Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

Mobile tjenester

Hvorfor tilbyr dere ikke innlogging med fingeravtrykk for iPad?

Grunnen til at vi ikke tilbyr innlogging med fingeravtrykk for iPad i denne omgang, er at vi nå aller først har valgt å ha fokus på mobiltelefoner. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg blir bedt om å oppgi iPhone-kode for "Mobilbank"?

Dersom du får feil på godkjenning av fingeravtrykk fem ganger på rad, vil du få spørsmål om å oppgi iPhode-kode din for "Mobilbank". Her skal du taste inn telefonkode/låsekode på mobilen din. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer hvis iPhonen ikke godkjenner fingeren min?

Dersom du får feil på godkjenning av fingeravtrykk tre ganger, må du bekrefte med app-kode for å få logget inn. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan vet QR-koden at det er jeg som skal logge inn?

Hver gang du velger innlogging med QR-kode vil du få en ny QR-kode. Det er ikke før du har scannet denne og lagt inn din app-kode at banken vet hvem det er som skal logge inn. Du vil ikke bli innlogget med mindre du har oppgitt riktig app-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får feilmelding når jeg skal logge inn med QR-kode. Hvorfor?

Det kan være ulike grunner til at du får feilmelding:

«Du har oppgitt feil app-kode. Prøv igjen!» = Feil app kode. Du har fem forsøk.

QR-kode timer ut = Dersom du ikke scanner QR-koden innen 10 minutter vil denne time ut. Du kan få opp en ny QR-kode ved å refreshe siden.

Du får feilmelding om du scanner en QR-kode som ikke er fra Skandiabanken appen. Du må benytte QR-kodeleseren som er innebygget i Skandiabanken appen for å få lest ut referanseverdi som ligger i QR-koden. 

Kamera fungerer ikke på enheten = Fungerer ikke kameraet på din mobil/nettbrett vil du ikke få scannet QR-koden.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer dersom jeg bruker en annen QR-kode leser til å scanne QR-koden?

Du må benytte QR-kodeleseren som er innebygget i Skandiabanken appen for å benytte innlogging med QR-kode. Dersom du benytter en annen QR-kode leser vil du kun få opp informasjonen som ligger lagret i QR-koden (en referanseverdi) og ikke kunne logge inn. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vi har ett nettbrett. Er det kun en i familien som kan bruke Skandiabanken appen på dette nettbrettet?

Det er kun en person som kan bruke Skandiabanken appen på ett bestemt nettbrett. Andre personen kan logge inn i nettbanken på samme nettbrett ved å skrive skandiabanken.no i nettleseren. Her kan man velge mellom alle innloggingsmetoder, også innlogging med QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor fremkommer det et bilde av en QR-kode når jeg taster inn app-koden?

Når det fremkommer et bilde av en QR-kode når du taster inn app-koden er dette for å indikere at du holder på å logge inn med QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor kan jeg bruke QR-kode innlogging?

Du kan logge inn med QR-kode i Skandiabanken via de nettleserne som er støttet av Skandiabanken. Vi anbefaler å bruke innlogging i appen når du ikke trenger stor skjerm, og innlogging med QR-kode på pc eller nettbrett når du ønsker å bruke en litt større skjerm.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er innlogging med QR-kode?

Innlogging med QR-kode er en rask og sikker innlogging hvor du benytter Skandiabanken appen for å scanne en QR-kode, og samtidig legitimerer deg med din app-kode.

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er QR-kode?

En QR-kode er en strekkode som kan lagre informasjon. Ved å bruke en QR-kode scanner er det mulig å tolke informasjonen som er lagret i QR-koden.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva trenger jeg for å logge inn med QR-kode?

For å ta i bruk innlogging med QR-kode må du installere Skandiabanken appen og aktivere denne. Dersom du allerede har appen må du oppgradere til ny versjon for å kunne ta i bruk QR-kode innloggingen (versjon 3.2). 

