Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

Innlogging

Hva er forskjellen på BankID og BankID på mobil?

Med vanlig BankID bruker du et passord og engangspassord når du logger inn. 

Med BankID på mobil bruker du ikke passord eller engangspassord, men du taster inn selvvalgt PIN-kode (4-8 tall) på din mobiltelefon. Mange mener dette er det enkleste innloggingsmetoden. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke BankID fra annen bank hos Skandiabanken?

Ja, det kan du. Om du har fått utstedt BankID kan den brukes til innlogging ved alle brukersteder som tilbyr BankID. BankID er en felles standard for elektronisk identifisering og signering. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan identifiserer jeg meg med BankID

BankID kan benyttes som elektronisk legitimasjon ved innlogging i nettbanken. Innlogging skjer ved å benytte fødselsnummer, engangspassord fra kodekort med skrapefilm, samt et eget passord som du selv velger under bestilling av BankID. Disse opplysningene verifiseres mot BankID.

Når du får utstedt BankID fra Skandiabanken kan denne også benyttes til innlogging hos andre BankID brukersteder.

BankID kan også benyttes til elektronisk signering ved avtaleinngåelser på nett.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har sperret min BankID, men nå ønsker jeg å bruke den, hva gjør jeg?

En sperret BankID blir automatisk slettet 30 dager etter den er sperret, dersom den ikke blir aktivert. Hvis det er under 30 dager siden din BankID ble sperret kan du ta kontakt med oss på telefon 810 01 001 for å få denne åpnet igjen. 

Dersom din BankID er slettet kan du selv bestille ny her.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter (avslutter) jeg BankID`en min?

Dersom du ønsker å slette BankID`en din, gjør du det selv når du er innlogget i nettbanken. Dersom BankID skal sperres, kan du slette i nettbanken eller ringe til oss på telefon: 810 01 001 (fra utlandet +47 55 26 00 00).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg oversikt over mine BankID?

Du finner oversikt over dine BankID utstedt fra Skandiabanken her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

BankID passordet mitt er sperret. Hva gjør jeg?

Dersom BankID passordet ditt er sperret må du kontakte utsteder av din BankID.

Har du BankID fra Skandiabanken kontakter du oss på telefon 810 01 001.

Dersom det gjelder BankID fra en annen bank må du kontakte den aktuelle banken.

Tips: Dersom du har kodekalkulator eller kodebrikke har du BankID fra en annen bank. Vi har kodekort som innloggingsvektøy for BankID. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt BankID passordet mitt. Hva gjør jeg?

Du kan endre BankID passord her. Hvis du har glemt BankID passordet ditt må du selv endre det ved å logge inn med nettbankpassord og kodekort. 

Dersom BankID passordet er sperret, må du kontakte oss på telefon 810 01 001, sånn at vi kan åpne det for deg.  

Dersom det gjelder BankID fra en annen bank må du kontakte den aktuelle banken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg få kodebrikke i stedet for kodekort?

Nei, vi har valgt å bruke kodekort. Bankene velger selv hvilken engangspassordløsning de ønsker å bruke. Dersom du velger å bruke BankID fra en annen bank til innlogging i Skandiabankens nettbank, kan du bruke kodebrikke tilhørende den aktuelle banken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får beskjed om at jeg må legitimere meg på nytt. Hvorfor må jeg det? Og hvordan gjøres det?

Dersom du får denne meldingen vil det si at de legitimasjonspapirene Skandiabanken har for deg ikke tilfredstiller krav til at vi kan utstede BankID til deg. Dersom du ble kunde etter 01.03.07 må du legitimere deg med pass for å få BankID.

Ring oss på telefon 810 01 001 (alle dager fra 06:00-24:00). Vi vil da kunne forklare deg årsaken til at du må legitimere deg på nytt og sende ut en ny legitimasjonskontroll til deg. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke BankID?

Både bestilling og bruk av BankID er gratis i Skandiabanken. Dersom du har opprettet BankID hos en annen bank, må du ta kontakt med dem for å få svar på om det koster noe å bruke deres BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du kan opprette BankID her. For å kunne opprette BankID må du være innlogget med engangspassord fra ditt kodekort. Hvis du ikke har kodekort kan du bestille det her.

BankID er ikke en fysisk ting. Du vil ikke få tilsendt kodebrikke i posten. Når du skal bruke BankID, gjør du det ved å velge alternativet "BankID". Du taster inn engangskode fra ditt kodekort, sammen med ditt personlige passord som du selv lagde når du opprettet din BankID. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke nettbanken med Internet Explorer 9?

Bruker du Internet Explorer 9 anbefaler vi at du oppdaterer til ny versjon eller bruker en annen nettleser, for eksempel Firefox eller Chrome. De fleste nettlesere finnes gratis på internett og er enkelt å laste ned via din andre nettleser. Vi tester ikke lenger mot Internet Explorer 9 og du kan derfor oppleve at visninger på enkelte av sidene våre oppfører seg annerledes.

Det er alltid viktig å sørge for at du har siste versjon av operativsystem og nettleser på maskinen din. Både på grunn av sikkerhet, men også for å ha en god brukeropplevelse.

Hvis du har Internet Explorer 9 som standard på arbeidsplassen vet vi at det ikke alltid er like lett å oppdatere til nyere versjoner av nettlesere. Vi har ikke mulighet til å påvirke dette, men kontakt gjerne systemansvarlig på din arbeidsplass og be om at nettleseren oppdateres. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor er skriften i den nye nettbanken så stor?

Skriften i den nye nettbanken tilpasser seg skjermstørrelsen din. Hvis du har stor skjerm vil også skriften bli større. Du kan sjekke innstillingene i nettleseren om du har behov for å endre skriften.

Det er viktig for oss å være en nettbank for alle, og vi er lovpålagt å følge reglene for universell utforming. Disse reglene sier blant annet hvor stor skriften skal være. Les gjerne mer om universell utforming hos Direktoratet for forvaltning og IKT (ekstern lenke).

Tekniske detaljer: På små og mellomstore skjermer er skriftstørrelsen 14 pixler, på store skjermer er den 16 pixler.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor endrer dere nettbanken?

Siden flere og flere bruker oss på nettbrett og smarttelefon må vi tilby en nettbank som er like god, uansett hvor stor eller liten skjerm du bruker. I årene som er gått siden forrige, store endring har selve banken også endret seg mye. For eksempel bruker vi andre farger nå enn tidligere. Det er derfor naturlig å endre fargene i nettbanken også.

Kundenes krav til tilgjengelighet og brukervennlighet på nett har også endret seg de siste årene, og som Norges første og ledende nettbank er vi forpliktet til å lede an i utviklingen.

Les gjerne mer om bakgrunnen for endringene og se hvordan nettbanken har utviklet seg gjennom årene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er startside?

Tidligere kunne du velge om du ønsket favorittsiden eller totaloversikten som din egen startside. Nå får alle totaloversikten som sin startside, men kan velge å ha favoritter øverst på siden. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er Favoritter?

Favoritter er kontoer du legger til på totaloversikten og som legger seg øverst på siden. 

Favorittene har ulike farger og du velger selv hvor mange du ønsker, du kan også fjerne favorittene dine. Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den dersom du ønsker det. 

For å legge til en favoritt, trykker du på ønsket konto og velger ‘Legg til som favoritt’ nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten øverst på siden og velger ‘Fjern fra favoritter’. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er Totaloversikt?

Totaloversikt er "startsiden" du kommer inn til som viser oversikt over alle kontoene dine og eventuelle lån og kreditter. Du velger selv om du vil ha favoritter øverst i totaloversikten din.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg kjenner ikke igjen innloggingssiden. Er det like sikkert?

Ja, det er like sikkert. Det er bare utseende på innloggingssiden som er endret. Teknologien og sikkerheten er den samme som i den nettbanken du har brukt til nå. Sjekk alltid at det er et grønt felt med en hengelås i adressefeltet i nettleseren når du skal logge inn.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan forholder jeg meg til virus?

Sørg for at du har et antivirusprogram installert på maskinen din, og at dette programmet samt operativsystem og antispywareprogram til enhver tid er oppdatert. Vær oppmerksom på e-post som du oppfatter som rar på en eller annen måte, eller som kommer fra ukjente. Unngå åpning av ukjente lenker eller vedlegg i e-post, spesielt hvis du ikke kjenner avsender.

Enkelte virus har en del funksjoner som gjør dem spesielle. Alle disse funksjonene blir pasifisert av et oppdatert antivirusprogram. Så lenge ditt antivirusprogram til enhver tid er oppdatert kan du føle deg trygg.

