Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

Kredittkort

Når gjelder reiseforsikringen tilknyttet kredittkortet?

Reiseforsikringen som automatisk følger med Skandiabankens kredittkort trer som regel i kraft når minst 50 % av reisen/oppholdet/transporten er kjøpt og betalt med kredittkortet.

Mer om reiseforsikringen her.

For mer informasjon kontakt Codan Forsikring tlf.: 67 22 46 90, skandiabanken@codanforsikring.no

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg forsikringsbevis?

Forsikringsbeviset for reiseforsikringen kan skrives ut fra nettbanken. Du finner beviset her.

Dersom du har spørsmål om forsikringen kan du ta kontakt med Codan
skandiabanken@codanforsikring.no, eller telefon +47 67 22 46 90

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket selskap leverer Skandiabankens reiseforsikring?

Codan Forsikring leverer reiseforsikringen som er tilknyttet Skandiabankens kredittkort.

Codan Forsikring har konsesjon fra det danske finanstilsynet til å drive forsikringsvirksomhet. Konsesjonen er registrert hos Finanstilsynet i Norge.

Ønsker du ytterligere informasjon om Codan kan du lese mer på deres hjemmeside. 

Dersom du har spørsmål om forsikringen kan du ta kontakt med Codan
skandiabanken@codanforsikring.no, eller telefon +47 67 22 46 90

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg skrive inn en dato i regionsperrekalenderen?

Ja, du må skrive inn eller velge en dato fra kalenderen for regionsperre. Du velger fritt en dato for når regionsperren automatisk settes tilbake. Du endrer regionsperre her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Fungerer regionsperre også for netthandel?

Regionsperre gjelder ikke ved netthandel. Kun ved fysisk bruk i terminal. Du kan sperre for netthandel når du er innlogget i nettbanken under menyvalget Kort - Netthandel

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor endrer jeg regionsperre på kortene mine?

Du kan endre regionsperre på kortet ditt her.

Du haker av for de regionene du ønsker at kortet skal være gyldig. Du velger en dato for hvor lenge du ønsker at denne regionen skal være åpen. Du kan velge minimum en dag og så lenge du vil. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Tilbyr Skandiabanken kort med bilde?

Vi tilbyr kun kort uten bilde.

Våre kort tilfredsstiller alle våre krav til sikkerhet, og dekker alle behov knyttet til banktjenesten vår. 

Å tilby kort med bilde vil være svært ressurskrevende for oss, og for å opprettholde gebyrfriheten har vi derfor valgt å ikke tilby kort med bilde.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når kortet mitt er slukt i en minibank eller indratt av et brukersted?

Dersom kredittkortet eller bankkortet ditt blir slukt i minibank eller inndratt av et brukersted må du umiddelbart sperre kortet ved å ringe:

- Teller på nummer: +47 815 00 500. Døgnåpen linje.
- Skandiabanken på nummer 810 01 001. Åpent 06:00 - 24:00.

Nytt kort bestilles i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sperrer jeg kortet mitt?

For å sperre kredittkort eller bankkort må du ringe:

- Teller på nummer: +47 815 00 500. Døgnåpen linje.
- Skandiabanken på nummer: +47 810 01 001. Åpent 06:00-24:00.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg hvis jeg har tapt kortet mitt?

Sperr kortet umiddelbart ved å ringe:
- Teller på nummer: +47 815 00 500. Døgnåpen linje.
- Skandiabanken på nummer: +47 810 01 001. Åpent 06:00 - 24:00

Kontrollere konto så snart du kan, og meld fra til oss ved ukjente belastninger.
Bestill deretter nytt kort i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg dersom kortet mitt har blitt misbrukt etter at jeg har sperret det?

Dersom du har sperret et bankkort eller kredittkort og oppdager misbruk på konto kan du kontakte oss via Kontaktskjema, på chat eller ringe 810 01 001.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr det at kortet mitt har utløpsdato 02/18?

Utløpsdato 02/18 betyr at kortet er gyldig til og med (ut hele måneden) februar 2018.
Utløpsdato på kortet leses mmåå (måned-måned-år-år).

Gyldighetstiden for bankkort og kredittkort i Skandiabanken er 3 år.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vil kortet mitt bli automatisk fornyet?