Skandiabanken appen er tilgjengelig for Android og iOS. 
Har du ikke iOS eller Android på mobil/nettbrett kan du ikke benytte deg av innlogging med QR-kode.
Du må også ha kamera på mobilen/nettbrettet og gi appen tilgang til å bruke kamera.

Slik logger du inn med QR-kode:
Åpne ny versjon av appen på din mobil/nettbrett, velg ‘Scan QR-kode’, tast app koden din.
På datamaskinen du vil logge deg inn på velger du Logg inn med QR-kode.
Hold mobilen mot datamaskinen og vips så er du innlogget.

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er innlogging med QR-kode sikkert?

Skandiabanken tar til enhver tid det fulle ansvar for at sikkerheten er god i våre løsninger så lenge du som kunde følger våre retningslinjer og sikkerhetsråd. Vi følger med på utviklingen av trusselbildet og har et tett samarbeid både med ulike sikkerhetsorganisasjoner og andre banker om styrking av sikkerheten.

Innlogging med QR-kode er trygg å bruke og like sikker som de andre innloggingsalternativene som Skandiabanken tilbyr.

Årsaken til dette er:

For å aktivere løsningen må du bruke en av de andre innloggingsløsningene for å bevise hvem du er. I tillegg må du også taste inn en 10-sifret aktiveringskode som sendes på SMS til et telefonnummer som er forhåndsregistrert av deg i nettbanken.

QR-koden er unik for hver innlogging. Når du skanner en QR-kode med appen så får du en unik referanse som brukes for å knytte innloggingen til deg. Du autentiserer deg så med app-koden (på telefonen din). Dersom app-koden er korrekt blir du logget inn i nettbanken.

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg koden på telefonbanken?

Slik endrer du kode på telefonbanken:

- Logg inn
Velg Oversikt, Mobile tjenester og deretter Telefonbank fra menyen.
- Registrer og bekreft ønsket PIN-kode, og velg deretter OK.


Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke telefonbanken?

Du betaler kun for tellerskritt som påløper når du ringer til telefonbanken. Dette er en kostnad til teleoperatøren, ikke til Skandiabanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er PIN-koden til telefonbanken?

Koden til telefonbanken består av 3 siffer, som du selv har laget. 

Du oppretter og endrer selv telfonbankkoden når du er innlogget i nettbanken. Velg Mobile tjenester og Telefonbank. Registrer og bekreft ønsket PIN-kode, og bekreft ved å taste OK.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er koden til telefonbanken den samme som til nettbanken?

Nei, telefonbankkoden er ikke den samme som nettbankkoden. Kodene er forskjellige, og du kan endre dem uavhengig av hverandre. Telefonbankkoden er 3-sifret.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor langt frem tid får jeg oversikt over forfallsregisteret via SMS-banken?

Ved å sende bokstaven F til 02265 får du en oversikt over alle betalinger i ditt forfallsregister med forfall de neste 30 dagene. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kommandoer er tilgjengelig for tilleggsnummer?

Registrert tilleggsnummer kan benytte følgende kommandoer:

KR [alias] = Disponibelt beløp og siste transaksjoner på valgt konto

HJELP = informasjon om hvordan tjenesten kan benyttes

Nummer 02265. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg en standard overføring i min SMS-bank?

Du sletter standard overføring i SMS-banken her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg mine transaksjonsdetaljer for SMS-banken?

Du finner transaksjonsdetaljer for SMS-banken her.

Du kan se transaksjonsdetaljene for bruk av SMS-banken, både din egen bruk og bruk fra eventuelle tilleggsnummer. Du kan søke periodisk og du får frem detaljene per SMS ved å trykke på forstørrelsesglasset til venstre for transaksjonen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg endre mitt primær mobilnummer for SMS-banken?

Du endrer primær mobilnummer til SMS-banken her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg deaktivere/slette min SMS-bank?

Du kan deaktivere/slette SMS-banken her.

