholdsregler og utviser nettvett, er det trygt å handle på nettet.

Legg bare igjen kortnummer på nettbutikkens sikre betalingsside. Som regel starter adressen til slike sider med https i stedet for http. Oppbevar kredittkortet ditt som et verdipapir. Bruk kredittkortet i butikker du kjenner eller som virker seriøse.

Det er en god regel å skrive ut bekreftelsen på en handel. Ta vare på denne informasjonen for kontroll mot din kontoutskrift.

Les avtaler og vilkår som gjelder for nettbutikken, og sjekk at totalbeløpet inkluderer alle kostnader, som for eksempel frakt.

Ta umiddelbart kontakt med Skandiabanken dersom du finner uregelmessigheter belastninger på din kredittkortkonto.

Skandiabankens kredittkort er sperret for spill på internett. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan fungerer sikker netthandel?

Sikker netthandel skal gjøre det tryggere for deg å handle på nett.

I sikker netthandel inngår en løsning som bidrar til å forhindre uautentisert bruk av Visakortet ditt. "Verified by VISA" som løsningen heter, gjør at ditt kort og nettbutikken du handler i,  blir autentisert ovenfor hverandre når du skal utføre en handel.

I tillegg kan du manuelt stenge eller åpne Visakortet ditt for netthandel i nettbanken. Sperre netthandel kan du gjøre her. Endringene trår i kraft umiddelbart etter at du har stengt eller åpnet kortet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er uttaksgrensen på bankkort?

Ved kontantuttak i norske minibanker er beløpsgrensen i kortet på kroner 9 900,- i løpet av 4 dager.

Ved kontantuttak i utenlandske minibanker er beløpsgrensen i kortet på kroner 10 000,- i løpet av de 4 første dagene, og maksimum kroner 25 000,- i løpet av 7 dager.

Beløpsgrensen på bruk av kort ved varekjøp er inntil disponibelt beløp på konto.

NB! Uttaksbeløp kan variere i ulike minibanker og begrense beløpet du kan ta ut. En løsning kan da være å gjøre flere uttak.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg bruke kredittkortet mitt?

Skandiabankens kredittkort har ikke bank accept og kan derfor kun brukes på steder som aksepterer Visa. Betalingsterminaler som er merket med Visa aksepterer Visa kredittkort.

I utlandet kan du bruke kredittkortet stort sett over alt. Kortet benyttes sammen med PIN-koden din som du henter i nettbanken. 

På Visa.no kan du søke på minibanker over hele verden, helt ned til gatenivå i den byen du skal til.

Kredittkortet er sperret for spill på internett. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke Vennebetaling når jeg kun har kontonummeret til mottaker?

Tjenesten Vennebetaling benytter kun mobilnummer. Om du kun har kontonummeret, benytter du Betaling i nettbanken på vanlig måte og registrerer en regningsbetaling. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha kontonummeret til mottaker når jeg bruker Vennebetaling?

Nei, du trenger kun mobilnummeret til mottaker for å legge inn betaling via Vennebetaling. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må mottaker gjøre for å få pengene på konto når jeg har betalt med Vennebetaling?

Mottaker mottar en SMS fra 'SkbVenn' med link til våre nettsider. På denne siden skal mottaker skrive inn kontonummeret sitt og bekrefte betalingen. Pengene vil være på mottakers konto senest neste virkedag. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Får jeg en kvittering jeg kan sende mottaker ved bruk av Vennebetaling?

Når betalingen er belastet kontoen din, vil du kunne se kvittering under Betaling og Utførte betalinger

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt en SMS om Vennebetaling, hvorfor er kontonummer mitt registrert allerede?

Dersom du har mottatt penger fra denne tjenesten tidligere, vil kontonummeret du benyttet sist være ferdig utfylt. Du trenger kun å bekrefte kontonummeret om det er samme kontonummer du ønsker å motta pengene på. 

Denne tjenesten blir benyttet av noen andre banker også. Det kan være du har mottatt penger fra en av disse bankene, og du får da opp siste brukte kontonummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kontoer kan jeg belaste når jeg bruker Vennebetaling?

Du kan velge å belaste alle dine brukskontoer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må til for å bruke Vennebetaling?

Vennebetaling krever ingen aktivering, og er er tilgjengelig i nettbanken din. Velg Betaling og Vennebetaling. Vennebetaling vil ikke fungere med nettleseren Internet Explorer 9 etter 01.01.2017. Fra 01.03.2017 vil heller ikke Internet Explorer 10 kunne brukes til Vennebetaling. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det å overføre penger med Vennebetaling?

Dersom mottaker har Skandiabanken, vil pengene komme inn på konto med en gang kontonummeret er bekreftet av mottaker på SMS`en han/hun mottar. Mottakere som har en annen bank vil ha pengene senest neste virkedag på kontoen sin. 

Pengene blir reservert kontoen din med en gang du legger inn betalingen, og er reservert frem til mottaker bekrefter kontonummeret sitt. Dersom mottaker ikke bekrefter kontonummer i SMS som er mottatt, fjernes reservasjonen på kontoen din og pengene blir tilgjengelig igjen etter to virkedager. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kommer jeg i gang med Vennebetaling?

Vennebetaling krever ingen aktivering og er tilgjengelig i nettbanken din. Velg Betaling og Vennebetaling. Når du bruker appen vår, vil du ha mulighet til å hente opp kontaktlisten fra mobilen din. Det gjør det enklere å betale til kjente numre. Vær obs på at også kontakter fra Icloud og e-postkontoer på iPhone også vises, så sjekk gjerne at korrekt mobilnummer blir fylt ut. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva om jeg taster inn feil mobilnummer ved bruk av Vennebetaling?