Kortet ditt blir automatisk fornyet måneden før ditt nåværende kort utløper. Kortet er gyldig til og med siste dag i utløpsmåneden som er preget på kortet ditt. For eksempel 02/18 vil være gyldig til og med 28.02.2018. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når må jeg begynne å betale renter for kortbruken?

Varekjøp med kredittkortet utført i perioden fra den 1. til den siste datoen i måneden er rentefritt til og med den 20. i neste måned. Det vil si at det er opptil 50 dagers rentefrihet på varekjøp utført med kredittkort.

Velger du å betale inn skyldig beløp ved forfallsdato den 20, og kun har brukt kredittkortet til varekjøp og ikke overført fra kredittkortkonto, blir det ikke beregnet renter for beløpet. 

Dersom du ikke betaler inn skyldig beløp den 20., påløper renter fra og med den 21. for det resterende utestående.

Ved kontantuttak i minibank og overføring fra kredittkortkonto, betales rente for uttaksbeløpet fra uttaksdato. Varekjøp på Posten anses av Posten som et kontantuttak og renter vil dermed belastes fra kjøpsdato.

Du kan også bli belastet for en dags rente i tilfeller hvor du ovefører tilbake et opptrukket beløp samme dag. Årsaken til det er fordi vi ikke kan gi noen garantier i hvilke rekkefølge transaksjoner blir bokført på samme dag. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det sikkert å bruke kortet som betalingsmiddel på internett?

Internasjonale kort, som Visa, er den enkleste, tryggeste og mest effektiv betalingsmåten på internett. Tar du noen forholdsregler og utviser nettvett, er det trygt å handle på nettet.

Legg bare igjen kortnummer på nettbutikkens sikre betalingsside. Som regel starter adressen til slike sider med https i stedet for http. Oppbevar kredittkortet ditt som et verdipapir. Bruk kredittkortet i butikker du kjenner eller som virker seriøse.

Det er en god regel å skrive ut bekreftelsen på en handel. Ta vare på denne informasjonen for kontroll mot din kontoutskrift.

Les avtaler og vilkår som gjelder for nettbutikken, og sjekk at totalbeløpet inkluderer alle kostnader, som for eksempel frakt.

Ta umiddelbart kontakt med Skandiabanken dersom du finner uregelmessigheter belastninger på din kredittkortkonto.

Skandiabankens kredittkort er sperret for spill på internett. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det mulig å endre PIN-koden til kortet mitt?

Det er ikke mulig å endre PIN-kode på kortet ditt.

Har du glemt koden din finner du den her.  Ha kortet ditt foran deg og følg anvisningen. Koden vises direkte på skjermen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan betaler jeg inn og innfrir kredittkortgjelden min?

Dersom du ønsker å innfri kredittkortgjelden din og vil avslutte kredittkortkontoen, etter at kredittkortet er slettet, kan du gjøre det her. 

Velg Avslutt under menyvalget Kredittkortkonto midt på siden.

På denne siden må du bekrefte at hele det utestående beløpet inklusive ubetalte forfalte renter skal betales med en gang, og trekkes fra ønsket konto. Det er ikke mulig å velge en dato frem i tid på innfrielse av kredittkortgjeld.

Dersom du har et kredittkort tilknyttet kontoen, må dette slettes en dag før kontoavslutning.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg ubetalte og betalte renter?

Du finner informasjon om ubetalte og betalte renter per år her. Du finner informasjon om ubetalte og betalte renter per måned her. Velg deretter 'Vis mer informasjon'. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg kredittkortet mitt?

Er kortet mistet eller stjålet, kontakt oss umiddelbart på telefonnummer +47 810 01 001 (06:00 - 24:00), alternativt Teller på nummer: +47 815 00 500, døgnåpen linje.

Kredittkort som du ikke lenger ønsker å bruke, sletter du selv under Mine kort.

Makuler slettet kort ved å klippe det i biter.

Det er ikke mulig å slette et kredittkort som er sperret. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er beløpsgrensen for bruk av kredittkortet mitt?

Ved varekjøp kan du handle for disponibelt beløp på kredittkortkonto, maksimum kredittgrense i kortet.

