Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

Kundeforhold

Blir dere mer lik andre banker nå?

Nei, dagens ledelse har som mål å utvikle banken innenfor konseptet du kjenner. Kunden skal fortsatt komme først, det skal fortsatt være enkelt og vi skal fortsatt utfordre de etablerte storbankene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vil Skandiabanken fortsatt være den banken jeg kjenner den som i dag?

Vi skal fortsette med å være den samme banken. Vi lover at vi også skal ha de samme gode prisene, den samme gode kundeservicen og den samme gode nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva har overgangen til aksjeselskap å si for meg?

Dette har ingen praktisk betydning for deg og ditt kundeforhold. Du trenger ikke foreta deg noe så lenge du vil beholde kundeforholdet ditt hos oss.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr de forskjellige postene i Årsoppgaven?

Skatterapportering av innskudd 

Saldo på alle innskuddskontoer i Skandiabanken og opptjent renter rapporter vi til Skatteetaten.

Skatterapportering av utlån

Vi skatterapporterer alle lån du som kunden har hatt hos oss i perioden 01.01 til 31.12. Oppgaven viser saldo på lånet pr. 31.12 og fradragsberettigete renter.

Fradragsberettigede renter

Fradragsberettigede renter, er renter som er innbetalt og gjelder for perioden 01.01 til 31.12.

For alle som ikke har forfall den siste i måneden, vil det være forskjell på hva som er fradragsberettiget, og hva man har innbetalt i løpet av året.

For å finne det fradragsberettigete rentebeløpet, må man trekke fra renten som gjelder alle dagene for året 2014 på januarforfallet, disse fikk kunden fradrag for i fjor, og så må man legge til den renten som gjelder for året 2015 på januarforfallet i 2016. Disse rentene kalles for 'opptjente ikke forfalte' og er fradragsberettiget selv om de ikke er betalt, men de gjelder for inntektsåret.

I de årene hvor det har vært store endringer på rentenivået, kan det utgjøre en stor forskjell på hva som er betalt inn og hva som er fradragsberettiget.

Skatterapportering av fond

Skandiabanken rapporterer dine transaksjoner og beholdning i aksjefond og pengemarkeds-/obligasjonsfond.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt melding om at jeg er skattepliktig til utlandet. Hva menes med indikasjon?

En indikasjon i denne sammenheng er fastsatte søkekriterier ligningsloven krever vi skal søke etter for å finne ut om du er skattepliktig til utlandet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken informasjon blir skatterapportert for kunder som er skattepliktig til utlandet?

Informasjonen vi har rapportert på deg er penger og verdipapirer du hadde hos oss foregående år. Tallene vi har rapportert er de samme som du finner i Årsoppgaven, med unntak av lån og BSU. Disse er i følge regelverket unntatt fra rapporteringen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har dere ikke varslet meg før skatterapportering?

Vi har varslet deg. Når vi finner et indisium, sender vi automatisk en melding til meldingsboksen din med informasjon om hva du må foreta deg dersom du mener du ikke er skattepliktig til utlandet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Det står at jeg kan laste opp dokumenter i nettbanken, hvordan gjør jeg det?

Du kan laste opp dokumenter i forbindelse med FATCA her

På denne siden vil du også se hvilke dokumenter du må laste opp.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er indisium?

Et indisium i denne sammenhengen er fastsatte indikasjon/antakelse på at du kan være skattepliktig til USA. Det gjennomføres søk på ulike indisium i henhold til FATCA- regelverket.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er egenattest?

Egenattest er en bekreftelse fra deg på om du er skattepliktig til USA eller ikke.  

Hvis du er skattepliktig ber vi om at du oppgir TIN- nummer (Taxpayer Identification Number) dersom du har dette tilgjengelig.

Du kan registrere egenattest i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg verdier på Min Balanse?

For å slette de verdiene du selv har lagt inn i Min balanse så velger du Legg til/endre lenken på siden. Deretter Slette knappen som står bak den aktuelle posten.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppdateres verdiene i Min Balanse?

Tallene som er hentet direkte fra engasjementet ditt i Skandiabanken oppdateres fortløpende. Beløp som du selv har lagt inn i Min balanse må du selv oppdatere når det skjer endringer.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg henvende meg for å bytte bank til Skandiabanken?

I nettbanken er det lagt opp til at du selv kan administrere kundeforholdet ditt. Du åpner og avslutter kontoer, og bestiller/søker om de produkter og tjenester du vil ha. Ønsker du å søke om lån gjør du også dette selv i nettbanken etter at du har opprettet kundeforhold. 

Etter at du har opprettet et nytt kundeforhold hos oss kan du kontakte din tidligere bankforbindelse og be om å få overført dine innskudd til din nye konto hos oss. 