Det er viktig at du benytter rett mobilnummer til mottaker når du bruker Vennebetaling. Dersom det tastes feil mobilnummer, vil mottaker av SMS`en kunne skrive inn sitt kontonummer, og pengene kan settes inn på feil konto. Dette kan vi dessverre ikke stoppe. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mye kan jeg betale med Vennebetaling?

Vennebetaling har disse beløpsgrensene:

  • 2 000 kroner per betaling
  • 5 000 kroner per mottaker per dag
  • 10 000 kroner per måned totalt
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er vennebetaling?

Vennebetaling er en enkel måte å overføre penger til andre ved kun å bruke mobilnummeret til mottaker. 

Vennebetaling finner du i nettbanken under Betaling og Vennebetaling.

Mottaker trenger ingen egen app for å motta pengene, men vil få en SMS med informasjon om at du prøver å overføre penger til han/henne med en link. Ved å trykke på linken får mottaker lagt inn sitt kontonummer som han/hun ønsker skal overføre til. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg mer informasjon om trasnaksjonene som ligger under Siste 30 dager?

For å få flere detaljer på transaksjonene i kontoutskriften, må du velge ønsket måned under Vis periode. Her vil du kun se bokførte transaksjoner. Reservasjonene vil vises når de er bokførte.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha faste overføringer til og fra høyrentekontoen min?

Ja, det kan du, mellom dine egne kontoer. 

For å opprette faste overføringer til og fra høyrentekontoen din går du til faste overføringer og velger opprette ny fast overføring. I kontolisten velger du den høyrentekontoen du vil overføre til eller fra.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre belastningskonto for en fast overføring?

Du kan endre belastningskonto for fast overføring her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en fast overføring?

En fast overføring er enten en regelmessig overføring mellom dine egen kontoer, til en annen mottaker i Skandiabanken eller annen bank. Her finner du Fast overføring.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er oblat, og hvordan bestiller jeg det?

Oblat er en klistrelapp med informasjon om en utført betaling som blir benyttet til medlemskort.

Du kan bestille oblat når du er innlogget etter at betalingen er belastet kontoen din. Gå til Utførte betalinger som du finner under menyvalget Betaling. Videre trykker du på den aktuelle betalingen og velger Bestill oblat.

Merk at i de fleste sammenhenger er det nok at du fremviser vanlig kvittering. Ønsker du kvittering for en allerede betalt regning kan du skrive den ut fra nettbanken. Velg Betaling, Utførte betalinger og Kvittering.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er utførte betalinger?

Utførte betalinger, tidligere kalt 'Kvitteringer' er oversikt over alle betalinger innenfor Norge og faste overføringer. Utførte betalinger finner du når du er innlogget her. Du trykker på aktuell betaling for å se detaljer, skrive ut eller bestille oblat. Du kan på denne siden velge å se utførte betalinger 18 måneder tilbake i tid.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg kvittering for betalte regninger?

Her finner du dine Utførte betalinger. Dette er en oversikt over alle dine betalinger innenfor Norge og faste overføringer. Du trykker på aktuell betaling for å se detaljer, skrive ut eller bestille oblat. Du kan på denne siden velge å se utførte betalinger 18 måneder tilbake i tid.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg signere ved registrering av regninger?

Du må signere på regninger uten KID-nummer når regningen er på et høyere beløp enn beløpsgrensen som er satt i nettbanken. Du må også signere når du registrerer regninger til nye mottakere.

Beløpsgrensen kan du endre når du er innlogget i nettbanken.

Det kreves ikke signatur for regninger med KID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor endrer mottakers navn og adresse seg når jeg har lagt inn KID-nummer?

Årsaken til at betalingsmottakers navn endrer seg når du trykker 'Betal', er fordi betalingsmottakers OCR-avtale med Nets ikke har samme navn som det du har lagt inn. Det kan skyldes at mottakerens OCR-avtale ikke er oppdatert med riktig navn.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er Digipost?

Digipost er et digitalt postsystem utviklet av Posten Norge AS.

I Digipost kan du motta post digitalt fra bedrifter, personer og offentlige virksomheter, tilsvarende dagens fysiske postkasse. Den kan benyttes til sikker kommunikasjon. Tjenesten krever at du logger inn med passord, BankID eller Buypass.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke nummer sendes varslinger fra?

Vi sender SMS-varslingene fra nummer 02265. Dette er også nummeret til SMS-banken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg transaksjonsdetaljene for SMS-varslinger?

Du finner transaksjonsdetaljene for SMS-varslinger i nettbanken din. Her kan du se detaljer for både bruk av SMS-bank og SMS-varslinger. Du kan søke på periode og få detaljer per SMS. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke SMS-varslinger kan jeg velge?

Du kan aktivere følgende SMS-varsel:

- Innbetaling på konto - Alle typer innbetalinger over et selvvalgt beløp
- Innbetaling på konto - lønn/barnetrygd/pensjon
- Bli varslet dersom det ikke er dekning på konto til å utføre en betaling eller dersom betaling er stoppet 
- Når disponibelt beløp går under en selvvalgt grense
- Disponibelt beløp på selvvalgt dag og klokkeslett  

Hvis du ikke har aktivert SMS-varslinger kan du gjøre det her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg velge at betalingen skal gå straks?

Ja, under menyvalget Betale har du anledning til å hake av for Belast umiddelbart. Beløpet belastes kontoen din umiddelbart, det disponible beløpet reduseres og gyldig kvittering blir med det samme tilgjengelig under menyvalget Utførte betalinger. Verken du eller vi kan endre eller slette betalingen i ettertid. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når er forfallstidspunktet for regningsbetaling?

Forfallsbehandlingen skjer ca kl. 00:20, 10:00, 12:00 og 13:50.