For kontantuttak i Norge og innenfor EU er uttaksgrensene:

  • Per uttak 10 000 NOK 
  • Per dag 10 000 NOK 
  • Per 7 dager 25 000 NOK 

For kontantuttak i utlandet utenfor EU er uttaksgrensene i minibanker:

  • Per uttak motverdien av 10 000 NOK 
  • Per dag motverdien av 10 000 NOK 
  • Per 7 dager motverdien av 25 000 NOK

Uttaksgrensen i minibanker varierer og kan påvirke størrelsen på beløpet du får ta ut per uttak. Løsningen er å utføre flere kontantuttak. 

Uttaksgrensen kan ikke endres.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Gebyr ved bruk av kredittkort i Danmark

Ved bruk av ditt kredittkort i Danmark kan det påløpe et gebyr som brukerstedet legger inn i summen på det du skal betale. Dette gjelder uansett hvilken bank du har kort tilknyttet. Bakgrunnen for dette er at Danmark er det eneste landet som har en såkalt «splittmodel», som tillater gebyr for kredittkort men ikke for debetkort. 

Det er opp til butikken selv om de legger til gebyr på kredittkort, eller om det skal være gratis for kortholder. Gebyret skal ikke overstige utgiften som butikken har til kortutstederen. 

Gebyret for internasjonale kredittkort i Danmark, inkludert norske kredittkort, ligger på 2,5 til 3 prosent. Vi har dessverre ikke mulighet for å se hvor mye gebyr som er lagt til summen på varen du har kjøpt, da de legger gebyret på summen når du betaler. Dette skal fremkomme på kvitteringen du mottar fra brukerstedet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg bruke kredittkortet mitt?

Skandiabankens kredittkort har ikke bank accept og kan derfor kun brukes på steder som aksepterer Visa. Betalingsterminaler som er merket med Visa aksepterer Visa kredittkort.

I utlandet kan du bruke kredittkortet stort sett over alt. Kortet benyttes sammen med PIN-koden din som du henter i nettbanken. 

På Visa.no kan du søke på minibanker over hele verden, helt ned til gatenivå i den byen du skal til.

Kredittkortet er sperret for spill på internett. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg annullere en kredittkortsøknad som jeg nettopp har gjennomført?

Dersom du sletter kredittkortet straks etter at du har mottatt det, blir du ikke belastet for årsomkostninger.

Kortet må aktiveres før det slettes. Ha kortet foran deg og følg veiledningen på skjermen. Deretter sletter du kortet. Makuler kortet ved å klippe det i biter

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Fra når gjelder endringen av avtalevilkårene for kontokreditt og kredittkort?

Endringene for avtalevilkårene for kontokreditt og kredittkort gjelder fra utsendingen av nye avtalevilkår sendt i alle kunders meldingsboks 17. desember 2015. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr endringen av vilkårene for kontokreditt og kredittkort for meg?

De nye vilkårene åpner for at vi vil gjøre en årlig vurdering av kredittrammen din. Kredittvurderingen kan føre til en endring av kredittrammen. Skandiabanken vil sende ut en melding når kredittrammen blir justert.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor endrer dere vilkårene for kontokreditt og kredittkort?

Vi tilpasser oss med denne endringen regulatoriske krav som gjelder for norske banker. Kontokreditt og kredittkort i Skandiabanken har en av markedets beste rente. Produktene er gebyrfri i motsetning til andre banker. Begge produkter er såkalte «blankoprodukter» hvor banken gir kreditt uten sikkerhet. For å kunne fortsatt være konkurransedyktige innfører vi automatisk kredittvurdering på årlig basis. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bestille kredittkort til en annen person?

Ja, du kan bestille tilleggskort til en annen person som har et kundeforhold hos oss opprettet med BankID eller har legitimert seg med pass på Posten for uthenting av postforsendelsen. Han eller hun trenger ikke å ha opprettet en konto, men altså et eget kundeforhold. Årsaken til dette er at vi er pålagt å foreta en legitimasjonskontroll. personen du skal bestille kredittkort til må være registrert i folkeregisteret med lik bostedsadresse som deg

Ellers må den du bestiller tilleggskort til være fri for betalingsanmerkninger. Det er viktig at du skriver inn korrekt navn og personnummer i forhold til det som er registrert hos Folkeregisteret. 

Dersom alle kriterier er innfridd, men du får likevel ikke gjennom søknaden, kan problemet være at vedkommende du søker kort til ikke er registrert med kredittopplysninger i vår database. Ta kontakt med oss på telefon 810 01 001, eller via kontaktskjema, slik at vi får registrert vedkommende i databasen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg det skyldige beløpet på kredittkortfakturaen min?