Har du fått innvilget boliglån hos oss vil vi ved utbetaling innfri lånet du har hos din tidligere bankforbindelse. 

Trenger du hjelp eller har spørsmål til nytt kundeforhold, chat med oss når du er innlogget i nettbanken eller ring oss på telefon 810 01 001. Vårt kontaktsenter er åpent fra klokken 06-24, alle dager.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt brev om inkasso fra inkassoselskap, hva er det og hvordan forholder jeg meg til det?

Årsaken til at du har mottatt brev fra et inkassoselskap, står beskrevet i brevet. Vanlige årsaker til overtrekk er: 
- at du kanskje har et bankkort tilknyttet konto som er blitt belastet med årsavgift på 250 kroner 
- at du kanskje har en kontokreditt tilknyttet konto som har vært fullt opptrukket og du har blitt belastet for debetrenter/overtrekksrenter 

Du skal alltid forholde deg til inkassoselskapet dersom du har spørsmål. Kontaktinformasjon vil du finne beskrevet i brevet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke typer konto kan jeg åpne i Skandiabanken?

Vi tilbyr brukskonto, høyrentekonto, aksjekonto, fondskonto og BSU-konto.

Brukskonto er gebyrfri og har ikke begrensninger på antall uttak. Renten godskrives konto hver måned. Du kan opprette inntil 20 slike kontoer i engasjementet ditt. Du kan åpne konto her.

Høyrentekonto gir deg en bedre rente på større beløp, se informasjon i prislisten vår. Du kan åpne inntil fem høyrentekontoer. Du kan åpne høyrentekonto her.

Fondskonto kan du også bruke til sparing, den kan du bruke til fondskjøp og spareavtaler. Du kan åpne fondskonto her.

Askjekonto kan brukes til å kjøpe aksjer. Åpne aksjekonto her.

Boligsparing for Ungdom er et godt sparealternativ for deg mellom 18-34 år. Her kan du åpne BSU-konto.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan går jeg frem for å håndtere et kundeforhold ved et dødsfall/dødsbo?

Når vi er gjort kjent med dødsfallet, sperres av sikkerhetsmessige årsaker avdødes kontoer og tilgang til nettbanken. Eventuelle AvtaleGiro og eFakturaavtaler blir slettet og betalingsoppdrag i forfallsregisteret vil ikke bli belastet. Om det skulle være knyttet bankkort/kredittkort til kundeforholdet vil også dette/disse bli sperret. Er det opprettet disposisjonsrett på konto, bortfaller denne. 

Kontoen(e) er fremdeles åpne for innbetalinger som lønn, pensjon, trygd eller lignende. 

Før skifteattesten foreligger kan fakturaer knyttet til begravelse belastes avdødes konto. Faktura(er) sendes til oss per post eller faks.

Vi ber om forståelse for at vi dessverre ikke kan gi opplysninger om avdødes kundeforhold før skifteattest er mottatt. Dersom det kun er ønskelig å innhente en oversikt over avdødes engasjement hos oss, må vi få tilsendt "Fullmakt vedrørende formues- og gjeldsforhold". Denne fullmakten utstedes av Tingretten. 

Når kunde faller fra må kundeforholdet avsluttes. I den forbindelse trenger vi følgende dokumentasjon: 

  • Kopi av skifte/uskifte attest
  • Kopi av fullmakter fra alle arvinger når skifteattest ikke angir hvem som er fullmektig 
  • Kopi av gyldig legitimasjon (bankkort, pass eller førerkort) fra eventuelle fullmaktsgivere og fullmektig for boet
  • Bankkort/Kredittkort om dette foreligger - klippes i to og sendes oss 
  • Oppgjør av eventuelle fond eller aksjer må bekreftes skriftlig
  • Kontonummer hvor vi kan overføre innestående. Fullmektig må selv sørge for fordeling til andre arvinger 

Hvis det ikke allerede er gjort, ber vi om at navn, adresse og fødselsdato (dd.mm.åååå) på avdøde, sendes til e-postadressen som er oppgitt under.

Dokumenter kan sendes per brev eller faks til: 

Skandiabanken 
v/BankDrift 
Postboks 7077 
5020 Bergen 

E-post:
bankdrift@skandiabanken.no 

Faks:
55 60 01 40

Ta gjerne kontakt med oss hvis du har noen spørsmål på følgende telefonnumre mellom klokken 08:00 - 15:30 på hverdager:

55 26 01 43
55 26 01 31

For mer informasjon vedrørende dødsfallsbehandling se også: regjeringen.no og domstol.no

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha pass for å bli kunde?

Du må ikke ha et pass for å bli kunde i Skandiabanken. Du kan etablere kundeforholdet ved legitimering med BankID, dersom du har tilgang på en BankID fra en annen bank. Alternativt kan du velge å registrere deg som kunde ved legitimering med pass, men benytte en annen gyldig legitimasjon når du henter forsendelsen fra oss og legitimerer deg på Posten. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem kan bli kunde i Skandiabanken?