Mottakerkonto i Skandiabanken:
Når du betaler til en mottaker som har konto i Skandiabanken, vil betalingen bli utført straks den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. Dersom forfallsdato er frem i tid på en betaling til en konto i Skandiabanken, vil mottakers konto bli godskrevet ved forfallsbehandling.

Betalinger til mottaker som har konto i Skandiabanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er, uavhengig om du bruker vennebetaling eller vanlig regningsbetaling. Så lenge forfallsdato er samme dag, blir beløpet utført straks og mottaker mottar beløpet samtidig som du belastes. 

Mottakerkonto i annen bank:
Betalinger til
 mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra helg (lørdag og søndag) og helligdager. Tidspunktene ser du under:

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandling av forfall.

- Betalinger registrert mellom 00:20 - 10:00 blir godskrevet mottakers konto samme formiddag.

Betalinger registrert mellom 10:00 - 12:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag.

- Betalinger registrert mellom 12:00 - 13:50 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag fra klokken 15:30. 

- Betalinger registrert mellom 13:50 - 00:20 blir godskrevet mottakers konto fra klokken 05:30. 

- Betalinger registrert fredag etter klokken 13:50, blir behandlet natt til mandag klokken 00:20 dersom dette er en virkedag. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 05:30.

OBS: Hvis du haker av for Belast umiddelbart, belastes beløpet kontoen din umiddelbart. Det vil ikke være mulig å endre eller slette betalingen i ettertid. Kvittering blir tilgjengelig med det samme under Utførte betalinger. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt ovenfor. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Tilbyr dere hurtig- eller straksbetaling?

Ja, du kan belaste kontoen din for et beløp umiddelbart slik at du får en gyldig kvittering med det samme.

Under menyvalget Betale har du anledning til å hake av for Belast umiddelbart. Beløpet belastes kontoen din umiddelbart, det disponible beløpet reduseres og gyldig kvittering blir med det samme tilgjengelig under menyvalget Utførte betalinger. Verken du eller vi kan endre eller slette betalingen i ettertid. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se oppgjørstidspunkt her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange bankkort kan jeg ha?

Det er ingen begrensninger på hvor mange kort du kan ha tilknyttet kundeforholdet ditt hos oss, men inntil 10 kort per konto. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg endre en regning som ligger til forfall?

Ja, de kan endres frem til første forfallsbehandling på forfallsdato.

Tidspunkt for behandling er 00:25, 08:50, 10:00, 12:00 og 13:50.

Betalinger til en mottaker som har konto i Skandiabanken vil bli godskrevet konto like etter at behandlingen av regningene er ferdig.

Vi gjør oppmerksom på at tidspunktene er omtrentlige og variere med noen minutter.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan fungerer tilbakebetaling på kredittkort?

Skyldig beløp blir automatisk trukket fra den kontoen du har valgt som belastningskonto.

Du blir fakturert for hele utestående saldo per den siste i hver måned.

Du må betale 3 % av skyldig beløp, likevel ikke mindre enn 400 kroner. Dersom du endrer til å betale minstebeløpet, blir det selvsagt beregnet renter.
Ønsker du å betale et større beløp kan du enten endre beløpet når fakturaen vises i forfallsregisteret, eller du kan foreta en overførsel til din kredittkortkonto. Du kan når som helst overføre fra brukskontoen din til kredittkortkonto.

Forfallsdatoen den 20. i måneden kan ikke endres. Dersom du har overført til kredittkortkontoen før den 20. blir fakturabeløpet redusert tilsvarende.

I praksis vil det si at dersom du har valgt å betale minimumsbeløpet, men selv overfører hele minimumsbeløpet eller mer til kredittkortkontoen tidligere enn den 19., klokken 22:00, vil det ikke bli produsert faktura med forfall den 20.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er SWIFT/BIC-koden til Skandiabanken?

Dersom innbetalingen er en SEPA-betaling (EUR innenfor EU/EØS) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: SKIANOBB, Skandiabanken, 5020 Bergen, Norway og IBAN-nummeret ditt, navn og adresse.

For øvrige innbetalinger (som ikke er SEPA) skal avsenderbanken benytte SWIFT-kode: DNBANOKK, DNB, 0021 Oslo, Norway og ditt IBAN-nummer, navn og adresse.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg åpne valutakonto i Skandiabanken?

Du kan dessverre ikke åpne en valutakonto i Skandiabanken. Alle innbetalinger fra utlandet vil bli vekslet til NOK før den bokføres din konto. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mye koster det å motta penger fra utlandet?

Du kan se i vår prisliste hvor mye det koster å motta penger fra ulandet på din konto.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når godskrives en betaling fra utlandet og til hvilke kurs?

Bokføring av en betaling fra utlandet kan ta inntil tre virkedager fra vi mottar melding om innbetaling. Dette avhenger av hvilke valuta innbetalingen er i. Kursen settes den dagen vi mottar meldingen om innbetaling. 

Innbetaling fra utlandet Melding mottatt før Bokføres
NOK 16:00 Neste virkedag
CAD, GBP, USD 16:15 Neste virkedag
EUR (SEPA-betalinger) 16:15 Samme dag
EUR (øvrige betalinger) 14:30 Samme dag
SEK 15:15 Neste virkedag
CHF, DKK, MXN 13:30 Neste virkedag
CZK, HUF, RUB, TRY 11:00 Neste virkedag
PLN 14:30 Neste virkedag
AED, AUD, HKD, JPY, NZD, SGD, ZAR 15:30 2 virkedager etter
Øvrige valutasorter 15:30 3 virkedager etter
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det å motta penger fra utlandet?

Overføringer fra utlandet kan ta fra 1-8 virkedager før du har pengene på konto. Det avhenger av hvilken valuta betalingen blir gjort i og hvilken bank/ land betalingen kommer fra. 