Hvis du tror du har fått virus på din maskin, gå inn på hjemmesiden til din antivirusprogram-leverandør. Der vil du finne en oppskrift på hvordan du skal gå frem for å løse problemet. Dersom du er redd for at noen har fått tak i ditt nettbankpassord til nettbanken må du bytte dette. Vi vil uansett anbefale at du skifter passord til nettbanken en gang i blant.

Les også våre tips til sikkerhet her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Bør jeg ha oppdatert antivirusprogramvare installert på min datamaskin?

Ja, vi anbefaler at alle PC-brukere installerer oppdatert antivirus programvare på sine arbeidsstasjoner. Det kan spare deg for mye ergrelser og tap av data på din harddisk hvis uhellet skulle være ute. Slik programvare er forholdsvis rimelig i innkjøp i dag og er en billig forsikring mot virus.

Det finnes også gratis programvare tilgjengelig på internett- se www.norsis.no

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan laster jeg ned ny versjon av nettleseren min?

Internet Explorer

- Gå til Windows Update (www.windowsupdate.com). Søk etter oppdateringer. Oppdateringene vil blant annet oppdatere nettleseren din til siste versjon.

Opera

- Gå til denne siden (www.opera.com).
- Velg Download og Opera.

Når nedlastingen er avsluttet får du opp en ny boks om installering av Opera. Svar bekreftende og aksepter avtalen til installasjonen er fullført. Restart gjerne maskinen før bruk.

Mozilla Firefox

- Gå til denne siden (http://www.firefox.no).
- Velg "Last ned Firefox".

Når nedlastingen er ferdig følger du anvisningen på skjermen, og svarer bekreftende på de spørsmålene som kommer frem for å installere nettleseren.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør Skandiabanken for å sikre banken mot trojanerangrep?

Av sikkerhetsmessige hensyn ber vi om forståelse for at vi ikke går ut med våre interne sikkerhetsrutiner. Det ville kun vært til fordel for de som ønsker å omgå disse.

Norske banker samarbeider om sikkerhet og utveksler informasjon og erfaringer. Foruten sikkerhetsløsningene som er synlige for våre kunder har vi omfattende kontroller og overvåking både av nettbanken og pengetransaksjoner. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er pengene mine trygge i Skandiabanken?

Skandiabanken tar det fulle ansvar for at sikkerheten til enhver tid er tilfredsstillende. Våre kunder vil ikke bli økonomisk skadelidende dersom deres engasjement skulle bli påvirket av eventuelle hendelser som kan knyttes til feil i våre systemer eller sikkerhetsrutiner.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Har dere tips til sikkerhet i nettbanken?

Du kan benytte banken på normal måte og utøve normalt nettvett. Les mer om nettvett her.

Si fra dersom innloggingssiden eller andre sider i nettbanken ser uvanlig ut. Generelt så bør du jevnlig sjekke kontoutskrift og forfallsregister. Dersom du oppdager noe unormalt kontakt banken snarest på telefon 810 01 001. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg benytte engangspassord ved innlogging?

Vi gjør en kontinuerlig vurdering av de sikkerhetsrisikoene som til enhver tid oppstår, og vi tar ansvaret for at sikkerheten alltid er tilfredsstillende i nettbanken.

Banken har valgt å øke sikkerheten ved å benytte engangspassord som hentes fra et annet medium enn fra datamaskinen hvor man logger inn i nettbanken.

Innføring av engangspassord er et av mange tiltak i det løpende arbeidet for god sikkerhet i nettbanken. Vi har innført økte kontroller og økt overvåking av nettbanken. Ikke alle sikkerhetsendringene er merkbare for kundene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er innlogging på mobil like trygt som annen innlogging?

Ja. Uansett hvilke innloggingsmåte du bruker, tar vi det fulle ansvar for at sikkerheten til enhver tid er tilfredsstillende. Sikkerhet har vår høyeste prioritet og vi utvikler kontinuerlig våre sikkerhetsløsninger. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha flere innloggingsmetoder?

Ja, du kan ha flere innloggingsmetoder. Vi anbefaler kundene våre å ha aktivert flere innloggingsmetoder.

Du kan ha nettbankpassord, BankID, BankID på mobil eller innlogging med QR-kode. Dersom du har flere innloggingsalternativer vil nettbanken fortsatt kunne være tilgjengelig for deg dersom systemene våre opplever midlertidige feil, eller du ikke har tilgang til mobilen din.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre favoritter?

For å legge til en favoritt, trykker du på ønsket konto og velger 'Legg til som favoritt' nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten øverst på siden og velger 'Fjern fra favoritter'. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan velger jeg favoritter?

Tidligere trykket du på symbolet stjerne for å legge til en favoritt. Mange kunder var ikke oppmerksom på denne muligheten, vi har derfor flyttet valget om å legge til og fjerne favoritt på totaloversikten. For å legge til en favoritt trykker du på ønsket konto og velger 'Legg til som favoritt' nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten (kontoen) øverst på siden og velger 'Fjern fra favoritter'. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan vet QR-koden at det er jeg som skal logge inn?

Hver gang du velger innlogging med QR-kode vil du få en ny QR-kode. Det er ikke før du har scannet denne og lagt inn din app-kode at banken vet hvem det er som skal logge inn. Du vil ikke bli innlogget med mindre du har oppgitt riktig app-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får feilmelding når jeg skal logge inn med QR-kode. Hvorfor?

Det kan være ulike grunner til at du får feilmelding:

«Du har oppgitt feil app-kode. Prøv igjen!» = Feil app kode. Du har fem forsøk.

QR-kode timer ut = Dersom du ikke scanner QR-koden innen 10 minutter vil denne time ut. Du kan få opp en ny QR-kode ved å refreshe siden.

Du får feilmelding om du scanner en QR-kode som ikke er fra Skandiabanken appen. Du må benytte QR-kodeleseren som er innebygget i Skandiabanken appen for å få lest ut referanseverdi som ligger i QR-koden. 

Kamera fungerer ikke på enheten = Fungerer ikke kameraet på din mobil/nettbrett vil du ikke få scannet QR-koden.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer dersom jeg bruker en annen QR-kode leser til å scanne QR-koden?

Du må benytte QR-kodeleseren som er innebygget i Skandiabanken appen for å benytte innlogging med QR-kode. Dersom du benytter en annen QR-kode leser vil du kun få opp informasjonen som ligger lagret i QR-koden (en referanseverdi) og ikke kunne logge inn. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vi har ett nettbrett. Er det kun en i familien som kan bruke Skandiabanken appen på dette nettbrettet?

Det er kun en person som kan bruke Skandiabanken appen på ett bestemt nettbrett. Andre personen kan logge inn i nettbanken på samme nettbrett ved å skrive skandiabanken.no i nettleseren. Her kan man velge mellom alle innloggingsmetoder, også innlogging med QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor fremkommer det et bilde av en QR-kode når jeg taster inn app-koden?

Når det fremkommer et bilde av en QR-kode når du taster inn app-koden er dette for å indikere at du holder på å logge inn med QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg bruke QR-kode innlogging?

Du kan logge inn med QR-kode i Skandiabanken via de nettleserne som er støttet av Skandiabanken. Vi anbefaler å bruke innlogging i appen når du ikke trenger stor skjerm, og innlogging med QR-kode på pc eller nettbrett når du ønsker å bruke en litt større skjerm.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er innlogging med QR-kode?

Innlogging med QR-kode er en rask og sikker innlogging hvor du benytter Skandiabanken appen for å scanne en QR-kode, og samtidig legitimerer deg med din app-kode.

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er QR-kode?

En QR-kode er en strekkode som kan lagre informasjon. Ved å bruke en QR-kode scanner er det mulig å tolke informasjonen som er lagret i QR-koden.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva trenger jeg for å logge inn med QR-kode?

For å ta i bruk innlogging med QR-kode må du installere Skandiabanken appen og aktivere denne. Dersom du allerede har appen må du oppgradere til ny versjon for å kunne ta i bruk QR-kode innloggingen (versjon 3.2). 

Skandiabanken appen er tilgjengelig for Android og iOS. 
Har du ikke iOS eller Android på mobil/nettbrett kan du ikke benytte deg av innlogging med QR-kode.
Du må også ha kamera på mobilen/nettbrettet og gi appen tilgang til å bruke kamera.

Slik logger du inn med QR-kode:
Åpne ny versjon av appen på din mobil/nettbrett, velg ‘Scan QR-kode’, tast app koden din.
På datamaskinen du vil logge deg inn på velger du Logg inn med QR-kode.
Hold mobilen mot datamaskinen og vips så er du innlogget.

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er innlogging med QR-kode sikkert?

Skandiabanken tar til enhver tid det fulle ansvar for at sikkerheten er god i våre løsninger så lenge du som kunde følger våre retningslinjer og sikkerhetsråd. Vi følger med på utviklingen av trusselbildet og har et tett samarbeid både med ulike sikkerhetsorganisasjoner og andre banker om styrking av sikkerheten.