Vi har alltid plass til flere kunder. Du kan bli kunde dersom du: 

  • er fylt 18 år 
  • har permanent norsk personnummer. 
  • har en e-postadresse som du har tilgang til 
  • har et mobilnummer som du har tilgang til 

Dersom du blir kunde med legitimering med pass må du i tillegg ha folkeregistrert adresse og være bosatt i Norge. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er FATCA og hva vil det si for meg?

Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) er et regelverk som pålegger norske banker å innhente informasjon om, og søke etter indisium, som kan tilsi om du er skattepliktig til USA.

Du trenger ikke foreta deg noe. Vi vil gjennomføre søk blant våre kunder og ta kontakt med dem som potensielt kan være rapporteringspliktig. Det finnes ulike beløpsgrenser for om vi skal rapportere kunder eller ikke.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan umyndige bli kunde i Skandiabanken?

Nei, dessverre. Umyndige personer kan ikke inngå juridisk bindende avtaler. Ved utlevering av nettbankspassord godkjennes ikke signatur fra foresatte eller verge.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg knytte et kundeforhold til en forening eller en organisasjon?

Nei, dessverre. For å kunne registrere seg som kunde må man knytte kundeforholdet opp mot et fødsels- og personnummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg kontrollspørsmålet mitt?

Du kan endre kontrollspørsmål ditt under personikonet og mine innstillinger når du er innlogget i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor endrer jeg personopplysningene mine?

Logg inn i nettbanken, og velg personikonet øverst til høyre. Velg Personopplysninger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan setter jeg inn kontanter på kontoen min i Skandiabanken?

Du må sette inn pengene på en konto du har i en skrankebank eller bank i butikk. Deretter kan du overføre til kontoen din hos oss.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor er skriften i den nye nettbanken så stor?

Skriften i den nye nettbanken tilpasser seg skjermstørrelsen din. Hvis du har stor skjerm vil også skriften bli større. Du kan sjekke innstillingene i nettleseren om du har behov for å endre skriften.

Det er viktig for oss å være en nettbank for alle, og vi er lovpålagt å følge reglene for universell utforming. Disse reglene sier blant annet hvor stor skriften skal være. Les gjerne mer om universell utforming hos Direktoratet for forvaltning og IKT (ekstern lenke).

Tekniske detaljer: På små og mellomstore skjermer er skriftstørrelsen 14 pixler, på store skjermer er den 16 pixler.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor endrer dere nettbanken?

Siden flere og flere bruker oss på nettbrett og smarttelefon må vi tilby en nettbank som er like god, uansett hvor stor eller liten skjerm du bruker. I årene som er gått siden forrige, store endring har selve banken også endret seg mye. For eksempel bruker vi andre farger nå enn tidligere. Det er derfor naturlig å endre fargene i nettbanken også.

Kundenes krav til tilgjengelighet og brukervennlighet på nett har også endret seg de siste årene, og som Norges første og ledende nettbank er vi forpliktet til å lede an i utviklingen.

Les gjerne mer om bakgrunnen for endringene og se hvordan nettbanken har utviklet seg gjennom årene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er startside?

Tidligere kunne du velge om du ønsket favorittsiden eller totaloversikten som din egen startside. Nå får alle totaloversikten som sin startside, men kan velge å ha favoritter øverst på siden. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva finner jeg under det grønne personikonet øverst til høyre?

Under det grønne personikonet øverst til høyre som du finner når du er innlogget i nettbanken, finner du:

  • Min meldingsboks (informasjon fra banken)
  • Mine innstillinger (enheter du har aktivert appen på, standardkonto)
    • Avtaleregister
    • Årsoppgaver
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er Favoritter?

Favoritter er kontoer du legger til på totaloversikten og som legger seg øverst på siden. 

Favorittene har ulike farger og du velger selv hvor mange du ønsker, du kan også fjerne favorittene dine. Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den dersom du ønsker det. 

For å legge til en favoritt, trykker du på ønsket konto og velger ‘Legg til som favoritt’ nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten øverst på siden og velger ‘Fjern fra favoritter’. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er Totaloversikt?

Totaloversikt er "startsiden" du kommer inn til som viser oversikt over alle kontoene dine og eventuelle lån og kreditter. Du velger selv om du vil ha favoritter øverst i totaloversikten din.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Noe er grønt og noe er fortsatt svart. Hvorfor?

I en overgangsperiode vil gamle og nye sider leve side-ved-side fordi vi vil lansere ny funksjonalitet med en gang det er klart, i steden for å vente til alt er klart. Vi håper du liker det du ser. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg kjenner ikke igjen innloggingssiden. Er det like sikkert?