- SEPA-betalinger: 1-2 virkedager
- Øvrige betalinger 1-8 virkedager

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg kvittering for utenlandsbetaling?

Du finner informasjon om utførte betalinger her når du er innlogget. Du kan også ta ut kvittering på engelsk som du kan sende til mottakeren som bekreftelse på betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en SEPA-betaling?

SEPA (Single Euro Payments Area) er et felles betalingsmarked/regelverk for alle betalinger i Euro innenfor EU- og EØS-området. SEPA-området består av de 28 EU-landene og Island, Liechtenstein, Norge og Sveits.

En SEPA-betaling må være i Euro og mottakerbank må være medlem i SEPA-samarbeidet.  Det er også viktig at det benyttes både IBAN og SWIFT/BIC-kode, samt at betalingen er merke med delt omkostninger ("shared"). 

Betalinger innenfor SEPA-området blir formidlet raskere og rimeligere.

Oversikt over land som er med i SEPA finnes i landsoversikten. For pris på SEPA-betalinger, se prisliste.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med omkostninger når det gjelder utenlandsbetaling?

Ved inn- og utbetalinger på din konto, se prisliste.

Omkostningene blir trukket fra kontoen din som en egen postering ved belastning. Transaksjonen vises på kontoutskriften din som Omkostninger.

Alle overføringer til utlandet fra Skandiabanken sendes med meldingen «Charge Shared». Det betyr at betaler og betalingsmottaker betaler egne kostnader. Du betaler omkostninger i Skandiabanken og mottaker betaler eventuelle omkostninger i utlandet. Dette er normalt den beste løsningen og vanlig praksis i de aller fleste norske banker. Vær oppmerksom på at enkelte banker kan trekke gebyret direkte fra overført beløp, og ikke som en egen transaksjon slik som i Norge. Vi har dessverre ingen oversikt over hvilke gebyrer som eventuelt blir tatt av mottakerbank.

Ved betalinger der vi ikke har avtaler med banker om direkteoverføring, blir det benyttet mellombank. Mellombanken videreformidler beløpet til mottakerbanken. Mellombanken tar som regel et gebyr i tillegg til gebyret som mottakerbanken tar. Beløpet trekkes direkte fra overført beløp. For å være sikker på at mottaker får hele beløpet, bør du legge til en mindre sum i beløpet som skal overføres. Vi har ikke en fullstendig oversikt over alle gebyrer som belastes av de ulike mellombankene, men i en del tilfeller vet vi hva mellombankene vil ta. Dersom du trenger å vite eksakt hvor mye ekstra som må overføres, kan du ta kontakt med oss på telefon: 810 01 001, eller via chat når du er innlogget i nettbanken.

Priseksempel på overføring til utlandet i USD som går via mellombank :

USD 0-99 = gratis
Fra USD 100-499: 18 USD
Fra USD 500-4999: 24 USD
USD 5000: 30 USD 

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker eksakt pris på overføringen din, eller dersom du skal overføre et høyere beløp enn USD 5000 for å vite mer om hvilke gebyr som gjelder. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Generelt om å registrere utenlandsbetaling

Ved betaling til utlandet har vi begrensede muligheter til å sjekke om de opplysningene du oppgir er korrekte. Du har derfor selv ansvaret for at betalingsoppdraget er riktig og fullstendig utfylt.

Fra Skandiabanken kan du kun betale til endelig mottakerbank og konto, og det er ikke mulig å betale via en mellombank. Mottakers konto må være i den mottakerbanken som du registrerer i betalingen. Dersom mer enn en mottakerbank er involvert, kan du dessverre ikke betale fra oss.

I registreringsbildet for utenlandsbetalinger i nettbanken, får du opp hvilken informasjon vi har behov for ved betalinger til landet du velger. Alle felt må fylles ut. Hvis du mangler informasjonen, må du kontakte betalingsmottaker for å få dette. Alle felt i registreringsbildet er tilknyttet spørsmålstegn. Disse er ment for å hjelpe deg med informasjonen som skal fylles inn i feltene.

Alle mottakere blir lagret automatisk, slik at du enkelt kan hente de opp igjen hvis du ønsker å betale til samme mottaker senere.

Ved registrering av betaling må du bekrefte og signere for at opplysningene er korrekt. Når betalingen er signert får du en bekreftelse på at betalingen er lagt til forfall, og en betalingsreferanse. Har du spørsmål om betalingen kan du oppgi belastningskonto og betalingsreferansen når du tar kontakt med oss.

Du får i tillegg en SMS, til ditt primærnummer som du har registrert i nettbanken, med informasjon om betalingen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg søke på transaksjoner i kontoutskriften?

Ja, i kontoutskriften kan du søke etter enkelttransaksjoner ved å velge Flere valg

Om du ønsker å søke over en lengre periode enn en måned, velger du Egendefinert under Vis periode. Du kan søke på opptil ett år av gangen. 

Hvis du leter etter en spesiell transaksjon kan du søke på tekst fra kontoutskriften, eller velge mottaker du har betalt til eller mottatt fra.

 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor langt tilbake i tid kan jeg se transaksjonene mine?

I kontoutskriften får du tilgang til transaksjoner 11 år tilbake i tid. Velg Egendefinert under menyvalget Vis periode for å søke på mer enn en måned om gangen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har statusen 'Dekning mangler' på et forfall, hva gjør jeg?

Dersom du har et forfall i nettbanken med status Dekning mangler, er åsaken til det at det ikke var nok penger på kontoen din ved forfall. Dersom en regning ikke blir betalt grunnet manglende dekning, vil den bli forsøkt betalt påfølgende fire virkedager. Har det ikke kommet inn penger på kontoen innen utløpet av den fjerde virkedagen, må du redigere forfallet med dato du ønsker forfallet skal betales. 