Innlogging med QR-kode er trygg å bruke og like sikker som de andre innloggingsalternativene som Skandiabanken tilbyr.

Årsaken til dette er:

For å aktivere løsningen må du bruke en av de andre innloggingsløsningene for å bevise hvem du er. I tillegg må du også taste inn en 10-sifret aktiveringskode som sendes på SMS til et telefonnummer som er forhåndsregistrert av deg i nettbanken.

QR-koden er unik for hver innlogging. Når du skanner en QR-kode med appen så får du en unik referanse som brukes for å knytte innloggingen til deg. Du autentiserer deg så med app-koden (på telefonen din). Dersom app-koden er korrekt blir du logget inn i nettbanken.

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr Windows Update?

Microsoft sine sider for oppdatering og nedlasting av Microsoft programmer. Klikk her for å gå til Windows Update.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr trojaner?

En trojaner er et ondsinnet program som utgir seg for å være noe annet enn det er, eksempelvis et legalt program eller spill. Når brukeren prøver å kjøre eller installerer dette programmet vil datamaskinen infiseres med ondsinnet kode som spyware, virus, etc. Trojaneren legger inn skadelig programvare og bruker den som et angrepsverktøy.

For utfyllende informasjon se nettvett.no og norsis

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr operativsystem?

Den mest grunnleggende programvaren som kjører på en datamaskin. Alle datamaskiner har et operativsystem som blant annet kan brukes til å starte opp og kjøre andre programmer.
Operativsystemet utfører viktige oppgaver som å ta imot inndata fra tastatur og mus, sende utdata til skjermen, holde rede på filer og kataloger på disken, samt kontrollere de ulike enhetene i maskinen (disker, skrivere).

Eksempler på operativsystemer er Windows XP, Windows NT, DOS, Unix.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr LAN?

LAN står for Local Area Network - lokalt nettverk. Et lokalt nettverk brukes til transport av data mellom datamaskiner og andre enheter i nettverket. Nettverket er av forholdsvis begrenset omfang, vanligvis begrenset til samme bygning. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr kryptert?

En prosess der informasjon modifiseres for å hindre uvedkommende i å lese informasjonen. For å lese teksten må prosessen reverseres (informasjonen dekrypteres), med andre ord skjules i en mengde annen informasjon. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr Java?

Java er et programmeringsspråk utviklet av Sun Microsystems. Java-kildekode kompileres til et format som kalles byte-kode, som deretter kan kjøres av en Java-interpreter.

Java-interpretere finnes for de fleste operativsystemer, inkludert Windows, Unix og Mac, og kompilert Java-kode kan derfor kjøre på de fleste datamaskiner. Java inneholder en rekke funksjoner som gjør at språket egner seg spesielt godt for World Wide Web. Blant annet kan nyere Web-lesere laste ned små såkalte Java-applets og kjøre disse inne i Web-leseren, i teorien uavhengig av maskinvareplattform.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr IP adresse?

En adresse som identifiserer en datamaskin eller en enhet i et TCP/IP-nettverk. Nettverk kan bruke TCP/IP-protokollen til å rute meldinger basert på IP-adressen til mottakeren. Formatet til en IP-adresse er en 32-bits numerisk adresse, skrevet som fire tall separert med punktum. Hvert tall kan være fra 0 til 255. Eksempel på IP-adresse: 3.240.50.160. Du kan sjekke din IP adresse enkelt på internett, ved for eksempel å gå hit.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr fil?

En samling data som er lagret som én enhet. Data lagret på en harddisk er lagret som filer, hvor hver fil har sitt filnavn som er unikt i den katalogen filen ligger i. Eksempler på filer kan være programfiler (som kan startes opp), dokumenter (brev) og lydfiler. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr brannmur?

Et system som forhindrer uautorisert tilgang til/fra et privat nettverk. En brannmur brukes ofte mellom lokale nettverk som er tilknyttet Internett, for å hindre at uvedkommende utenfra skal kunne aksessere ressurser i det lokale nettverket. Brannmuren kontrollerer alle meldingene, og blokkerer alt som ikke tilfredsstiller det aktuelle sikkerhetsnivået. Ulike brukere kan ha ulike sikkerhetsnivåer, ved at brukerne identifiseres med brukernavn og passord.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr ActiveX?

En adresse som identifiserer en datamaskin eller en enhet i et TCP/IP-nettverk. Nettverk kan bruke TCP/IP-protokollen til å rute meldinger basert på IP-adressen til mottakeren. Formatet til en IP-adresse er en 32-bits numerisk adresse, skrevet som fire tall separert med punktum. Hvert tall kan være fra 0 til 255. Eksempel på IP-adresse: 3.240.50.160. Du kan sjekke din IP adresse enkelt på internett, ved for eksempel å gå hit.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg om jeg mister mobiltelefonen min?

Dersom mobiltelefonen din har kommet på avveie, må du sperre BankID på mobil, eller kontakte mobiloperatøren din for å sperre SIM-kortet ditt. Du kan sperre BankID på mobil her. Når SIM-kortet sperres slettes samtidig BankID på mobil.

For å sperre BankID på mobil kan du også ta kontakt med oss på telefon 810 01 001 (fra utlandet +47 55 26 00 00). 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg om jeg taster feil og sperrer PIN-koden min til BankID på mobil?

Din BankID på mobil blir av sikkerhetsmessige årsaker sperret hvis du taster feil PIN-kode tre ganger på rad.

Hvis din BankID på mobil er sperret oppretter du en ny her. Du må være innlogget med nettbankpassord og engangspassord fra kodekort eller med BankID fra Skandiabanken. 

Dersom det gjelder BankID på mobil fra en annen bank må du kontakte den aktuelle banken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får beskjed om at jeg må legitimere meg på nytt. Hvorfor må jeg det? Og hvordan gjøres det?

Dersom du får denne meldingen vil det si at de legitimasjonspapirene Skandiabanken har for deg ikke tilfredstiller krav til at vi kan utstede BankID til deg. Dersom du ble kunde etter 01.03.07 må du legitimere deg med pass for å få BankID. 

Ring oss på telefon 810 01 001 (alle dager fra 06:00-24:00). Vi vil da kunne forklare deg årsaken til at du må legitimere deg på nytt og sende ut en ny legitimasjonskontroll til deg. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

BankID på mobil fungerer ikke. Hva gjør jeg?

Ved problemer med bruk av BankID på mobil kan du forsøke følgende: 

- Slå av telefonen i minst ett minutt, ta ut og inn SIM-kort, og førsøk deretter på nytt
- Se etter oppdateringer til telefonen på produsentens hjemmeside
- Se over innstillinger for skjermsparer og tastelås

- Forsøk å slå av 3G/4G
- Hvis du har iPhone kan du forsøke å skru av iMessage 
Forsøk å sette SIM kortet i en annen telefon og prøv å opprett fra den
Test BankID på mobil her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har BankID på mobil i en annen bank, kan jeg bruke den her?

Ja, det kan du. På akkurat samme måte som vanlig BankID kan brukes på tvers av banker, kan du benytte BankID på mobil fra en annen bank til å logge inn i Skandiabanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor benytter Skandiabanken engangspassord?

Våre sikkerhetsrutiner testes og utvikles hele tiden for å oppfylle våre sikkerhetskrav. Engangspassord er en videreutvikling av funksjonalitet og sikkerhet i nettbanken i forhold til tilgjengelig teknologi.
Vi er svært fornøyde med å ha utviklet en metode som øker sikkerheten og samtidig ivaretar enkelheten for våre kunder.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg benytte engangspassord hver gang jeg skal logge inn i nettbanken?

Ja. For ytterligere å øke sikkerheten i nettbanken har vi innført bruk av engangspassord ved hver innlogging. Innlogging vil bare ta et par sekunder ekstra, og vil være godt beskrevet på innloggingssiden.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har kodekortene skrapefilm?

Kodekortet er dekket av en film for å beskytte dine engangspassord mot kopiering. Skrap bort filmen på det engangspassordet som det angis at du skal bruke. Det blir da lettere for deg å holde oversikt over hvor mange engangspassord du har igjen på ditt kodekort

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Koster det noe å motta engangspassord på SMS?

Nei. Det er kostnadsfritt for deg å få tilsendt engangskoder på SMS.

Oppholder du deg i utlandet, så påløper kostnaden mobiloperatøren din tar for å sende SMS til deg. Kostnaden må du sjekke med din mobiloperatør.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lenge er engangspassord på SMS gyldig?