Ja, det er like sikkert. Det er bare utseende på innloggingssiden som er endret. Teknologien og sikkerheten er den samme som i den nettbanken du har brukt til nå. Sjekk alltid at det er et grønt felt med en hengelås i adressefeltet i nettleseren når du skal logge inn.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg finner ikke igjen alt jeg brukte tidligere?

All informasjon og funksjon er med over i de nye sidene, men vi har flyttet på en del sider. Let derfor i menyene etter det du savner. Etter hvert kommer også en søke-funksjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å ringe til Skandiabanken?

Startprisen for å ringe vårt telefonnummer 810 01 001 er 59 øre, og deretter 24 øre per minutt. Fra mobil og oppringning fra utlandet gjelder egne priser etter hvilke type mobilabonnement du har.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke SMS-banken?

Det koster 1 krone å motta meldinger fra Skandiabankens SMS-bank (nummer 02265).

Meldinger som du sender til SMS-banken er det din mobiloperatør som bestemmer prisen på. Kontakt din mobiloperatør for å sjekke hva det koster å sende meldinger til et spesialnummer (kortnummer).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre favoritter?

For å legge til en favoritt, trykker du på ønsket konto og velger 'Legg til som favoritt' nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten øverst på siden og velger 'Fjern fra favoritter'. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan velger jeg favoritter?

Tidligere trykket du på symbolet stjerne for å legge til en favoritt. Mange kunder var ikke oppmerksom på denne muligheten, vi har derfor flyttet valget om å legge til og fjerne favoritt på totaloversikten. For å legge til en favoritt trykker du på ønsket konto og velger 'Legg til som favoritt' nederst i venstre hjørne. For å fjerne den, trykker du på favoritten (kontoen) øverst på siden og velger 'Fjern fra favoritter'. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan Min meldingsboks bli full?

Nei, meldingsboksen kan ikke bli full. Men vi anbefaler deg å slette meldinger som ikke lenger er aktuelle.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg finne igjen meldinger jeg har slettet fra Min meldingsboks?

Nei, de meldingene du velger å slette forblir slettet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg knytte flere mobilnummer til SMS-banken?

Det er kun mulig å knytte SMS-banken til et mobilnummer. Når du oppretter SMS-bank vil den automatisk knyttes opp til det mobilnummeret du har registrert i personopplysningene dine. Du kan endre nummer under Min kontaktinformasjon når du er innlogget i nettbanken. 

Tilleggsnummer med begrenset tilgang
Du kan registrere ett tilleggsnummer til hver av dine egne kontoer. Tilleggsnummer får tilgang til å sjekke disponibelt beløp og siste transaksjoner tilknyttet aktuelle kontoer. For å registrere tilleggsnummer, må du ha SMS-bank. Har du det allerede, gå til siden for kontoalias for å registrere tilleggsnummer på dine kontoer.

Flere brukere av ett mobilnummer
I tilfeller hvor det er flere kunder som deler mobilnummer, er det kun mulig for en av kundene å koble SMS-bank opp til telefonnummeret.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg velge hvilken adresse jeg vil bruke i nettbanken?

Dessverre. Vi benytter oss kun av folkeregistrert adresse. Du har derfor ikke selv noen mulighet til å velge hvilken adresse du vil oppgi i nettbanken. Hvis du har flyttet og oppdatert adressen din i Folkeregisteret, må du oppdatere den i nettbanken under Personikonet øverst til høyre. Velg Hent fra Folkeregisteret. Din nye adresse blir oppdatert i henhold til Folkeregisteret. 

Benytt samme fremgangsmåte dersom du har endret navn. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg e-postadressen min?

Du kan forandre e-postadressen din under Min kontaktinformasjon.

Hvis du har eFakturaavtaler må du også endre e-postadressen i samtlige eFakturaavtaler:
- Velg Endre for hver enkelt avtale og skriv inn din nye e-postadresse.
- Avslutt med OK.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg mobilnummeret jeg har tilknyttet min SMS-bank?

SMS-varslinger knyttes opp mot det mobilnummer som er registrert som primærnummer i ditt kundeengasjement. Du kan selv endre nummeret under Min kontaktinformasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg endre mobilnummeret mitt i nettbanken?

Du kan selv endre mobilnummeret ditt under Min kontaktinformasjon. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg navn og adresse?

Hvis du har flyttet og meldt adresseendring til Folkeregisteret oppdaterer du selv din adresse i nettbanken under Min kontaktinformasjon. Velg Hent fra Folkeregisteret.

Din nye adresse vil nå bli hentet fra Folkeregisteret. 