Vi gjør oppmerksom på at det ikke blir foretatt noen forfallsbehandlinger på konto i helger eller på helligdager. Siste frist for å legge inn en betaling før en helg, er fredag klokken 13:50.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lenge løper en fast overføring?

Den faste overføringen (avtalen) løper til datoen du har valgt i feltet Frem til. Dersom det ikke er satt en dato her, vil avtalen løpe til du sletter den faste overføringen (avtalen). Her finner du Faste overføringer.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre til-konto på en fast overføring?

Du kan endre til-konto på en fast overføring her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer/sletter jeg en fast overføring?

Du kan endre/slette en fast overføring her.  Dersom du kun ønsker å endre neste trekk, gjør du det under Betaling og Forfallsoversikt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor kan jeg ikke bruke KID-nummer på faste overføringer?

Fast overføring støtter ikke betalinger med KID-nummer. Det betyr at tjenesten kun kan benyttes for faste overføringer til mottakere som ikke krever KID-nummer. Dersom du har regninger med KID-nummer, må du benytte vanlig betaling, eller AvtaleGiro/eFaktura til mottakere som tilbyr dette. I nettbanken kan du imidlertid registrere regninger med forfall 13 måneder frem i tid. Her finner du betaling

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor ofte utføres en fast overføring?

Du velger selv hvor ofte en fast overføring skal trekkes. Du kan velge mellom daglig, ukentlig, annenhver uke, månedlig, annenhver måned, kvartalsvis, hver fjerde måned, halvårlig og årlig. Overføringer skjer kun på virkedager og ikke i helg eller høytid. Du kan enkelt se under Faste overføringer hvor ofte du har valgt at den faste overføring skal trekkes og dato for neste overføring.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor er ikke min faste overføring synlig i forfallsregisteret?

Dersom du har registrert en ny fast overføring eller endret på en eksisterende, vil du ikke se neste trekk i forfallsregisteret før neste virkedag etter endringen. 

I tilfeller hvor avtalens løpetid er passert, vil nye trekk ikke være synlig i forfallsregisteret. Du må da endre datoen Frem til for at avtalen skal starte å fungere igjen. Du finner Fast overføring her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg fast overføring til en annen mottaker?

Du kan opprette fast overføring til annen mottaker her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg fast overføring mellom egne kontoer?

Du kan opprette fast overføring mellom egne kontoer her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem har ansvaret hvis jeg overfører penger til feil konto?

Slike feil oppstår sjelden fordi kontonummeret blir kontrollert når du registrerer en betaling.
Dersom du skriver ett eller flere sifre feil, får du som regel en melding om feil kontonummer.
Eksisterer det uriktige kontonummeret blir betalingen utført.

Skandiabanken tar ikke ansvar for betalingsoppdrag som går til feil mottakerkonto i de tilfeller hvor kunden selv har tastet feil kontonummer.

Skandiabanken vil hjelpe betaler med å få pengene tilbake fra en urettmessig betalingsmottaker, men vi har ingen rett til å tilbakeføre beløpet fra mottakers konto. Oppstår et slikt tilfelle må du kontakte oss snarest.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre på en eFaktura?

Etter at du har betalt/lagt den i Forfallsoversikten din, kan du endre forfallsdato, beløp og hvilke konto som skal belastes. Det er ikke mulig å endre på den originale eFakturaen, så endringene vises derfor kun i Forfallsoversikten og i Utførte betalinger når den er betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

eFakturadetaljer feiler, hva gjør jeg?

For at vi skal kunne hente frem eFakturadetaljer må vi utføre et søk om den aktuelle betalingsmottaker. Det såkalte webhotellet der detaljene ligger er da for øyeblikket dessverre ikke tilgjengelig. Vi ber om at du forsøker igjen litt senere. Dersom problemet vedvarer, må du kontakte betalingsmottaker. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har eFaktura lagt seg "Under behandling" med status "AvtaleGiro"?

Årsaken til at eFakturaforfallet har lagt seg direkte i eFaktura under behandling, er fordi du tidligere har hatt AvtaleGiro kombinert med eFakturaavtale med mottager. 

Da du slettet AvtaleGiroavtalen har ikke slettemeldingen kommet frem til betalingsmottaker. De sender derfor ut eFaktura da det fortsatt er registrert i deres systemer at du har eFaktura kombinert med AvtaleGiro.

Vi anbefaler kombinasjonen eFaktura og AvtaleGiro dersom mottager tilbyr dette. Kombinasjonen gjør at regningene betales automatisk samtidig som du har full oversikt over hva du betaler for via dine eFaktura. 

Dersom du ikke ønsker å ha denne kombinasjonen, men kun ønsker eFakturaavtale må du først opprette AvtaleGiroavtalen på nytt, og vente ett døgn før du sletter den. Dette genererer ny slettemelding til mottager.

I dette tilfellet må du betale dette oppdraget manuelt. Du vil finne KID og kontonummer på eFakturaen som har status under behandling i nettbanken. Dersom du ikke finner dette, ber vi deg vennligst ta kontakt med betalingsmottaker for å få opplysningene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt eFaktura på 0 kr., men ønsker å beholde den, hva gjør jeg?

Enkelte betalingsmottakere, som for eksempel kortselskaper, sender ut eFaktura forfall på 0 kroner som en bekreftelse på at du ikke har noe utestående. 

Ønsker du å beholde fakturaen må du velge Betal og øke beløpet til 1 krone og deretter slette den i Forfallsoversikt. Da vil eFakturaen legge seg i eFaktura arkiv på forfallsdato.

Du kan slette fakturaen under Innkomne eFaktura uten at dette sletter selve eFakturaavtalen du har med mottaker. 