Kredittkortfakturaen legges inn i nettbanken din som du finner her. Det skyldige beløpet for en periode finner du spesifisert i fakturaen. Du kan velge å betale minstebeløp, som du finner på fakturaen, eller et annet beløp. Husk at du også kan velge betalingsfri måned dersom du innfrir kriteriene våre her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan fungerer tilbakebetaling på kredittkort?

Du blir fakturert for hele utestående saldo per den første i hver måned. Skyldig beløp blir automatisk trukket fra den kontoen du har valgt som belastningskonto. Du må betale 3 % av skyldig beløp, likevel ikke mindre enn 400 kroner. Dersom du endrer til å betale minstebeløpet, blir det selvsagt beregnet renter.

Ønsker du å betale et større beløp kan du enten endre beløpet når fakturaen vises i forfallsregisteret, eller du kan foreta en overførsel til kredittkortkontoen din. Du kan når som helst overføre fra brukskontoen din til kredittkortkonto. Dersom du ikke endrer selve fakturabeløpet selv, vil kontoen bli belastet for det resterende skyldige fakturabeløpet. 

Forfallsdatoen den 20. i måneden kan ikke endres. Dersom du har overført til kredittkortkontoen før den 20. blir fakturabeløpet redusert tilsvarende.

I praksis vil det si at dersom du har valgt å betale minimumsbeløpet, men selv overfører hele minimumsbeløpet eller mer til kredittkortkontoen tidligere enn den 19., klokken 22:00, vil ikke kontoen bli belastet for fakturabeløpet den 20. Dersom du likevel gjør en endring på fakturaen, er det den siste endringen som er gjeldende, og innbetaling på kredittkortkonto gjort i forkant av endringen vil gå som ekstra innbetaling. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg reiseforsikring på kredittkortet?

Har du kredittkort i Skandiabanken har du automatisk reiseforsikring på kortet. Du trenger ikke melde fra til oss at du ønsker reiseforsikring.

Vi anbefaler at du setter deg godt inn i forsikringsvilkårene som du finner i nettbanken slik at du vet hvilke vilkår du må oppfylle for at reiseforsikringen skal være gyldig.

Er du kunde mellom 15-18 år, kan du dessverre ikke bestille kredittkort og derfor heller ikke tilang til reiseforsikring. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kort er reiseforsikringen tilknyttet?

Skandiabanken sin reiseforsikring er kun tilknyttet kredittkortet (kort med svart farge).

Dersom du kun har bankkort har du ikke reiseforsikring hos oss.

Har du spørsmål om reiseforsikringen?
Kontakt Codan Forsikring tlf.: 67 22 46 90, skandiabanken@codanforsikring.no

Er du kunde mellom 15-18 år, kan du dessverre ikke bestille kredittkort og derfor heller ikke tilang til reiseforsikring. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg er kunde under 18 år, hvorfor kan jeg ikke søke om kredittkort?

Du må være myndig for å kunne søke om kredittkort. En mindreårig kan ikke pådra seg gjeldsforpliktelser. Som bank har vi også en generell aktsomhetsplikt i forhold til kunder som ikke er myndige. På 18-årsdagen din vil du få tilgang til alle produkter og tjenester i nettbanken din, også mulighet for å søke om kredittkort. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke kredittkortet mitt?

Kredittkortet kan brukes både i Norge og i utlandet og er gebyrfritt i bruk.
Årsavgiften er 50 kroner per kort. Ved bruk i utlandet kommer det et valutapåslag på 2,00 %.

Ved kontantuttak i minibank og overføring fra kredittkortkonto, betales rente for uttaksbeløpet fra uttaksdato.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken kurs benyttes på transaksjoner som må omregnes til norske kroner?

Visa forhandler seg daglig frem til valutakurser. Når Visatransaksjonen belastes kontoen din benyttes alltid dagens valutakurs.

Beløpet som ble reservert da du brukte kortet kan derfor avvike fra det beløpet som blir bokført.

I tillegg til kommer det et valutapåslag på 2,00 %

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skal jeg passe på når jeg er ute og reiser?

Vi har følgende føre-var råd til kortkunder som skal ut å reise:

PIN-KODE
- Ikke skriv ned PIN-koden, lær den utenat.
- Ikke legg PIN-koden inn på mobiltelefonen.