Benytt samme fremgangsmåte dersom du har endret navn. Hvis du ønsker at nytt navn skal prege Visa-kortet ditt, må du i tillegg ta kontakt med oss via kontaktskjemaet, chat eller telefon, etter at du har oppdatert hos Folkeregisteret. Du må betale for nytt Visakort. 

Vi har ikke anledning til å registrere annen adresse enn det som blir hentet fra folkeregisteret.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når er forfallstidspunktet for regningsbetaling?

Forfallsbehandlingen skjer ca kl. 00:20, 10:00, 12:00 og 13:50.

Mottakerkonto i Skandiabanken:
Når du betaler til en mottaker som har konto i Skandiabanken, vil betalingen bli utført straks den er registrert dersom forfallsdato er samme dag. Dersom forfallsdato er frem i tid på en betaling til en konto i Skandiabanken, vil mottakers konto bli godskrevet ved forfallsbehandling.

Betalinger til mottaker som har konto i Skandiabanken utføres uansett når på døgnet den er registrert og uansett hvilken dag det er, uavhengig om du bruker vennebetaling eller vanlig regningsbetaling. Så lenge forfallsdato er samme dag, blir beløpet utført straks og mottaker mottar beløpet samtidig som du belastes. 

Mottakerkonto i annen bank:
Betalinger til
 mottakere i andre banker blir alltid belastet og godskrevet konto samme dag bortsett fra helg (lørdag og søndag) og helligdager. Tidspunktene ser du under:

Vær oppmerksom på at tidspunktene ikke er absolutte. For å være på den sikre siden bør en regning være ferdig registrert noen minutter før det tidspunktet vi starter behandling av forfall.

- Betalinger registrert mellom 00:20 - 10:00 blir godskrevet mottakers konto samme formiddag.

Betalinger registrert mellom 10:00 - 12:00 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag.

- Betalinger registrert mellom 12:00 - 13:50 blir godskrevet mottakers konto samme ettermiddag fra klokken 15:30. 

- Betalinger registrert mellom 13:50 - 00:20 blir godskrevet mottakers konto fra klokken 05:30. 

- Betalinger registrert fredag etter klokken 13:50, blir behandlet natt til mandag klokken 00:20 dersom dette er en virkedag. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 05:30.

OBS: Hvis du haker av for Belast umiddelbart, belastes beløpet kontoen din umiddelbart. Det vil ikke være mulig å endre eller slette betalingen i ettertid. Kvittering blir tilgjengelig med det samme under Utførte betalinger. Mottaker vil motta pengene ved vanlig oppgjør, se tidspunkt ovenfor. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange bankkort kan jeg ha?

Det er ingen begrensninger på hvor mange kort du kan ha tilknyttet kundeforholdet ditt hos oss, men inntil 10 kort per konto. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg årsoppgaven min?

Du finner årsoppgaven din når du er innlogget i nettbanken under Personikonet øverst til høyre og deretter menyvalget Årsoppgaver. Årsoppgaven for 2016 ble tilgjengelig i nettbanken den 23. januar 2017. Beholdningsoppgave og Realisasjonsoppgave for fond ble tilgjengelig 10. februar 2017. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bli kunde med midlertidig personnummer (D-nummer)?

Før du får et endelig fødselsnummer får du et såkalt D-nummer. Kunder med D-nummer kan stå i skattemanntallet, men de har foreløpig ikke oppnådd status som "permanent" bosatt i Norge. Personer som ikke er registrert med permanent adresse i Norge kan ikke bli kunder i Skandiabanken.

For å kunne drive forsvarlig drift må alle funksjoner kunne foretas av kunden selv gjennom selvbetjening. Personer med D-nummer står ikke oppført med adresse i Folkeregisteret. Det betyr at kunder med D-nummer må behandles manuelt og en slik behandling foretar vi dessverre ikke. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor bruker Skandiabanken kun folkeregistrert adresse?

Vi er pålagt å identifisere våre kunder i henhold til Lov om tiltak mot hvitvasking av utbytte fra straffbare handlinger mv. § 5. Denne legitimasjonskontrollen kjøper vi av Posten Norge ved å benytte rekommandert sending med mottakingsbevis. I denne forbindelse benytter vi oss kun  av den folkeregistrerte adressen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken aldersgrense gjelder for bruk av banken?

Du må være myndig for å kunne bli kunde i Skandiabanken. 

Dersom du er under 18 år kan du ikke fritt disponere dine midler. I en del tilfeller kreves signatur (godkjennelse) fra foresatte (blant annet for beløp over en viss beløpsgrense). Som en ren nettbank har vi verken systemer eller rutiner til å håndtere dette. Uansett har vi som bank en generell aktsomhetsplikt i forhold til kunder som ikke er myndige. Derfor har vi ikke mulighet til å tilby kundeforhold til personer som ikke er myndig. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bli kunde dersom jeg bor i utlandet?