Hvis du ikke behandler den vil den bli værende i Innkomne eFaktura også etter forfallsdato.

Ønsker du ytterligere informasjon om bakgrunnen for fakturaen må du kontakte betalingsmottaker.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg et eFakturaforfall?

Du sletter innkomne eFakturaer i nettbanken her. Dersom du allerede har valgt å legge innkommet eFaktura til forfall, må du slette betalingen i din Forfallsoversikt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre e-postadresse på mine eFakturaavtaler?

Du kan endre e-postadresse på dine eFakturaavtaler når du er innlogget. Det er viktig at denne er korrekt med tanke på å motta varsel på e-post når nytt forfall sendes ut. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lenge blir et betalt eFakturaforfall lagret i nettbanken?

Betalte eFaktura er tilgjengelig i nettbanken i 18 måneder. Du finner dine betale eFaktura i ditt eFakturaarkiv.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor er det et eFakturaforfall under "eFaktura under behandling"?

Hvis et eFakturaforfall vises i eFakturaer under behandling og du ikke har godkjent den i Skandiabanken skyldes dette et av følgende:

1. eFakturaavtalen er knyttet til en AvtaleGiro.
2. Du har aktivert eFakturaforfallet i en annen nettbank.
3. Du har eFaktura i en annen bank som benytter en løsning der eFaktuaren legges direkte i forfallsregisteret.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg ikke opprette eFakturaavtalen på nytt etter at jeg har slettet?

Det kan være to grunner til at du ikke får opprette avtalen som du nettopp har slettet:

1.Den nye avtalen er registrert før betalingsmottaker har mottatt varsel om at tidligere avtale er slettet. Det kan ta opptil fire virkedager før du kan opprette eFakturaen på nytt. Vent med å registrere avtalen til dag fem.

2. eFakturareferanse ID er registrert på annen person enn kontoeier.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Blir inaktive AvtaleGiroavtaler borte etter en viss tid?

Ja, AvtalerGiroavtaler som mottaker ikke har sendt trekk til på over 18 måneder, vil bli slettet. Den har vært inaktiv. Dette vil også gi deg en bedre oversikt i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan slette en AvtaleGiroavtale?

Du sletter AvtaleGiroavtale her. Mottaker vil få melding om at avtalen har opphørt. 

Husk at når du sletter en AvtaleGiroavtale, vil tilhørende forfall i din Forfallsoversikt også bli slettet. Dette kan du eventuelt unngå dersom du endrer belastningskonto på AvtaleGiroforfallet FØR du sletter avtalen. Betalingen blir da behandlet som en vanlig regningsbetaling på forfallsdatoen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer med AvtaleGiroforfall i Forfallsoversikten når AvtaleGiroavtalen slettes?

Når AvtaleGiroavtalen blir slettet vil tilhørende AvtaleGiroforfall i Forfallsoversikten bli slettet. Det er imidlertid alltid greit å kontrollere din Forfallsoversikt at det faktisk skjer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg et stoppet AvtaleGiroforfall?

Et AvtaleGiroforfall som er stoppet eller sperret, aktiveres her.

AvtaleGiroforfallet blir nå behandlet som en ordinær regningsbetaling.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises ikke AvtaleGiroforslag etter jeg har betalt en regning?

Det kan være flere årsaker til at det ikke genereres et AvtaleGiroforslag. 

1. Mottaker tilbyr ikke AvtaleGiro.
2. Mottaker har ulike konti/KID-nummer for innbetaling med AvtaleGiro og ordinær regning.
3. AvtaleGiro i annen bank er ikke slettet.

Du må kontakte betalingsmottaker for å finne den eksakte årsaken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytte AvtaleGiroavtale mellom egne kontoer?

For å flytte en eksisterende AvtaleGiroavtale mellom dine egne kontoer må du først slette eksiterende avtale. Du må vente i ett døgn (en virkedag), deretter betaler du regningen fra den nye kontoen du ønsker å flytte avtalen til. 

Her finner du forslag til opprettelse av AvtaleGiro

Husk at det ta inntil 8 uker før den fungerer. Når regningen er synlig i din Forfallsoversikt fungerer AvtaleGiroen slik den skal. Fram til da må du betale regninger på vanlig måte. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytte AvtaleGiro til Skandiabanken?

Dersom du har inngått avtale om AvtaleGiro i annen bank, må du først slette denne. Vent deretter ett døgn (en virkedag) før du oppretter AvtaleGiro i Skandiabanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor virker ikke AvtaleGiroen?

Har du husket å sette inn maksbeløp og godkjenne avtalen?
Det kan ta inntil 8 uker før betalingsmottaker sender inn første regning.
Kontroller med betalingsmottaker at KID- og kontonummer er korrekt. Du kan velge å bli varslet via SMS hvis dine betalinger blir stoppet.

Følgende avvik varsles:
- Oppdrag er sperret av betalings mottaker.
- Dekning mangler, betaling er stoppet.
- Oppdrag er fjernet av betalingsmottaker, betaling er slettet.
- Beløp er høyere enn maksbeløp.
- Betaler disponerer ikke konto.
- Ugyldig belastningskonto.
- Ugyldig mottakerkonto.
- Ugyldig KID.

Betalinger som du selv har stoppet, samt betalinger på 0 kroner blir ikke varslet.           

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er et maksbeløp og hvordan endre dette?

Maksbeløpet angir hvor mye betalingsmottaker maksimalt kan belaste din konto. Dersom beløpet på regningen er høyere enn maksbeløpet, blir den ikke belastet. Vær obs på at regningen belastes hvis maksebeløpet er satt til 0,00. 