MINIBANK 
- Ikke la fremmede hjelpe deg med uttak.
- Prøv å begrense antall uttak i minibanken, gjør heller noen store uttak enn mange små.
- Sperr kortet hvis det blir slukt.

TYVERI/ SVINDEL 
- Oppbevar aldri kortet på en måte som gir lommetyver fri adgang.
- Legg aldri fra deg kortet slik at fremmede kan få tak i det. 
- Ikke legg fra deg kortet i baren. 
- Kontroller alle Visa-regninger i forhold til sum og valuta før du signerer. 

SPERRING AV KORT 
- Ha alltid et nummer til sperretjeneste tilgjengelig, i tilfelle uhellet oppstår og du må sperre kortet ditt: 
Teller Norge 815 00 500
Skandiabanken (+47) 810 01 001

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva omfatter reiseforsikringen?

Reiseforsikringen tilknyttet Skandiabankens kredittkort omfatter 
Avbestilling
Forsinkelse
Reiseansvar
Reisesyke og hjemtransport
Reiseulykke
Reisegods

Vi anbefaler at du setter deg godt inn i forsikringsvilkårene.

Har du spørsmål om reiseforsikringen?
Kontakt Codan Forsikring tlf.: 67 22 46 90, skandiabanken@codanforsikring.no

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg dersom jeg får bruk for reiseforsikringen?

Dersom du får bruk for reiseforsikringen må du alltid kontakte Codan som er leverandør av forsikringen.

Ha nødvendige opplysninger som navn, kortummer og annen relevant informasjon klar når du ringer. 

Kontakt Codan Forsikring tlf.: 67 22 46 90, skandiabanken@codanforsikring.no
Skandiabanken kan ikke behandle din skademelding eller uttale seg om din saksgang.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem er dekket av reiseforsikringen i Skandiabankens kredittkort?

Reiseforsikringen i Skandiabankens kredittkort kan gjelde for både husstanden eller for medreisende.

Du finner konkret informasjon om hvem forsikringen gjelder for i forsikringsvilkårene

Har du spørsmål om reiseforsikringen?
Kontakt Codan Forsikring tlf.: 67 22 46 90, skandiabanken@codanforsikring.no

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg foreta meg noe når det gjelder endring av vilkårene for kontokreditt og kredittkort?

Nei, med mindre du ønsker at de nye vilkårene ikke skal gjelde for deg. Da må du innen to måneder etter at banken har sendt skriftlig varsel om endringen i meldingsboksen din, skriftlig si opp kontokredittavtalen og kredittkortavtalen med banken. Du må først innbetale eventuelt skyldig beløp.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når bankkortet eller kredittkortet mitt er mistet eller stjålet?

Sperr bankkortet eller kredittkortet umiddelbart ved å ringe:

Døgnåpen linje til Teller:
+47 815 00 500.

Skandiabanken
Daglig fra kl 06:00 - 24:00:
+47 810 01 001 .

Kontroller konto så snart du kan, og meld fra til oss ved ukjente belastninger.

Du bestiller selv nytt kort i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har endret navn og ønsker at nytt navn skal prege mitt kort, hva må jeg gjøre?

Hvis du allerede har et kort, og ønsker å endre pregenavn, kan du erstatte kortet ditt i nettbanken. I veiviseren vil du få mulighet til å oppdatere navnet ditt mot Folkeregisteret. Dersom du trenger hjelp kan du ta kontakt med oss på chat når du er innlogget, telefon 810 01 001 eller via kontaktskjema. Vi er åpen alle dager fra 06:00 - 24:00.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises ikke brukerstedets navn i kontoutskriften?

Enkelte varekjøp inneholder ingen informasjon i tekstfeltet. Disse kan være ført ved hjelp av reserveløsning. Når brukerstedet ikke oppnår kontakt med bankens datasentral på betalingstidspunktet, får ikke brukerstedet bekreftet at betalingen er ok. I stedet for å avvise betaler så vil slike transaksjoner bli ført manuelt av brukerstedets bankforbindelse, gjerne en stund etter at handelen har funnet sted. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva menes med reservert beløp?

I det du handler med kortet ditt undersøkes det om det er dekning på konto, og beløpet du handler for reserveres. Ditt disponible beløp blir nedjustert, mens saldo forblir uendret. Når transaksjonen belastes din konto blir saldo redusert og reservasjonene slettes. Etter bokføring vil detaljer om brukerstedet vises.