Ja, du kan bli kunde hvis du bor i utlandet dersom du blir kunde med BankID. Å bli kunde med pass krever imidlertid at du har folkeregistrert adresse i Norge. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor blir jeg sendt til en annen side når jeg vil logge inn?

Du blir sendt til en informasjonsside om endringene som kommer i nettbanken ca 10. mars. Vi mener dette er så viktig informasjon at vi vil at alle skal lese den. Derfor blir du automatisk sendt til siden når du vil logge inn. Fra informasjonssiden kommer du lett videre til innloggingen. Du kommer kun til informasjonssiden en gang. Neste gang du logger inn, blir du sendt rett inn i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg meldingsboksen min?

Du finner meldingsboksen din under det grønne ikonet for personlige innstillinger øverst til høyre.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg sende ris eller ros?

Bruk kontaktskjemaet for å sende oss tilbakemeldinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor er fargen blitt grønn?

Grønn er fargen vår, og vi bruker den på alt fra logo til brevpapir. Derfor er det naturlig å bruke den i nettbanken også.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har problemer med innlogging. Hva gjør jeg?

Vi anbefaler at du først forsøker å finne løsningen selv i spørsmål og svar.

Hvis du ikke finner løsningen, kan du ta kontakt med oss på telefon 810 01 001 (+47 55 26 00 00 fra utlandet) eller via kontaktskjema

For å kunne gi et bedre svar på henvendelsen din ber vi om at du oppgir følgende:

  • Operativsystem 
  • Nettleser 
  • Hvor langt i innloggingsprosessen kommer du?
  • Feilmeldinger? Hvor oppstår i feilen?
  • Hva slags enhet benytter du (PC, mac, nettbrett, mobil) 
  • Hva slags nettverk er du tilknyttet (privat, skole, jobb)?
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem har ansvaret hvis jeg overfører penger til feil konto?

Slike feil oppstår sjelden fordi kontonummeret blir kontrollert når du registrerer en betaling.
Dersom du skriver ett eller flere sifre feil, får du som regel en melding om feil kontonummer.
Eksisterer det uriktige kontonummeret blir betalingen utført.

Skandiabanken tar ikke ansvar for betalingsoppdrag som går til feil mottakerkonto i de tilfeller hvor kunden selv har tastet feil kontonummer.

Skandiabanken vil hjelpe betaler med å få pengene tilbake fra en urettmessig betalingsmottaker, men vi har ingen rett til å tilbakeføre beløpet fra mottakers konto. Oppstår et slikt tilfelle må du kontakte oss snarest.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt melding om at jeg er skattepliktig til utlandet. Hva er egenmelding?

Egenmelding er en bekreftelse fra deg på om du er skattepliktig til andre land enn Norge. 

Dersom du er skattepliktig ber vi om at du oppgir ID-nummer . ID-nummer er det identifikasjonsnumer du benytter i kontakt med det aktuelle lands skattemyndigheter. Du kan registrere egenmelding i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har fått melding om at jeg er skattepliktig til utlandet i meldingsboksen. Hva må jeg gjøre?

Vi har en egen side i nettbanken, Skattepliktig utenfor Norge, hvor du finner informasjon om hva du må foreta deg. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er CRS?

Common Reporting Standard (CRS) er et internasjonalt rammeverk for automatisk utveksling av formuesopplysninger mellom skattemyndigheter. Formålet er å hindre skatteunndragelser i utlandet. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor ønsker USA denne skatterapporteringen?

Du kan lese mer om FATCA på IRS (det amerikanske skattedirektoratet) sin hjemmeside. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva vil Skatteetaten gjøre med rapporteringen de mottar?

Dersom du har flere spørsmål om å være skattepliktig utenfor Norge. kan du lese mer på Skattetaten sine sider.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr bekreftelse på tap av statsborgerskap?

Dette er et offisielt dokument/skjema som kalles «Certificate of loss of nationality» som utstedes av amerikanske myndigheter. Dersom du av en eller annen årsak ikke har dette tilgjengelig kan du skrive en begrunnelse og sende til oss ved å laste opp dokumentet/begrunnelsen i nettbanken. Vi vil gi deg en tilbakemelding på om vi trenger kopi av det offisielle dokumentet eller om begrunnelsen sammen med de andre motbevisene er nok.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har lastet opp et dokument for å bevise at jeg ikke er skattepliktig til utlandet, men har ikke fått noe tilbakemelding?

Vi behandler mottatte dokumenter fortløpende. Du vil se i nettbanken på siden Skattepliktig utenfor Norge når vi har behandlet dokumentet. I tillegg sender vi deg en melding i meldingsboksen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt melding i meldingsboksen min om skatterapportering til utlandet. Det står at jeg kan laste opp dokumenter i nettbanken, hvordan gjør jeg det?