For å endre maksbeløpet på en regning i Forfallsoversikten, må endringen gjøres senest dagen før forfall. Maksbeløp må være i hele kroner, laveste maksbeløp er 1,00. Maksbeløp gjelder per måned, så det kan være greit at du setter beløpet til det dobbelte, da det forekommer at to trekk kan komme i samme måned. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er AvtaleGiro?

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og betalingsmottaker for automatisk betaling av regninger.

Etter at avtalen er opprettet, vil du motta forfallet direkte i Forfallsoversikten, og betalingen skjer automatisk på forfallsdato.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva kan jeg registrere under Min balanse?

Under Min balanse kan du legge inn opplysninger om dine eiendeler og gjeld. På den måten kan du få et totalbilde på din egen økonomiske situasjon. Informasjon om dine produkter i Skandiabanken vises automatisk.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan finner jeg en bestemt transaksjon i kontoutskriften?

Du kan søke etter en bestemt transaksjon i kontoutskriften ved å velge menyvalget Flere valg. Du kan spesifisere søket med dato, beløp og brukerstedets eller mottakerens navn i feltet Beskrivelse.

Dersom du ønsker å søke over en lengre periode enn en måned, velger du Egendefinert under menyvalget Vis periode. Du kan søke på opptil ett år av gangen. 

Du kan kun søke i kontoutskriften på en konto av gangen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg skrive ut kontoutskriften?

Du kan selv hente frem og skrive ut kontoutskriften i nettbanken, både for eksisterende og for avsluttete kontoer. Du finner Skriv ut øverst og nederst i kontoutskriften.

Kontoutskriften kan lastes ned til Excel og som PDF dersom du ønsker det.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg betalte inn et beløp på lånet i går, men hvorfor er ikke saldoen redusert i nettbanken?

Når du betaler inn på lånet tar det 1-3 virkedager før saldoen i nettbanken er oppdatert.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt brev om inkasso fra inkassoselskap, men har betalt/overført direkte inn på kontoen min. Hva gjør jeg?

Du skal alltid forholde deg til inkassoselskapet dersom du har spørsmål, dette gjelder også dersom du har betalt inn direkte på din konto. Det er viktig at du informerer inkassoselskapet om dette.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bare bruke SMS-banken til å betale penger til andre Skandiabanken-kunder?

Nei. Du kan også betale til kontoer utenfor Skandiabanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt varsel om manglende dekning, men har dekning?

Første forfallskjøring er kl 00:20. Hvis du har en regning til forfall og ikke har dekning på dette tidspunktet så genererer det et varsel om manglende dekning. SMS-varsel sendes hele døgnet, men kun i det tidsrommet du har valgt å motta SMS-varsling. Hvis du ikke har valgt et eget tidsrom så sendes SMS-varsel ut daglig mellom kl 09:00 - 22:00.

Hvis du har dekning når du mottar varselet så innebærer det at du har fått innbetalinger/overføringer til den aktuelle kontoen mellom 00:20 og tidspunktet du har valgt for mottak av SMS-varsling. Regningen vil bli belastet ved neste forfallskjøring (så sant du fortsatt har dekning på dette tidspunktet)

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke type innbetalinger vil jeg få SMS-varsling på?

Når du har valgt å blir varslet for innskudd på konto, så blir du varslet for alle typer innbetalinger på den aktuelle konto som er over beløpsgrensen du har valgt. Vi varsler ikke når du overfører mellom dine egne kontoer (også Høyrentekonto). 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg mine SMS-varslinger?

Du endrer eller sletter dine valgte SMS-varslinger i nettbaken din. Husk å velge Godkjenn når du er ferdig. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke mobilnummer kan jeg få SMS-varslinger på?

Varsel sendes til primærnummeret som du har registrert i nettbanken din. Du kan når som helst endre primærnummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke konto blir belastet for SMS-varsling?

Du velger selv hvilke konto som skal belastes. Du endrer belastningskonto i nettbanken din. Både SMS-banken og SMS-varslinger belastes fra samme konto. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kontoer kan jeg velge SMS-varslinger på?

Du kan motta SMS-varslinger for alle dine Alt i Ett-kontoer og Høyrentekonto. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktivere SMS-varslinger?

Du aktiverer og velger selv hvilke SMS-varslinger du ønsker i nettbanken din.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg betale til min kredittkortkonto fra en annen bank?

ja, du kan betale til din kredittkortkonto fra en annen bank. Du finner kontonummeret ditt i Totaloversikten og under Kontoinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha mobildekning for å motta penger via Vennebetaling?

For å motta en Vennebetaling må du ha internettdekning på mobilen for å kunne trykke på linken som sendes på SMS. Hvis du er i utlandet, må dataroaming eller WIFI benyttes. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer hvis mottaker oppgir feil kontonummer i link fra SkbVenn?

Det er viktig at mottaker oppgir rett kontonummer. Vi sjekker om kontonummer er gyldig, men det er ingen kontroll om det er samsvar mellom kontonummer og eier. 

I tilfeller hvor mottaker har tastet feil kontonummer kan Skandiabanken være behjelpelig med å få pengene tilbake fra en urettmessig betalingsmottaker, men vi har ingen rett til å tilbakeføre beløpet fra mottakers konto. Oppstår et slikt tilfelle må du kontakte oss snarest. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har ikke mottaker mottatt pengene når de har gått ut fra kontoen min etter jeg betalte via Vennebetaling?

Dersom mottaker ikke er kunde i Skandiabanken, kan overføring ta opptil en virkedag før pengene er på mottakerkonto. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke Vennebetaling?

Vennebetaling er en gratis tjeneste. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid har mottaker på å bekrefte kontonummer ved Vennebetaling?