Engangspassord sendt per SMS er gyldig i 15 minutter, og kun i sesjonen det spørres etter. Avbrytes sesjonen, eller varigheten på engangspassordet utgår, trenger man et helt nytt engangspassord.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken operatør bør jeg velge i utlandet for å kunne motta SMS fra Skandiabanken?

Når du befinner deg i utlandet kan det noen ganger være et problem å kunne motta SMS. Det første du bør gjøre er å sikre deg at du velger en lokal nettleverandør som samarbeider med det selskapet du kjøper ditt mobilabonnement av. Normalt vil dette også være mer gunstig i forhold til dekning generelt og ringepriser.
Oversikt over hvilke nettoperatører du bør velge i de respektive land kan du finne på din teleoperatørs side. Du finner linker til disse sidene her:

NetCom
Telenor Mobil
Tele2

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva vil Skandiabanken bruke mitt mobilnummer til?

Vi vil sende deg engangspassord til innlogging dersom du velger SMS som leveringsmåte. Du trenger et unikt engangspassord for hver gang du logger inn i nettbanken.

Utover dette er vi pliktig til å innhente ditt samtykke før vi kan gi deg informasjon og markedsføre produkter via telefon og SMS. Dette er din garanti for at vi ikke misbruker den informasjon du har gitt oss. Se under Mine valg i menyen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg registrere flere mobilnummer?

Ja du kan registrere tre mobilnummer. Legg til mobilnummer her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg prøver å logge inn, men mottar ikke SMS?

Hvis du ikke mottar engangspassord på SMS kan du forsøk å slå av på din mobiltelefon, før du prøver å logge inn på nytt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått nytt mobilnummer. Kan dere registrere det for meg?

Du kan legge inn nytt mobilnummer herDersom du har glemt å registrere ditt mobilnummer eller har fått nytt mobilnummer, kan du logge deg inn med BankID eller nettbankpassord og kodekort for å reistrere det.

Dersom du ikke har en annen innloggingsmåte, kan vi registrere det for deg. Ta kontakt med oss på telefon 810 01 001 (+47 55 26 00 00 fra utlandet).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange kodekort kan jeg ha?

Du kan ha fem kodekort registrert av gangen. Dersom du har mistet kodekort anbefaler vi at du logger deg inn og sperrer dem. 

Du kan sperre og bestille nye kodekort her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor raskt kan jeg få nytt kodekort?

Etter at du har bestilt nytt kodekort, får du det i posten i løpet av en uke.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg stole på sikkerheten i Skandiabanken?

Skandiabanken har et høyt sikkerhetsnivå, og vi arbeider hele tiden aktivt for å øke sikkerheten ytterligere, og møte det til enhver tid gjeldende trusselbilde.

I all bankvirksomhet er det en løpende avveining mellom enkelhet og tilgjengelighet, og på den annen side sikkerhet.
Vi fjerner derimot aldri et sikkerhetselement uten å legge til et nytt. Siste endring var at vi erstattet PIN-kode med nettbankpassord. I tillegg må du bekrefte betalinger over gitte beløp med signering med BankID eller et engangspassord. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bør jeg utforme nettbankpassordet mitt?

Passordet må ha:

  • Minimum åtte tegn
  • Maksimum 255 tegn
  • Minst ett siffer
  • Minst en stor bokstav, og minst en liten bokstav

Anbefalinger til et godt passord:

  • Passordet bør ikke være knyttet til personlig informasjon som for eksempel navn, personnummer eller telefonnummer. 
  • Passordet bør ikke være en vanlig tegnkombinasjon, et ord eller en vanlig kombinasjon av ord som finnes i ordbøker. 
  • Unngå å bruke etterfølgende tall eller bokstaver (abc, 123). 
  • Unngå å repetere et tall eller en bokstav mer enn to ganger (aaa, 333). 
  • Prøv å bruke et tall inni passordet og ikke på slutten eller starten av passordet. 

Et tips er å bruke setninger for å lage seg gode passord. For eksempel:

  • Jeg har reist til Italia og Spania to ganger: JhrtIoS2g
  • En fugl i hånden er bedre enn ti på taket: Efihebe10pt
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg nettbankpassordet mitt?

Du kan endre nettbankpassordet ditt her. 

Dersom du har glemt ditt nettbankpassord og ikke har annen innlogging, må du ta kontakt med oss på telefon 810 01 001, slik at vi kan sende deg et nytt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får opp en feilkode når jeg skal logge på med BankID, hva gjør jeg?

Noter feilkoden (begynner ofte med BID og et nummer) og ta kontakt med oss på telefon 810 01 001, så vil vi kunne hjelpe deg. Kontaktsenteret er åpnet alle dager fra 06:00 - 24:00.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg bruke kodekort for innlogging med BankID og ikke SMS?

BankID-samarbeidet har fastsatt strenge krav til løsning for engangspassord som kan benyttes for å få tilgang til BankID. BankID er kundens personlige elektroniske signatur.

Skandiabankens løsning for engangspassord på SMS ble ikke godkjent for bruk med BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg opp en sikkerhetsadvarsel når jeg skal logge meg på med BankID?

Ved bruk av BankID vil du få opp en sikkerhetsadvarsel når du skal logge deg på nettbanken. Sikkerhetsadvarselen er en trygghet for deg som bruker. Den gir deg mulighet til å kontrollere og godkjenne programvare som kjører på din datamaskin.

Ved bruk av banklagret BankID vil du alltid få en melding om at du er i ferd med å laste ned programvare. Meldingen som heter ”Sikkerhetsadvarsel”, viser om programvaren er ekte. Ekte programvare vil være signert og komme fra Bankenes Betalingssentral AS. I meldingen svarer du ”ja” for at BankID skal kunne brukes på din datamaskin.

Les mer om trygg bruk av BankID på siden bankid.no.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg bare opp toppmenyen på Skandiabanken sin forside med Mozilla Firefox for Mac?

Dersom du kun får frem toppmenyen på Skandiabanken sin forside, er årsaken til ditt problem sannsynligvis at du ikke har aktivert Javascript.

Dette kan du sjekke på følgende måte:

- Åpne nettleseren
- Velg "Firefox" i verktøyslinjen
- "Preferences" (Valg)
- "Content" (Innhold)
- Her skal det være haket av for "Enable JavaScript" (Tillat JavaScript).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når Mozilla Firefox for Mac spør etter "Master password for the software security device"?

Passordet det spørres etter er et passord som nettleseren ba deg, eller den som har brukt programmet før deg, lage første gang du lastet programvare i denne nettleseren.

Dersom du ikke husker passordet, så kan det slettes på følgende måte:

- Åpne nettleseren
- Kopier følgende inn i adressefeltet til nettleseren og trykk "enter":

chrome://pippki/content/resetpassword.xul

- Klikk på knappen "Reset" nederst i høyre hjørne.

Passordet skal nå være slettet. Du kan bli bedt av nettleseren om å lage et nytt passordet som skal beskytte databasen.

Hvis du ønsker å slippe å bli spurt om dette passordet hver gang du skal logge deg inn i Skandiabanken så klikker du bare på "OK" uten å skrive noe i feltene for passord. Nettleseren lager da databasen uten denne ekstra passordbeskyttelsen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg bare opp toppmenyen på Skandiabanken sin forside med Opera for Mac?

Dersom du kun får frem toppmenyen på Skandiabanken sin forside, er årsaken til ditt problem sannsynligvis at du ikke har aktivert Javascript.

Dette kan du sjekke på følgende måte:

- Trykk på Verktøy (Tools) øverst i verktøyslinjen til Opera
- Trykk på Hurtig Innstillinger (Quick Preferences)
- Kontroller at det er haket av for Aktiver Javascript (Enable Javascript)

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når Opera for Mac spør etter "Security password"?

(Dersom du nettopp har lastet ned Opera, vil du ikke finne filen som beskrevet i løsningen under. Du må da selv lage deg et passord. Passordet må bestå av minimum 6 tegn (både tall og bokstaver). Passordet må skrives inn to ganger, første gangen for å opprette det og andre gangen for å bekrefte det.)

Passordet det spørres etter er et passord som nettleseren ba deg, eller den som har brukt programmet før deg, lage første gang du lastet ned programvare i denne nettleseren.

Dersom du ikke har passordet, er løsningen følgende:

- Åpne Opera
- Gå på Help og About Opera
- Se hvor "Opera Directory" er lagret
- Finn frem til mappen på din harddisk, og slett filen opcert6.dat


Du må lage et nytt passord når Opera ber deg om det.

Dersom du ikke finner filen opcert6.dat, og det allerede er laget et passord i Opera som du ikke kjenner til, så er eneste løsning å installere Opera på nytt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg informasjonskapsler (cookies) i Opera for Windows?