Dersom du deaktiverer SMS-banken, vil all informasjon bli lagret, og du kan når som helst aktivere SMS-banken igjen ved å velge Min SMS-bank og Aktiver.

Dersom du sletter SMS-banken vil all lagret informasjon unntatt kontoalias bli slettet. Du kan når som helst opprette SMS-banken igjen ved en senere anledning.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan administrerer jeg min SMS-bank?

Du kan administrere dine SMS-bank innstillinger her.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mye kan jeg overføre via SMS-vennebetaling?

Enkel SMS-vennebetaling
- Minimums beløp per overføring er 10 kroner
- Maks 1000 kroner per rullerende 24 timer. Beløpsgrensen gjelder totalt sett for Enkel SMS-vennebetaling, og ikke per overføring/per mottaker

Utvidet SMS-vennebetaling - Minimums beløp per overføring er 10 kroner 
- Maksbeløp 10 000 kroner per overføring.
* Innenfor en periode på 30 dager kan man maks overføre 50 000 kroner via SMS-bank per mottaker.
- Dekningskontroll.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kontoer kan jeg benytte SMS-banken med?

Alle dine egne og disponerte kontoer av typene Alt i Ett, Høyrente, BSU og Kredittkort vises i listen med kontonummer og kontonavn som du kan gi alias under opprettelse av SMS-banken.

Unntaket fra denne listen er fondskonto og aksjekonto, som ikke kan tilknyttes denne tjenesten.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er et Kontoalias i SMS-banken?

Når man skal betale eller overføre penger med SMS-banken er det smart å forenkle lange kontonummer med enkle kontoalias som er lett å huske.

Kontoalias benyttes når du sender en SMS til SMS-banken istedenfor kontonummer. Dette gjør det enklere for deg, da du slipper å huske kontonumrene dine. Det er ikke påkrevd å benytte alias, da kontonummer også vil fungere. (Men av sikkerhetsmessige hensyn anbefales det ikke å sende kontonumre).

Kontoalias kan innholde maksimalt 5 tegn, både tall og bokstaver. Spesialtegn og mellomrom kan ikke benyttes.

Eksempel på kontoalias:

Lønnskonto - LØNN
Høyrente - HØY
Kredittkort - KKORT

Du kan når som helst senere både endre og registrere nye kontoalias. Vær obs på at ingen Kontoalias kan være lik eventuelle Vennealias. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg om jeg ikke har registrert et primært mobilnummer?

Du må ha minst ett mobilnummer registrert i ditt engasjement for å kunne ta i bruk SMS-banken. For å opprette SMS-bank må du registrere primært mobilnummer under Personopplysninger når du er innlogget i nettbanken. Vær obs på at det kun er mulig å registrere en SMS-bank per mobilnummer.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket nummer skal jeg sende til når jeg bruker SMS-banken?

Nummeret til SMS-banken er 02265.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er fordelen med SMS-banken?

SMS-banken gir deg enkelt tilgang til saldo og overføring når du er på farten og ikke har umiddelbar tilgang til en PC. Eneste du trenger er mobilen din. 

Med SMS-banken kan du enkelt:

  • Sjekke saldo
  • Se siste transaksjoner
  • Overføre mellom egne kontoer
  • Betale eFaktura
  • Betale til andre som har konto i Skandiabanken
  • Se forfallsregister

Ved å registrere tilleggsnummer i SMS-banken kan du også gi andre personer mulighet til å sjekke disponibelt beløp tilknyttet en eller flere av dine konti. For eksempel den konto hvor du eventuelt har et tilleggskort til; enten et ungdomskort eller bankkort.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er vennealias og kontoalias i SMS-banken?

Når man skal betale eller overføre penger per SMS er det smart å forenkle lange kontonummer med enkle alias som er lett å huske. Du kan lage alias både for SMS-banken (kontoalias) og vennealias for SMS-vennebetalinger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg appen?