Visa-transaksjoner belastes alltid konto med dagens valutakurs satt av Visa.

Beløpet som ble reservert da du brukte kortet kan derfor avvike fra det beløpet som blir bokført.

Hensikten med reservasjonen er å sikre at det er dekning på konto når bokføring finner sted. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan åpner jeg et sperret kort?

Vi kan ikke åpne et sperret kort.

Hvis du har funnet igjen et bankkort eller kredittkort som er sperret, makulerer du det ved å klippe det i biter. 

Nytt kort bestiller du i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan passer jeg best på kortene mine når jeg er ute og reiser?

Vi har følgende råd til deg som skal ut å reise:

PIN-KODE
- Ikke skriv ned PIN-koden, lær den utenat.
- Ikke legg PIN-koden inn på mobiltelefonen.

MINIBANK
- Ikke la fremmede hjelpe deg med uttak.
- Prøv å begrense antall uttak i minibanken, gjør store uttak.
- Sperr kortet hvis det blir slukt.

TYVERI/SVINDEL
- Oppbevar aldri kortet på en måte som gir lommetyver fri adgang.
- Legg aldri fra deg kortet slik at fremmede kan få tak i det.
- Ikke legg fra deg kortet i baren.
- Kontroller alle Visaregninger i forhold til sum og valuta før du signerer.

SPERRING AV KORT
- Ha alltid et av telefonnummerne under tilgjengelig, i tilfelle uhellet oppstår og du må sperre kortet.
- Teller Norge, 815 00 500.
- Skandiabanken, (+47) 810 01 00

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg kortet mitt?

Du kan aktivere kortet ditt her.

Ha kortet ditt foran deg og følg veiledningen på skjermen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg finne PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til kortet din her.

Ha kortet ditt foran deg og følg veiledningen på skjermen. PIN-koden blir ikke sendt i posten.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når jeg har glemt PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til kortet ditt her. 

Du må logge deg inn i nettbanken. Ha kortet foran deg og følg anvisningene. PIN-koden blir vist på skjermen. PIN-koden kan maksimalt hentes 2 ganger per innlogging. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg endre kredittrammen på kredittkortet mitt?

Du kan søke om å endre kredittrammen på kredittkortet ditt her.

Ønsker du å øke kredittrammen din må du søke om et større beløp enn det som er innvilget i dag. Vær oppmerksom på at søknaden genererer en helt ny søknadsprosess som behandles uavhengig av tidligere bevilgning

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg når kredittkortet mitt er helt eller delvis ødelagt?

Du erstatter kredittkortet ditt her.

Trykk på kredittkortet og velg Erstatt kort og følg veiledningen på skjermen.

Vær oppmerksom på at du må ta i bruk det nye så snart du mottar det, da det gamle vil slutte å fungere etter 45 dager. Du vil motta et nytt kort i posten innen en ukes tid. Kortet har samme PIN-kode når du erstatter det, som du alltid kan hente i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha betalingsfri måned på tilbakebetaling av kredittkort?

Dersom du har valgt å betale minstebeløp på forfallsdato kan du søke om 2 betalingsfrie måneder. 

For å få betalingsfri måned må du ha hatt 3 ordinære innbetaling til din kredittkortkonto. Det vil si at du må ha 3 måneder med innbetaling før du kan få betalingsfri måned.

Per rullerende 12 måneder kan du maksimum få to betalingsfrie perioder, og du kan ikke ha to betalingsfrie måneder etter hverandre. Oppfyller du kravene om betalingsfri måned på kredittkort kan du søke om det her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg endre belastningskonto for innbetaling av kredittkortbruk?

Belastningskonto kan du endre under Kontoinformasjon.

Her kan du også endre hvor mye du ønsker å bli trukket hver måned.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg betale til min kredittkortkonto fra en annen bank?

ja, du kan betale til din kredittkortkonto fra en annen bank. Du finner kontonummeret ditt i Totaloversikten og under Kontoinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det forsikring tilknyttet kredittkortet?

Ja, alle som har kredittkort hos oss har også reiseforsikring i kortet. Forsikringen koster ikke noe ekstra og du trenger heller ikke å melde fra om at du ønsker forsikringen.

Du finner mer informasjon om reiseforsikring her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg overføre fra kredittkortkontoen min til brukskonto?