- Gå på Verktøy (Tools)
- Velg Innstillinger (Settings)
- Velg Avansert (Advanced)
- "Informasjonskapsler (Cookies)
- Sett valgene til "Aksepter alle informasjonskapsler" (Accept all cookies).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg bare opp toppmenyen på Skandiabanken sin forside med Opera for Windows?

Dersom du kun får frem toppmenyen på Skandiabanken sin forside, er årsaken til ditt problem sannsynligvis at du ikke har aktivert Javascript.

Dette kan du sjekke på følgende måte:

- Trykk på Verktøy (Tools) øverst i verktøyslinjen til Opera
- Trykk på Hurtig Innstillinger (Quick Preferences)
- Kontroller at det er haket av for Aktiver Javascript (Enable Javascript)

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når Opera for Windows spør etter "Security password"?

Passordet det spørres etter er et passord som nettleseren ba deg, eller den som har brukt programmet før deg, lage første gang du lastet ned programvare i denne nettleseren.

Dersom du ikke har passordet, er løsningen følgende:

- Åpne Opera
- Gå på Help og About Opera
- Kopier hele teksten bak "Opera Directory"
- Lim inn i adressefeltet i Windows utforsker eller Internet Explorer, og trykk Enter
- Slett filen opcert6.dat

Du må nå laste ned nytt sertifikat, og samtidig lage et nytt passord når Opera ber deg om det.

Dersom du nettopp har lastet ned Opera, vil du ikke finne filen som beskrevet i løsningen under. Du må da selv lage deg et passord. Passordet må bestå av minimum 6 tegn (både tall og bokstaver). Passordet må skrives inn to ganger, første gangen for å opprette det og andre gangen for å bekrefte det.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg informasjonskapsler (cookies) i Mozilla for Windows?

- Velg Verktøy (Tools)
- Velg Innstillinger (Options)
- Velg Personvern (Privacy)
- Hak av for at du tillater informasjonskapsler (Accept all cookies) 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg bare opp toppmenyen på Skandiabanken sin forside med Mozilla Firefox for Windows?

Dersom du kun får frem toppmenyen på Skandiabanken sin forside, er årsaken til ditt problem sannsynligvis at du ikke har aktivert Javascript.

Dette kan du sjekke på følgende måte:

- Åpne nettleseren
- Velg Verktøy (Tools)
- Velg Instillinger (Options)
- Velg Innhold (Content)
- Hak av for Aktiver JavaScript (Enable JavaScript)

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan flere brukere logge seg inn i nettbanken fra samme maskin med Mozilla Firefox for Windows?

Ja. I Mozilla Firefox kan det imidlertid i noen tilfeller hende at man ikke får opp boksen for Klient Autentisering. Da har man antakelig valgt at ett bestemt sertifikat skal brukes hele tiden. Dette endrer man på følgende måte:

- Åpne nettleseren
- Velg "Tools" (Verktøy)
- Velg "Options" (Instillinger)
- Velg "Advanced" (Avansert)
- Velg "Encryption" (Krytering)
- Marker for "Ask every time" (Spør meg hver gang) i den rammen som heter "Certificates" (Sertifikater)
Trykk OK

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg informasjonskapsler (cookies) i Internet Explorer?

- Gå på Verktøy (Tools)
- Alternativer for Internett (Internet Options)
- Velg deretter Personvern (Privacy)
- Velg Avansert (Advanced)
- Her kan man stille inn om man vil overstyre automatisk håndtering av informasjonskapsler (cookies) og får dermed valget Tillat (Allow) Cookies. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg bare opp toppmenyen på Skandiabanken sin forside med Internet Explorer?

Dersom du kun får frem toppmenyen på Skandiabanken sin forside, er årsaken til ditt problem sannsynligvis at du ikke har aktivert Javascript.

Dette kan du sjekke på følgende måte:

- Velg Verktøy (Tools)
- Velg Alternativer for Internett (Internet Options)
- Velg Sikkerhet (Security)
- Merk av ikonet for Internett
- Klikk på Egendefinert nivå (Custom level)
- Bla nedover til du kommer til Scripting - Activ Scripting
- Kontroller at det står hake på Aktiver (Enable)
- Klikk OK til du kommer tilbake til nettleseren
- Trykk så F5 på tastaturet ditt for å oppdatere siden.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor benytter Skandiabanken ikke kodekalkulator?

Det finnes en rekke måter å sikre innlogging i en nettbank på. Skandiabanken har valgt en løsning for autentisering som både tilfredsstiller våre krav til brukervennlighet og våre krav til sikkerhet. Vi har lang, positiv erfaring med den fra vår nettbankdrift i Norge og Sverige.

Vi har valgt å fokusere på løsninger der kunder kan bruke sin mobiltelefon som sikkerhetsinstrument, engangspassord på SMS og BankID på mobil. I de tilfeller der mobilen ikke kan benyttes er kodekort valgt fordi dette er en enkel og sikker løsning for engangspassord.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er adressen til mobilbanken?

Adressen er skandiabanken.no.

Nettbanken er responsiv, og tilpasser seg derfor skjermen din, om du er på mobil, nettbrett eller PC.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har problemer med å logge inn når jeg benytter snarvei/favoritt.

Enkelte av våre kunder kan oppleve problemer med innlogging når de benytter en snarvei eller favoritt for å komme seg til innloggingssiden vår. Vi anbefaler at du ikke bruker snarvei/favoritt men skriver www.skandiabanken.no i adressefeltet.

Dersom du ønsker å benytte en snarvei/favoritt så kan du legge forsiden vår, www.skandiabanken.no, som snarvei/favoritt, og ikke selve innloggingssiden.

Dersom vi endrer på adressen til innloggingssiden vil kunder da oppleve problemer med å benytte snarvei/favoritt dersom snarveien/favoritten er linket til den gamle adressen. En snarvei/favoritt som er lagt opp mot www.skandiabanken.no vil ikke oppleve samme problem, da vi ikke kommer til å endre adressen til vår forside. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke Skandiabanken når jeg sitter i et nettverk/bak brannmur/bruker proxy-server?

Du kan bruke Skandiabanken når du sitter i et nettverk, eller bak en brannmur/proxy-server, så sant det er åpnet for lesing av sikre (krypterte) sider.

Skandiabanken benytter sikre sider. Det kan du se ved at adressen på alle sidene du bruker, etter at du har logget deg inn i banken, begynner med HTTPS i stedet for HTTP.

Mange bedrifter har bare åpnet for vanlig HTTP i proxyen/brannmuren. De kan også åpne porten for HTTPS. Det må gjøres av administrator av brannmuren/systemene i den aktuelle bedriften, og er dermed ingenting vi i Skandiabanken kan gjøre noe med. I tillegg må du på din nettleser ha slått på SSL 2.0 og SSL 3.0 for å få lest sikre sider. Dette gjør man på følgende måte i Internet Explorer:

- Åpne nettleseren
- Velg Verktøy (Tools)
- Alternativer for Internett (Internet Options)
- Avansert (Advanced). Kryss av for de aktuelle valgene lenger ned på listen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke Skandiabanken over hele verden?

Så lenge du benytter deg av en datamaskin som oppfyller våre minstekrav til programvare og som har tilgang til Internett, er det ingenting i veien for at du kan bruke den til å koble deg opp mot Skandiabanken.

Har du maskinen Windows som operativsystem, så er det viktig at alle oppdateringene fra Windows Update er installert. Det kan oppstå uventede problemer dersom maskinen ikke har disse oppdateringene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem har ansvaret hvis mitt kundeengasjement blir misbrukt som følge av trojaner eller virus på min datamaskin?

Skandiabanken tar det fulle ansvar for at sikkerheten til enhver tid er tilfredsstillende. Våre kunder vil ikke bli økonomisk skadelidende dersom deres engasjement skulle bli påvirket av eventuelle hendelser som kan knyttes til feil i våre systemer eller sikkerhetsrutiner.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg sikre min datamaskin mot trojanere og virus?

Vi tar det fulle ansvar for at sikkerheten til enhver tid er tilfredsstillende i nettbanken. Du kan samtidig øke sikkerheten på din egen pc ved å følge noen enkle sikkerhetstips:

- Oppdater operativsystem, antivirus og antispywareprogram regelmessig.
- Unngå bruk av piratkopierte program (dette kan være kilde til virus).
- Unngå åpning av ukjente lenker eller vedlegg i e-post/chat
- Unngå surfing og/eller nedlasting på nettsider du ikke stoler på.
- Sørg for at andre ikke får tilgang til dine personlige koder
- Bytt gjerne passord ofte

Ser du noe unormalt ved nettbanken eller oppdager transaksjoner du ikke vedkjenner deg, kontakt banken øyeblikkelig

Skandiabanken anbefaler følgende sikkerhetsressurser på nett for informasjon:

- Den offentlige portalen nettvett.no har mange gode sikkerhetstips
- Norsk senter for informasjonssikring, norsis.no, har også en god del nyttig informasjon. NorSIS er en del av regjeringens satsing på informasjonssikkerhet i Norge, og er underlagt Fornyings-, administrasjons - og kirkedepartementet. På deres side finner du en oversikt over flere anbefalte antivirusprogram, hvor flere av dem kan lastes ned kostnadsfritt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er et trojanerangrep?