Du kan laste opp dokumenter her. På denne siden vil du se hvilke dokumenter du må laste opp. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er Fatca?

Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) er et regelverk som pålegger norske banker å innhente informasjon om, og søke etter indisium, som kan tilsi om du er skattepliktig til USA.

Du kan lese mer på Skatteetaten sine sider (ekstern lenke).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor viser tall under Min balanse med rød skrift?

Tall som ikke er oppdatert siste 90 dager viser med rød skrift.

For å gjøre endringer på de verdiene du selv har lagt inn under Min balanse velger du Legg til/endre på siden.     

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva kan jeg registrere under Min balanse?

Under Min balanse kan du legge inn opplysninger om dine eiendeler og gjeld. På den måten kan du få et totalbilde på din egen økonomiske situasjon. Informasjon om dine produkter i Skandiabanken vises automatisk.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytter jeg konto og kort fra en annen bank til Skandiabanken?

I nettbanken vår er det tilrettelagt for at du selv kan administrere ditt kundeforhold. Du åpner selv konto og bestiller kort. 

Ønsker du å avslutte konto i annen bank kan du kontakte din tidligere bankforbindelse og be de utføre dette. Av ulike årsaker kan det være lurt å beholde en konto hos din andre bank.

Du kan også henvende deg til kontaktsenteret vårt på telefon 810 01 001 og be om å få tilsendt nødvendige skjema for bytte av bank. Skjemaene må du selv fylle ut og sende i tilbake til oss slik at vi kan hjelpe deg med resten. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt brev om inkasso fra inkassoselskap, men har betalt/overført direkte inn på kontoen min. Hva gjør jeg?

Du skal alltid forholde deg til inkassoselskapet dersom du har spørsmål, dette gjelder også dersom du har betalt inn direkte på din konto. Det er viktig at du informerer inkassoselskapet om dette.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er Skandiabanken medlem av det norske banksikringsfondet?

Ja, vi er medlem i det norske banksikringsfondet, som garanterer for innskudd opp 2 millioner per kundeforhold. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Koster det noe å bli kunde og opprette konto?

Nei. Opprettelse og bruk av nettbanken er gratis i Skandiabanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg legge til et mobilnummer til kundeforholdet mitt?

Vi har valgt å kreve at nye kunder legger inn et mobilnummer som de har tilgang til. Dette fordi vi benytter SMS (tekstmeldinger) til din mobiltelefon for å informere og varsle deg om viktige hendelser som skjer i ditt engasjement, som for eksempel dersom din kontaktinformasjon blir endret. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg oppgi formål med kundeforholdet mitt?

Vi ønsker å vite formålet med kundeforholdet for å vurdere om den faktiske bruken står i forhold til det formålet du har oppgitt. Vi, som alle andre banker i Europa, gjennomfører disse kontrollene fordi det lovpålagt. Kontrollene skal gjøre oss i stand til å forhindre hvitvasking og terrorfinansiering. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er annet statsborgerskap?

Annet statsborgerskap er å ha to statsborgerskap.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg oppgi statsborgerskap når jeg registrerer meg som kunde?

Ved etablering av kundeforholdet er banken lovpålagt å samle inn denne opplysningen om deg. Vi har også en egeninteresse av å ha en viss kjennskap til hvem du er.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det fra jeg registrerer meg til jeg kan logge inn i nettbanken?

Hvor langt tid det tar fra etablering av kundeforholdet til du kan logge deg inn å ta i bruk banken avhenger av hvordan du velger å legitimere deg. Dersom du velger å bli kunde med BankID kan du ta i bruk banken umiddelbart. Velger du å benytte pass, må du først hente førstegangsforsendelsen fra oss med ditt nettbankpassord på Posten og samtidig legitimere deg der. 

Det kan ta 4-5 virkedager fra registrering til du mottar hentelapp fra Posten på forsendelsen vår.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor anbefaler Skandiabanken å legitimere seg med pass?

Vi anbefaler sterkt at du benytter pass ved uthenting av forsendelse fra oss og legitimering på Posten. For at du skal kunne bestille BankID og/eller BankID på mobil fra Skandiabanken, er det et krav at den kopi av legitimasjonen du benyttet på Posten må være av passet ditt. Dette gjelder for alle kundeforhold opprettet etter 1. mars 2007.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er forskjellen på å bli kunde med BankID eller med pass?

Ved å etablere kundeforholdet elektronisk gjennom legitimering med BankID kan du ta i bruk banken umiddelbart. Du slipper å møte opp på Posten for å legitimere deg slik at vi kan få en kopi av ditt pass eller annen gyldig legitimasjon. 