Sånn aktiverer du appen:
1.     Godkjenn avtalevilkår og identifiser deg med eksisterende innloggingsmetode (BankID på mobil, SMS eller kodekort).
2.     Legg inn aktiveringskode du mottar på SMS til mobilnummeret ditt (nummer må være forhåndsregistrert i nettbanken).
3.     Gi navn til enheten din.
4.     Lag en app–kode, og gjenta den (kode må være mellom 4–8 siffer).
5.     Aktivering er fullført og du blir videresendt til innlogging. Du vil motta et automatisk varsel på SMS og e-post når aktiveringsprosessen er fullført. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke krav er det for å kunne ta appen i bruk?

·         Du må ha en smarttelefon, enten iPhone eller android.
·         Du må ha tilgang til en eksisterende innloggingsmetode fra Skandiabanken. Innloggingstyper BankID på mobil, SMS eller kodekort kan benyttes.
·         Du må ha et mobilnummer registrert i nettbanken for å kunne motta aktiveringskode  til appen (10 tegn). 
·         Telefonen må være tilknyttet internett (WiFi eller mobilt nett) for å kunne registrere appen. Dersom telefon eller nettbrett er frakoblet internett, vil det ikke være mulig å benytte app på lik linje med andre apper.
·         Appen blir ikke knyttet til SIM–kortet, så du kan også installere app på en enhet som benytter tvilling-SIM eller som ikke har SIM-kort.
·         Vi støtter ikke versjoner som er eldre enn 6.x på iOS og 4.1 på Android. Dersom du har en eldre versjon av OS enn det vi støtter får du følgende feilmeldingstekst: Du må oppdatere ditt iOS/Android for å kunne bruke denne appen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg skal bytte telefon eller nettbrett, hva gjør jeg med appen?

Dersom du bytter telefon eller nettbrett må du laste ned appen og gjennomføre aktiveringsprosessen på nytt på den nye enheten.

Du må ha mobiltelefonen tilgjengelig for å kunne motta aktiveringskode på SMS. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får ikke aktivert appen på Android

Det finnes over 4000 ulike kombinasjoner av Android-enheter som appen kan lastes ned på, så det er svært utfordrende for oss å få testet appen. Vi er derfor avhengig av kunders tilbakemelding for å avsløre problemer med appen på de enheter som benyttes.

For at vi skal kunne finne en løsning på dette problemet, ber vi om at du sender en e-post fra den e-postadressen du har registrert i nettbanken til kundeservice@skandiabanken.no med følgende informasjon:

  • Fullt navn
  • Telefontype: navn samt detaljert hvilken tlf – type dette er. Eks. Samsung Galaxy S5 LTE-A SM-G906S
  • Modellnummer eks. GT-I9100
  • Android – versjon eks 4.1.2
  • Hvor langt kommer du, hva feiler og får du feilmelding?

Informasjonen ligger under "Innstillinger" – "Om enheten" (dette kan variere litt alt etter hvilken enhet du har). Dersom du ikke vet hvilken informasjon du er på jakt etter, så kan du også sende et skjermbilde av innstillingssiden du får frem på telefonen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva gjør jeg dersom telefonen krasjer under aktivering av app?

Dersom telefonen krasjer og det stopper opp kan du sjekke om du har siste Android-versjon. Prøv å aktivere appen på nytt etter en eventuell oppdatering.

Dersom dette er i orden, og det likevel ikke fungerer, ber vi om at du sender en e-post fra adressen du har registrert i nettbanken til kundeservice@skandiabanken.no med følgende informasjon:

  • Fullt navn
  • Telefontype: navn samt detaljert hvilken telefon dette er. F.eks Samsung Galaxy S5 LTE-A SM-G906S
  • Modellnummer, f.eks. GT-I9100
  • Androidversjon, f. eks 4.1.2
  • Hvor langt kommer du, hva feiler og får du feilmelding?

Informasjonen ligger under "Innstillinger" – "Om enheten". Dersom du ikke vet hvilken informasjon du er på jakt etter, kan du også sende et skjermbilde av innstillingssiden du får fram på telefonen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har glemt app-koden min. Hva gjør jeg?