Et trojanerangrep er et ondsinnet program som utgir seg for å være noe annet enn det er, eksempelvis et legalt program eller spill. Når brukeren prøver å kjøre eller installerer dette programmet vil datamaskinen infiseres med ondsinnet kode som spyware, virus, etc. Trojaneren legger inn skadelig programvare og bruker den som et angrepsverktøy.

For utfyllende informasjon se nettvett.no og norsis.no

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg engangspassord til innlogging i nettbanken?

Du kan få engangspassord fra kodekort eller SMS. Så lenge du har registrert et mobilnummer vil du kunne få engangspassord tilsendt på SMS. Dersom du ikke har kodekort kan du bestille det her

Du velger selv i innloggingsbildet hvilke du vil benytte. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har problemer med innlogging. Hva gjør jeg?

Vi anbefaler at du først forsøker å finne løsningen selv i spørsmål og svar.

Hvis du ikke finner løsningen, kan du ta kontakt med oss på telefon 810 01 001 (+47 55 26 00 00 fra utlandet) eller via kontaktskjema

For å kunne gi et bedre svar på henvendelsen din ber vi om at du oppgir følgende:

  • Operativsystem 
  • Nettleser 
  • Hvor langt i innloggingsprosessen kommer du?
  • Feilmeldinger? Hvor oppstår i feilen?
  • Hva slags enhet benytter du (PC, mac, nettbrett, mobil) 
  • Hva slags nettverk er du tilknyttet (privat, skole, jobb)?
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke nettleser og operativsystem må jeg ha for å bruke BankID?

BankID er laget for å fungere på de vanligste kombinasjoner av nettlesere og operativsystemer.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan logger jeg inn med BankID?

For å logge inn med BankID velger du Logg inn og deretter BankID på forsiden til Skandiabanken. Følg deretter anvisningene på skjermen.

Hvis du ikke finner BankID på listen, må du velge
Andre innloggingsmetoder først.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har bestilt BankID, men har ikke fått noe i posten. Hva gjør jeg?

BankID er ikke en fysisk ting eller noe du får tilsendt i posten. Etter at du har bestilt BankID i Skandiabanken logger du deg inn med fødselsnummer, engangspassord fra kodekortet og ditt personlige passord som du lagde når du opprettet BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er BankID sikrere enn vanlig innlogging i Skandiabanken?

Sikkerhetsløsninger som BankID, og vår egen innloggingsløsning, blir stadig videreutviklet for å møte de sikkerhetsrisikoene som til enhver tid oppstår.

Vi tar ansvaret for at sikkerheten til enhver tid er tilfredsstillende i nettbanken. Både BankID, og vår egen innloggingsløsning, har tilstrekkelig sikkerhet.

BankID vil på enkelte områder likevel øke sikkerheten i form av at det stilles strengere krav til utstedelse av BankID til kundene, og til hvordan løsningen utvikles, driftes og forvaltes.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er fordelene med å bruke BankID til innlogging i Skandiabanken kontra vanlig innlogging?

BankID kan brukes på tvers av bankene, og andre brukersteder som tilbyr denne løsningen. Med BankID har du samme passord/brukernavn på alle steder hvor du bruker din BankID. Du kan også signere avtaler direkte i nettbanken med BankID.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke typer tjenester kan du få tilgang til via BankID?

BankID kan brukes ved innlogging, signering av lånedokumenter og ved søknad om kreditt.

BankID fra Skandiabanken kan også benyttes til identifisering og signering hos andre BankID-brukersteder. 

En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir. Skandiabanken vil etter hvert tilby elektronisk signering ved avtaleinngåelser, for eksempel ved søknad om kreditt eller lån.

 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem samarbeider om BankID?

BankID tilbys av bankene i Norge og er basert på en samordnet infrastruktur som er utviklet av banknæringen gjennom BankID Samarbeidet, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID?

BankID er en elektronisk legitimasjon. I den fysiske verden legitimerer du deg med pass, førerkort, eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er.

I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.

BankID er en felles standard for elektronisk identifisering og signering på internett, som utstedes av bankene i Norge. BankID er basert på en samordnet infrastruktur som utvikles av banknæringen, i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mistet kodekortet, må jeg sperre BankID?

Du trenger ikke sperre BankID, men du må sperre kodekortet ditt. Du kan sperre kodekortet her.

Du kan logge inn med engangspassord på SMS. Hvis du ikke har tilgang til nettbanken din kan du ringe oss på telefon 810 01 001, så kan vi sperre det for deg. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når er det nødvendig å sperre min BankID?

Dersom du har mistanke om at ditt BankID passord er på avveie skal din BankID sperres. Du kan sperre din BankID selv i nettbanken her.

Hvis du ikke har tilgang til nettbanken din kan du ringe oss på telefon 810 01 001 (fra utlandet +47 55 26 00 00), slik at vi kan sperre den for deg. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sperrer jeg min BankID?

Du kan sperre din BankID her.

Hvis du ikke har tilgang til nettbanken, kan du kontakte oss på telefon 810 01 001, så kan vi sperre din BankID for deg.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg BankID passord?

Du kan endre BankID passord her. 

Du kan også endre ditt BankID passord når du logger inn i nettbanken med BankID. I innloggingsvinduet velger du Meny og deretter Endre passord. Følg anvisningene på skjermen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha kodekort med skrapefilm?

Bankene velger selv hvilken engangspassordløsning de ønsker å bruke. Vi har valgt å benytte kodekort med skrapefilm (kopibeskyttelse).

Krav til bruk av BankD gjør at du her må benytte engangspassord fra kodekortet og at banken er pålagt å ha kopibeskyttelse på kodekortene. Ved bruk av vanlig innlogging i nettbanken kan du som alternativ løsning benytte engangspassord tilsendt på SMS. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytter jeg konto og kort fra en annen bank til Skandiabanken?

I nettbanken vår er det tilrettelagt for at du selv kan administrere ditt kundeforhold. Du åpner selv konto og bestiller kort. 

Ønsker du å avslutte konto i annen bank kan du kontakte din tidligere bankforbindelse og be de utføre dette. Av ulike årsaker kan det være lurt å beholde en konto hos din andre bank.

Du kan også henvende deg til kontaktsenteret vårt på telefon 810 01 001 og be om å få tilsendt nødvendige skjema for bytte av bank. Skjemaene må du selv fylle ut og sende i tilbake til oss slik at vi kan hjelpe deg med resten. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva om jeg bruker annen programvare enn det jeg finner her i Spørsmål og Svar?

Under kategorien "Programvare", som du finner i den midterste nedtrekksmenyen, kan du se hvilken programvare Skandiabanken støtter. Nettbanken kan fungere med annen programvare, men vi har dessverre ikke mulighet til å hjelpe med tekniske problemer på annet enn støttet programvare.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg informasjonskapsler (cookies) i Mozilla Firefox for Mac?

- Åpne nettleseren
- Velg "Firefox" i verktøyslinjen
- "Preferences" (Valg)
- "Privacy" (Personvern)
- Hak av for "Allow Cookies" (Tillat informasjonskapsler). Sjekk også at Skandiabanken ikke ligger blokkert ved å trykke på knappen "Exceptions" (Unntak).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg informasjonskapsler (cookies) i Opera for Mac?

- Velg "Opera" fra toppmenyenbr> - Velg "Valg" (Preferences)
- Velg Avansert (Advanced)
- Velg "Informasjonskapsler" (Cookies)
- Sett valgene til "Aksepter alle informasjonskapsler" (Accept all cookies).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har lastet ned Opera, men jeg får ikke logget inn i banken. Følgende feilmelding kommer opp: Klarte ikke å koble opp mot proxytjeneren

Sannsynligvis kan du ikke koble opp mot proxytjeneren fordi du ikke benytter proxytjener.Slik endrer du denne innstilllingen:

- Gå på Verktøy (Tools) fra menyen øverst til venstre.
- Velg Hurtiginnstillinger (Quick Preferences).
- Kontroller at det ikke er haket av for Aktiver Proxytjenere (Enable Proxy Servers).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har lastet ned Opera, men jeg får ikke logget inn i banken. Følgende feilmelding kommer opp: Klarte ikke å koble opp mot proxytjeneren

Sannsynligvis kan du ikke koble opp mot proxytjeneren fordi du ikke benytter proxytjener.Slik endrer du denne innstilllingen:

- Gå på Verktøy (Tools) fra menyen øverst til venstre.
- Velg Hurtiginnstillinger (Quick Preferences).
- Kontroller at det ikke er haket av for Aktiver Proxytjenere (Enable Proxy Servers).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når Mozilla Firefox for Windows spør etter "Master password for the software security device"?