Mottakeren har to dager på seg å bekrefte kontonummer ved vennebetalingen i SMS`en han/hun har mottatt. Pengene vil ligge resvert på kontoen din i to dager. Dersom mottaker ikke bekrefter kontonummeret sitt, blir pengene tilgjengeliggjort igjen på kontoen din etter disse to virkedagene. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg ikke opp kontaktlisten fra mobiltelefonen min?

For å få opp kontaktlisten i Vennebetaling, må du ha siste oppdaterte versjon av appen vår. Kontaktlisten på mobilen din kan kun hentes ved bruk av Skandiabanken app. Når du starter Vennebetaling første gang, vil du få spørsmål om tillatelse til å dele kontaktlisten med oss. Når det er gjort, vil kontaktlisten dukke opp når du bruker Vennebetaling. 

Dersom du valgte å ikke dele kontaktlisten med oss når du gikk inn på Vennebetaling, kan dette gjøres manuelt i ettertid. Du gjør dette på følgende måte: 

iOS: Gå til Hjem-skjermen, velg 'Innstillinger' - 'Mobilbank' og skru på bryteren ved siden av 'Kontakter'. Appen skal nå kunne vise kontaktene dine i vennebetalingsbildet. 

Android: Gå til Hjem-skjermen, velg 'Innstillinger' - 'Apper' - 'Mobilbank' - 'Tillatelser' og skru på bryteren ved siden av 'Kontakter'. Appen skal nå kunne vise kontaktene dine i vennebetalingsbildet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem kan jeg overføre til når jeg bruker Vennebetaling?

Du kan overføre til alle privatpersoner med norsk mobilnummer når du bruker Vennebetaling.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det å overføre penger mellom egne kontoer?

Beløpet overføres og blir disponibelt straks du velger Overfør

Du kan overføre penger mellom egne kontoer ved å bruke appen eller SMS-banken

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg mottakerregisteret og hvordan kan jeg slette eller redigere?

Du finner mottakerregisteret for mottakere i Norge og i utlandet her. Du kan velge om du vil slette flere mottakere samtidig ved først å trykke på Slett flere mottakere og deretter hake av for de du ønsker å slette. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er en "straksbetaling"?

En "straksbetaling" hos oss er enten en betaling til en annen kunde i Skandiabanken eller at du bruker muligheten Belast umiddelbart under menyvalget Betale. Når du betaler til en mottaker som har konto i Skandiabanken vil denne betalingen bli utført med en gang den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. 

Betalers konto blir umiddelbart belastet og mottakers konto blir godskrevet. Betalinger til mottaker som har konto i Skandiabanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når blir regningene mine belastet konto?

Forfallsbehandlingen skjer ca kl. 00:20, 10:00, 12:00 og 13:50.

Mottakerkonto i Skandiabanken:
Når du betaler til en mottaker som har konto i Skandiabanken, vil betalingen bli utført straks den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. Dersom forfallsdato er frem i tid på en betaling til en konto i Skandiabanken, vil mottakers konto bli godskrevet ved forfallsbehandling.

Betalinger til mottaker som har konto i Skandiabanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er, uavhengig om du bruker vennebetaling eller vanlig regningsbetaling. Så lenge forfallsdato er samme dag, blir beløpet utført straks og mottaker mottar beløpet samtidig som du belastes. 

Mottakerkonto i annen bank:
Betalinger til
 mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra helg (lørdag og søndag) og helligdager. Tidspunktene ser du under:

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandling av forfall.

- Betalinger registrert mellom 00:20 - 10:00 blir godskrevet mottakers konto samme formiddag.

Betalinger registrert mellom 10:00 - 12:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag.

- Betalinger registrert mellom 12:00 - 13:50 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag fra klokken 15:30. 

- Betalinger registrert mellom 13:50 - 00:20 blir godskrevet mottakers konto fra klokken 05:30. 

- Betalinger registrert fredag etter klokken 13:50, blir behandlet natt til mandag klokken 00:20 dersom dette er en virkedag. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 05:30.

OBS: Hvis du haker av for Belast umiddelbart, belastes beløpet kontoen din umiddelbart. Det vil ikke være mulig å endre eller slette betalingen i ettertid. Kvittering blir tilgjengelig med det samme under Utførte betalinger. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt ovenfor. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg få kvittering for utført betaling umiddelbart?

Ja, under menyvalget Betale har du anledning til å hake av for Belast umiddelbart. Beløpet belastes kontoen din umiddelbart, det disponible beløpet reduseres og gyldig kvittering blir med det samme tilgjengelig under menyvalget Utførte betalinger. Verken du eller vi kan endre eller slette betalingen i ettertid. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når belastes mine regninger?

Forfallsbehandlingen skjer kl. 00:20, 08:50, 10:00, 12:00 og 13:50

Betalinger til en mottaker som har konto i Skandiabanken vil bli godskrevet konto like etter at behandlingen av regningene er ferdig.

Vi gjør oppmerksom på at tidspunktene er omtrentlige.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg endre betalingsbeløpet på kredittkort?

Fra mars 2017 vil du alltid bli fakturert for hele utestående beløp, dette på bakgrunn av lovvkrav som alle finansinstitusjoner må forholde seg til. Du kan imidlertid selv endre til å betale minstebeløp eller et annet beløp dersom du ønsker det. Både hele utesåtende beløp og minstebeløp fremkommer på fakturaen.

Minste månedlig innbetaling er 3 % av skyldig beløp per den siste i måneden, minimum 400 kroner. Dersom du ønsker å betale et større beløp kan du enten endre beløpet i kredittkortinnstillinger, foreta en ekstra overføring til din kredittkortkonto fra en brukskonto, eller fra en konto i annen bank til din kredittkortkonto.

Dersom du har valgt å betale minstebeløpet på forfallsdato har du mulighet å søke om to betalingsfrie måneder per rullerende 12 måneder. Dette gjør du under kredittkortfaktura

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.