Dersom du etablerer ditt kundeforhold hos oss gjennom å legitimere deg fortrinnsvis med pass eller annen gyldig legitimasjon, vil du måtte vente med å ta i brukt banken inntil du har hentet en forsendelse fra oss på Posten. Posten vil da ta kopi av din legitimasjon som så sendes til oss. Benytter du pass for å legitimere deg, vil du også senere kunne bestille BankID og BankID på mobil fra Skandiabanken. 

Dersom du har registrert deg som kunde og legitimert deg kun med BankID vil ikke banken ha lagret kopi av din fysiske legitimasjon og du vil måtte gjøre en legitimering med pass på et senere tidspunkt dersom du ønsker å bestille BankID eller BankID på mobil fra Skandiabanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan flytter jeg min BSU- konto fra Skandiabanken?

Ta kontakt med din nye bankforbindelse. De må hjelpe deg med dette slik at ikke din BSU kontrakt blir brutt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg flytte BSU-kontoen min fra en annen bank til Skandiabanken?

Hos oss kan du enkelt overføre din BSU-konto til oss i nettbanken, velg Flytte BSU-konto til Skandiabanken og gjennomfør veiviser. Du må skrive ut flytteskjema som du sender til avsluttende bank.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg som kunde i skandiabanken kjøpe aksjer?

Ja. Både du som kunde og andre kan kjøpe aksjer fra noteringsdagen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg svare på meldinger fra meldingsboksen?

Nei, meldingsboksen inneholder kun meldinger fra banken til deg. Skal du kontakte banken bruker du vårt kontakt-skjema.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke mobilnummer kan jeg få SMS-varslinger på?

Varsel sendes til primærnummeret som du har registrert i nettbanken din. Du kan når som helst endre primærnummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan slå av eller fjerne favoritter?

Dersom du ikke ønsker å ha favoritter kan du fjerne eller slette dem ved å trykke på favoritten (kontoen) og velger 'Fjern fra favoritter'. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg ha favoritter?

Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den dersom du ønsker det. Trykk på favoritten (kontoen) og velg 'Fjern fra favoritter'. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har dere lagt favoritter på samme side som totaloversikten?

Tidligere måtte du velge en startside selv; Favoritter eller Totaloversikt. Mange var ikke oppmerksom på dette valget. For å synliggjøre favoritter for alle og for å sikre at alle har samme «startside», har vi valgt å slå disse sammen. Du vil nå finne favoritter i toppen av totaloversikten. 

Standardkontoen din vil automatisk være en favoritt, men du kan fjerne den dersom du ønsker det og dermed ikke ha noen favoritter. Vi mener at denne endringen gjør det enklere for deg og legger til rette for at du fortsatt skal kunne velge det som passer deg best. 

Denne endringen vil også imøtekomme mange kunders ønske om å se både disponibelt beløp og saldo på en konto i mobilbanken/appen. Ved å trykke på favoritten får du tilgang til snarveier og siste transaksjoner og dermed lettere tilgang det de fleste kunder bruker aller mest. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg telefonnummeret mitt?

Hvis du har fått nytt telefonnummer eller ønsker å registrere et sekundærnummer, endrer du det selv i nettbanken under Min kontaktinformasjon

Dersom du ikke får logget deg inn i nettbanken kan vi endre telefonnummeret for deg. Men på grunn av sikkerhetsmessige grunner må du ta kontakt med oss per telefon +47 810 01 001 for at vi skal gjøre en slik endring i engasjementet ditt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har dere skatterapportert meg?

Skatteforvaltningsloven skatteforvaltningsforskriften pålegger norske banker å innhente informasjon om, og søke etter indisium, og skatterapportere kunder som er skattepliktig til utlandet.

Det kan være to ulike årsaker til at du er skatterapportert:

- Du har bekreftet ved kunderegistrering eller i nettbanken at du er skattepliktig til utlandet

- Vi har registrert indisium på deg som kan tilsi at du er skattepliktig til utlandet. Du har ikke levert inn motbevis for å avkrefte at du er skattepliktig

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt varsling om at dere har skatterapportert meg til utlandet - hva gjør jeg?

Skatteforvaltningsloven og skatteforvaltningsforskriften pålegger norske banker å innhente informasjon om, og søke etter indisium, som kan tilsi om du er skattepliktig til utlandet.

Vi kan dessverre ikke endre skatterapporteringen som vi har sendt til Skatteetaten.

Dersom du ikke er skattepliktig kan du gå til denne siden og se hva du må foreta deg for å unngå skatterapportering senere år.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når blir årsoppgaven tilgjengelig?

Årsoppgaven for 2016 ble tilgjengelig i nettbanken den 23. januar 2017. Beholdningsoppgave og Realisasjonsoppgave for fond ble tilgjengelig 10. februar 2017. Frist for å levere selvangivelsen er 30. april 2017. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.