Du kan overføre disponibelt beløp fra kredittkortkonto til brukskonto. Overføringen er renteberegnende fra og med den dagen overføringen finner sted.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg avslag på kredittkortsøknaden min?

Søknad om kredittkort behandles fortløpende, og du får umiddelbart svar på søknaden. 

Av forretningsmessige årsaker opplyser vi ikke om bankens vilkår for å få innvilget kreditt.

Vi vurderer og tilpasser kontinuerlig våre betingelser, og søknader som i dag blir avslått kan på et senere tidspunkt bli innvilget.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg kontoutskrift for kredittkortet?

Du finner kontoutskrift for kredittkort her.  Velg Kredittkort i nedtrekksmenyen i feltet For konto.

Perioden for kredittkortet er fra den første til den siste i måneden og transaksjonenen i denne perioden er grunnlaget for forfall som skal betales den 20. i neste måned. 

I nedtrekksmenyen i kontoutskriften din kan du i feltet Vis periode velge ønsket periode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg endre betalingsbeløpet på kredittkort?

Fra mars 2017 vil du alltid bli fakturert for hele utestående beløp, dette på bakgrunn av lovvkrav som alle finansinstitusjoner må forholde seg til. Du kan imidlertid selv endre til å betale minstebeløp eller et annet beløp dersom du ønsker det. Både hele utesåtende beløp og minstebeløp fremkommer på fakturaen.

Minste månedlig innbetaling er 3 % av skyldig beløp per den siste i måneden, minimum 400 kroner. Dersom du ønsker å betale et større beløp kan du enten endre beløpet i kredittkortinnstillinger, foreta en ekstra overføring til din kredittkortkonto fra en brukskonto, eller fra en konto i annen bank til din kredittkortkonto.

Dersom du har valgt å betale minstebeløpet på forfallsdato har du mulighet å søke om to betalingsfrie måneder per rullerende 12 måneder. Dette gjør du under kredittkortfaktura

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg fast innbetalingsbeløp per måned fra minimumsbeløp til hele skyldige beløp, og omvendt?

På bakgrunn av lovvkrav er vi som finansinstitusjon pålagt å fakturere deg for hele skyldig beløp. Du kan derfor ikke lenger velge å bli fakturert for minimumsbeløp, men du kan selv endre fakturaforfallet til minstebeløp eller et annet beløp dersom du ønsker det. Både hele skyldig beløp og minstebeløp fremkommer på fakturaen, men du må nå etter denne endringen selv ta et aktivt valg om at du ønsker å betale minstebeløpet. Du finner fakturaen din under Mine kort og Forfallsoversikt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg få varsel når jeg mottar kredittkortfaktura?

Fakturaen blir automatisk trukket fra kontoen du har valgt som belastningskonto den 20. i hver måned. Du kan bli varslet på e-post når du mottar kredittkortfakturaen i nettbanken din. Vi sender en e-post til e-postadressen du står registrert med i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har tilleggskort på en annen persons konto, kan jeg se kortet i nettbanken min?

Ja, du kan se tilleggskortet ditt i nettbanken din under menyvalget Kort – Mine kort. Her vil du også kunne se hvilke kontonummer kortet ditt er tilknyttet, hvem som eier den og om kortet er åpen/sperret for netthandel. Status på kortet vil også være synlig for deg.

Det er viktig å vite at det er kontoeier som må aktivere kortet før du kan bruke det i sin nettbank. Du får mulighet til å slette kortet i nettbanken din dersom du ønsker det. Dersom du har et kredittkort som tilleggskort, vil du ikke se hvilke kreditt som er bevilget, saldo eller disponibelt beløp. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Tilbyr Skandiabanken reiseforsikring?

Alle som har kredittkort i Skandiabanken har automatisk reiseforsikring i kortet. Forsikringen koster ikke noe ekstra og du trenger heller ikke å melde fra om at du ønsker forsikringen.

Du finner mer informasjon om reiseforsikringen og vilkårene for denne på siden for Kredittkort i nettbanken.

Har du spørsmål om reiseforsikringen?
Kontakt Codan forsikring tlf.: 67 22 46 90, skandiabanken@codanforsikring.no

Er du kunde mellom 15-18 år, kan du dessverre ikke bestille kredittkort og derfor heller ikke tilang til reiseforsikring. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.