Passordet det spørres etter er et passord som nettleseren ba deg, eller den som har brukt programmet før deg, lage første gang du lastet ned programvare i denne nettleseren.

Dersom du ikke husker passordet, så kan det slettes på følgende måte:

- Åpne nettleseren
- Kopier følgende inn i adressefeltet til nettleseren og trykk "enter":

chrome://pippki/content/resetpassword.xul

- Klikk på knappen "Reset" nederst i høyre hjørne.

Passordet skal nå være slettet.

Du kan bli bedt av nettleseren om å lage et nytt passordet som skal beskytte databasen.

Hvis du ønsker å slippe å bli spurt om dette passordet hver gang du skal logge deg inn i Skandiabanken så klikker du bare på "OK" uten å skrive noe i feltene for passord. Nettleseren lager da databasen uten denne ekstra passordbeskyttelsen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når Internet Explorer åpner opp en boks og spør etter et passord som jeg ikke har?

Vår innloggingsløsning krever ikke Windows-passord. Windows-passordet er et ekstra sikkerhetskrav som er satt på din PC.

En mulig løsning for sletting av passordet er:

- Verktøy (Tools)
- Alternativer for Internett (Internet Options)
- Innhold (Content)
- Autofullfør (AutoComplete)
- Trykk på Fjern passord (Clear passwords).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg innlogging med fingeravtrykk?

For å ta i bruk innlogging med fingeravtrykk, må du ha innstallert Skandiabanken appen og aktivert den. Dersom du allerede har appen innstallert, må du oppgradere til minimum versjon 3.3 av appen. 

Du aktiverer innlogging med fingeravtrykk ved å åpne appen og trykke på ikonet for Touch ID. Følg veiviseren. 

For å få tilgang til å aktivere Innlogging med fingeravtrykk, må du ha en nyere versjon av Android eller iPhone.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg oppgradere iPhonen til iOS 9 (eller nyere) for å bruke Innlogging med fingeravtrykk?

Grunnen til at du må ha oppdatert til iOS9 eller nyere, er fordi Apple i denne versjonen har gjort forbedringer i skkerheten i løsningen for verifisering av fingeravtrykk. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem kan bruke innlogging med fingeravtrykk?

For å kunne bruke innlogging med fingeravtrykk til å logge deg inn i appen, må du ha enten:

  • iPhone 5s eller nyere. Du må i tillegg ha oppdatert til iOS9 eller nyere. 
  • Android 6.0 eller nyere. I tillegg må telefonen støtte tilsvarende API for fingertrykk som Google introduserte med Android.M.
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva kan innlogging med fingeravtrykk brukes til?

Innlogging med fingeravtrykkk kan brukes til å logge inn i appen. Tjenesten er tilgjengelig for alle som har nyere versjon av Android eller iPhone. Du kan ikke logge inn med fingeravtrykk på iPad.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan finner jeg ut hvilken versjon av appen jeg har?

iOS: Gå til innstillinger, finn appen og se under appversjonen.

Android: Gå til innstillinger, apper og om appen. Hvor du finner innstillinger er avhengig av enhet og operativsystem.

iOS har automatisk oppdatering av appen, slik som tidligere. 
Android har ikke automatisk oppdatering. Grunnen til dette er at på Android må du inn og godkjenne tilgang til kamera for at appen skal bli lastet ned. Selv om du har valgt automatisk oppdatering må du manuelt gjøre dette da det er endringer av tilganger appen skal ha.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg skal logge inn med QR-kode, men har problemer med å scanne koden. Hva gjør jeg?

Dersom du har problemer med å scanne QR-koden. Lukk nettleseren og start på nytt igjen. Vær oppmerksom på følgende når du forsøker på nytt:

  • Holde telefonen i ro når du scanner QR-koden
  • Hele QR-koden skal være i klammene
  • Ikke scan for nærmt skjermen

Sørg for at noe ikke dekker over kameraet

Dersom du fortsatt har problemer kontakt oss på 810 01 001 06-24, alle dager

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke QR-kode på samme enhet som jeg har installert appen?

Du kan ikke logge inn i nettbanken med bruk av QR-kode på samme mobil/nettbrett som du har installert Skandiabanken appen. Da anbefaler vi heller at du logger inn direkte med appen, eller bruker appen til å logge inn med QR-kode på en annen datamaskin (stor skjerm).

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg gi appen tilgang til kamera når jeg skal logge inn med QR-kode?

Når du skal logge inn ved hjelp av QR-kode vil Skandiabanken appen bruke kamera på din mobil (Android eller iOS) til å scanne QR-koden. Appen får ikke tilgang til bildene dine.

iOS: Når du velger scan QR-kode første gang vil du få spørsmål om du vil gi appen tillatelse til å gi tilgang til kameraet ditt for å bruke dette til å scanne QR-koden. Dersom du svarer nei på spørsmålet over må du inn i innstillinger, app og tilganger for å skru på tilgang til kamera for å kunne bruke scan QR-kode.

Android: Ved installasjon av appen, eller oppdatering av appen vil du få spørsmål om du vil gi appen tilgang til kamerat ditt. Dersom du ikke gir tilgang vil du beholde app versjonen du har, eller laste ned en gammel versjon av appen som ikke krever tilgang til kameraet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg signere med QR-kode?

Ja, du kan benytte innlogging med QR-kode til å signere de fleste operasjoner i Skandiabanken som krever signering i nettbanken.

Ved søknad om f.eks. boliglån må du imidlertid bruke BankID dersom du skal signere elektronisk. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har ny versjon av appen. Hvordan logger jeg inn med QR-kode?

Med ny versjon av Skandiabanken appen (3.2) har du fått et menypunk øverst i venstre hjørne.

- Velg Logg inn på datamaskinen eller nettbrettet ditt. Velg Logg inn med QR-kode, eller velg   Andre innloggingsmetoder for å komme til QR-kode valget

- Trykk på menypunktet øverst til venstre i appen på mobilen

- Velg Scan QR-kode

- Hold mobilen mot datamaskinen eller nettbrettet for å scanne QR-koden

- Tast app-koden din på mobilen – og du er innlogget på datamaskinen eller nettbrettet

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg se at jeg har støtte til QR-kode i appen?

Med ny versjon (3.2) av Skandiabanken appen har du fått et menypunkt i øverste venstre hjørne. Ved å klikke på menypunktet vil du få fram valg for blant annet QR-kode og hjelp.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor lanserer dere innlogging med QR-kode?

Innlogging med QR-kode er lansert for at du raskt og enkelt kan logge inn på pc eller nettbrett (større skjerm) ved hjelp av Skandiabanken appen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr SSL?

Secure Socket Layer (SSL) er en protokoll som sikrer HTTP-kommunikasjon ved å krypterer overføringene mellom nettleser og Web Server. I tillegg til kryptering sørger også SSL for autentisering mellom nettleser og Web Server. Ved oppretting av kontakt vil Web Serveren presentere sitt sertifikat, og dermed bevise overfor klienten at den virkelig er operatørens server. På samme måte vil også Web Server kunne sjekke nettleseren.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr Proxy server?

En server/tjener som er plassert mellom en klient-PC og den virkelige tjeneren som klient-PCen prøver å aksessere. En proxy-tjener kan øke ytelsen ved at den fungerer som et mellomlager (buffer) som lagrer data som klient-PCene spør etter i en viss tid. For eksempel: Hvis en bedrift er koblet til Internett og brukerne må gå via en proxy-tjener, vil alle Web-sider som brukerne aksesserer lagres på proxy-tjeneren. Neste gang en klient-PC prøver å aksessere samme Web-side, går proxy-tjeneren ut på nettet og sjekker om siden er endret siden forrige aksess. Hvis ingenting er endret, kan dataene overføres direkte fra proxy-tjeneren til brukeren via lokalnettverket, noe som ofte er betydelig raskere enn å overføre dataene via Internett. En proxy-tjener kan også filtrere trafikken ved å hindre at brukerne aksesserer bestemte Web-steder. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr nettverk?

Flere datamaskiner og andre enheter (for eksempel skrivere) som er koblet sammen slik at de kan kommunisere med hverandre. Se også LAN.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr nettleser?

Et program som brukes til å lete frem og vise internettsider formatert med HTML.
Eksempler på nettlesere er Internet Explorer, Mozilla Firefox og Opera. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr link?

En peker på en Web-side, for eksempel i form av et uthevet ord.

Når man klikker på linken blir man tatt videre til en annen Web-side. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr Cookies?

Cookie, også kalt Informasjonskapsel, er en fil som nettleseren din mottar fra en Web-tjener(server). Filen lagres lokalt på harddisken din, og sendes så tilbake til Web-tjeneren hver gang nettleseren prøver å lese en side på tjeneren. Dette kan brukes ved å skreddersy Web-sider for hver enkelt bruker, ved at Web-tjeneren kan identifisere deg neste gang du logger deg på. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er BankID på mobil?

Med BankID på mobil bruker du ikke passord eller engangspassord, men du taster inn selvvalgt PIN-kode (4-8 tall) på din mobiltelefon. BankID på mobil er en løsning der din BankID blir lagret i SIM-kortet til mobiltelefonen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det sikkert å bruke BankID på mobil når jeg bare bruker en PIN-kode og ikke engangspassord?

Ja. BankID på mobil er vurdert som en sikker løsning selv om man ikke benytter engangspassord.

En to-faktor påloggingsløsning (autentiseringsløsning) regnes som tilstrekkelig sikker for pålogging i nettbank. En slik løsning består av to elementer; noe man vet og noe man har. I løsninger som har vært vanlige til nå vet man passordet eller PIN-koden og man har et kodekort eller kodekalkulator som gir engangspassord. For BankID på mobil vet man PIN-koden og har mobiltelefonen med SIM-kortet der BankID er lagret.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke BankID på mobil i utlandet?

Dersom mobiloperatøren du benytter i utlandet har roamingavtale (samarbeidsavtale) med Telenor kan du benytte BankID på mobil som normalt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er BankID på mobil gratis?

Bestilling og bruk av BankID på mobil er gratis i Skandiabanken.

Det samme er innlogging i nettbanken. Men for å logge deg på i nettbanken er du avhengig av å være tilkoblet internett. Du betaler da for vanlig bruk av internett. Dersom du logger deg på Skandiabanken via din mobiltelefon vil du også betale for bruk av internett på mobiltelefon.

Se for øvrig gjeldende priser og vilkår for bruk av BankID på mobil hos din teleoperatør. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

For å logge inn med BankID på mobil velger du Logg inn og deretter BankID på mobil. Følg deretter anvisningene på skjermen. 

Hvis du ikke finner BankID på mobil på listen, må du velge Andre innloggingsmetoder først.

Husk at mobiltelefonen med BankID må være tilgjengelig og slått på.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har problemer med å opprette BankID på mobil. Hva gjør jeg?

Ved problemer med opprettelse av BankID på mobil kan du forsøke følgende:

- Slå av telefonen i minst ett minutt, ta ut og inn SIM-kort, og førsøk deretter på nytt
- Se etter oppdateringer til telefonen på produsentens hjemmeside
- Se over innstillinger for skjermsparer og tastelås

- Forsøk å slå av 3G/4G
- Hvis du har iPhone kan du forsøke å skru av iMessage 
Forsøk å sette SIM kortet i en annen telefon og prøv å opprett fra den
- Test mobilen din her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

Du kan opprette BankID på mobil her. Du må være innlogget med vanlig BankID fra Skandiabanken eller nettbankpassord og engangspassord fra kodekort. Dersom du ikke har kodekort kan du opprette det her.

Ha telefonen foran deg og følg anvisningene på skjermen.

PS: Hos noen operatører må du bestille nytt SIM-kort før du kan begynne å bruke BankID på mobil. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må engangspassordet bestå bare av store bokstaver og tall?

Nei, du kan bruke både store og små bokstaver og tall. Når du mottar engangspassordet består det bare av store bokstaver og tall. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange engangspassord på SMS kan jeg bestille?

Antall engangspassord til bruk ved innlogging er begrenset til 25 per dag. Du vil få en melding når du har overskredet grensen. Da må du vente til neste dag før du kan bestille flere passord. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor mottar jeg ikke SMS når jeg bestiller engangspassord?

Det kan være flere årsaker til at SMS ikke kommer frem til deg. Det vanligste er at mobilen ikke er slått på, at meldingsminnet er fullt, at du befinner deg utenfor dekning eller at det er stor trafikk på nettet.

Dersom du mottar andre SMSer, så kan det være problemer med ruten som engangspassordet automatisk blir sendt via til ditt mobilnummer. Vi kan da endre denne ruten manuelt, noe som vanligvis løser problemet. Vi trenger da følgende informasjon fra deg, enten via vårt kontakt oss skjema, chat eller eventuelt per telefon:

Ditt telefonnummer:
Hvilket land befinner du deg i:
Mobiloperatør:
Abonnement:
Mottar du andre SMSer:

Fyll ut skjemaet du får opp med informasjonen vi trenger, og vi vil så hjelpe deg videre.

Kontaktskjemaet finner du her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mistet kodekortet mitt. Hvordan sperrer jeg det?

Du kan sperre kodekortet ditt her.

Du må være innlogget for å kunne sperre kodekort. Dersom du ikke har tilgang til andre innloggingsmåter kan du ta kontakt med oss på telefon 810 01 001 (fra utlandet +47 55 26 00 00).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bestiller jeg kodekort?

Du bestiller nytt kodekort her. Dersom du ikke har mulighet til å logge inn kan du ta kontakt med oss på telefon 810 01 001. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan lager jeg nytt nettbankpassord?

Du kan lage nytt nettbankpassord her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er kravene til et nettbankpassord?

Ditt nettbankspassord må bestå av:

- 8-255 tegn
- Minst ett tall 
- Minst en stor bokstav (og minst en liten)  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er et nettbankpassord?

Nettbankpassord er ditt personlige passord som kan bruke sammen med engangspassord fra kodekort eller SMS. 

Hvis du har glemt ditt nettbankpassord kan du lage nytt her. Du trenger ikke huske det gamle. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt nettbankpassordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du har glemt ditt nettbankpassord kan du lage nytt her. Du trenger ikke huske det gamle. 

Har du verken BankID eller BankID på mobil kan vi sende deg et nytt nettbankpassord. Kontakt oss da på telefon 810 01 001 (+47 55 26 00 00 fra utlandet).  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått ny mobil og/eller nytt SIM-kort, hva må jeg gjøre for å fortsatt bruke BankID på mobil?

BankID på mobil lagres på ditt SIM-kort. Det innebærer at du må bestille BankID på mobil på nytt hvis du får nytt SIM-kort. Endringer i ditt mobilabonnement kan også medføre at du må bestille BankID på mobil på nytt.

Du bestiller BankID på mobil ved å logge deg inn i nettbanken med BankID fra Skandiabanken, eller nettbankpassord med engangspassord fra kodekort med skrapefilm. Velg Oversikt - Innlogging og signering og BankID på mobil. Velg Bestill BankID på mobil og følg veiviseren gjennom bestillingsprosessen. Du må ha mobiltelefonen din tilgjengelig. Vær nøye med å følge anvisninger på skjermen nøyaktig.

Det er viktig å være obs på innstillinger for tastelås og skjermsparer. Mobiltelefonen må være åpen og klar for å ta i mot dialogen som skal starte på telefonen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan laste ned og installere Java?

For å laste ned og installere Java gå til www.java.com. Velg Download og følg deretter anvisningene på denne nettsiden. Nedlasting av Java er gratis.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppdaterer jeg til en nyere versjon av Java?

Du kan laste ned en nyere versjon av Java her. Det er gratis å laste ned Java. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan slå av eller fjerne favoritter?

Dersom du ikke ønsker å ha favoritter kan du fjerne eller slette dem ved å trykke på favoritten (kontoen) og velger 'Fjern fra favoritter'. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha favoritter?

Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den dersom du ønsker det. Trykk på favoritten (kontoen) og velg 'Fjern fra favoritter'. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har dere lagt favoritter på samme side som totaloversikten?

Tidligere måtte du velge en startside selv; Favoritter eller Totaloversikt. Mange var ikke oppmerksom på dette valget. For å synliggjøre favoritter for alle og for å sikre at alle har samme «startside», har vi valgt å slå disse sammen. Du vil nå finne favoritter i toppen av totaloversikten. 

Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den dersom du ønsker det og dermed ikke ha noen favoritter. Vi mener at denne endringen gjør det enklere for deg og legger til rette for at du fortsatt skal kunne velge det som passer deg best. 

Denne endringen vil også imøtekomme mange kunders ønske om å se både disponibelt beløp og saldo på en konto i mobilbanken/appen. Ved å trykke på favoritten får du tilgang til snarveier og siste transaksjoner og dermed lettere tilgang det de fleste kunder bruker aller mest. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.