Dersom du ikke husker app–koden du har laget, må du aktivere appen på nytt.

Vi minner om at du må ha mobiltelefon tilgjengelig for å kunne motta aktiveringskoden på SMS.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer dersom jeg får timeout når jeg er innlogget i appen?

Dersom du logger inn og ikke bruker appen på 20 minutter blir du automatisk utlogget. Du må da logge inn igjen på nytt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg velge hvilken som helst app-kode?

Den selvvalgte app-koden må være mellom 4 og 8 siffer. På grunn av sikkerhet kan den ikke være en repeterende eller stigende / synkende tallrekke, for eksempel 11111, 23456, 87654.

Velg en kode som er enkel å huske, men som ingen klarer å gjette. Koden er personlig og skal ikke deles med noen, selv ikke nærmeste familie. Vi anbefaler at du velger en kode du ikke bruker i andre sammenhenger.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer dersom jeg oppgir feil app–kode?

Dersom du taster feil app–kode kommer det en melding og du må oppgi koden på nytt. App-koden sperres etter fem feilforsøk. Du må da aktivere appen på nytt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er innlogging via appen like sikkert som de andre innloggingsalternativene?

Ja, appen er trygg å bruke og like sikker som de andre innloggingsalternativene.

For å aktivere appen må du bekrefte hvem du er ved å bruke en av de andre innloggingsløsningene. I tillegg må du også taste inn en 10-sifret aktiveringskode som sendes på SMS. 

Når du har aktivert appen må du oppgi app-koden som bare du kjenner. I tillegg er appen bundet til din enhet. Det vil si at dersom noen skal logge inn som deg, må ha de tilgang til din enhet og ha kjennskap til app-koden.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mistet telefonen eller nettbrettet som appen er aktivert på. Hva gjør jeg?

Mister du telefonen eller nettbrettet må du sperre appen for innlogging. Det gjør du selv når du er innlogget i nettbanken under Mine innstillinger og Administrer mine enheter. Slett deretter enheten fra listen. Har du ikke tilgang til nettbanken kan du ringe kontaktsenteret på telefon 810 01 001, så hjelper vi deg.

Sørg for å sperre telefonabonnementet og kontakt oss gjerne for sperring av banktjenester på telefonen. Et godt tips er å installere et lokaliseringsprogram som gjør at du kan låse og slette telefonens innhold.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er det sikkert å logge inn i nettbanken med kun en 4-8-sifret app-kode?

Ja, det er like sikkert som de andre innloggingsmetodene. Det er ikke mulig å logge inn i nettbanken via appen uten å ha tilgang til enheten din (mobil/nettbrett). Uvedkommende må også ha kjennskap til app-koden din. Mister du enheten kan du selv sperre muligheten for å logge inn via appen i nettbanken under Mine innstillinger og Administrer mine enheter.

Du kan også ringe kontaktsenteret på 810 01 001 for å be dem gjøre dette for deg. Husk at koden du velger er strengt personlig og ikke skal deles med noen andre, heller ikke nærmeste familie.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg endre eller slette SMS-varslingene mine?

Du kan slette eller endre SMS-varslinger her. Alle SMS-varslingene du har aktivert er markert med en grønn hake. Velg varslingstype du ønsker å gjøre endringer på slik at du får frem undermenyene. Gjør de endringene du ønsker, og velg Godkjenn

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke nummer sendes varslinger fra?

Vi sender SMS-varslingene fra nummer 02265. Dette er også nummeret til SMS-banken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg transaksjonsdetaljene for SMS-varslinger?

Du finner transaksjonsdetaljene for SMS-varslinger i nettbanken din. Her kan du se detaljer for både bruk av SMS-bank og SMS-varslinger. Du kan søke på periode og få detaljer per SMS. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke SMS-varslinger kan jeg velge?

Du kan aktivere følgende SMS-varsel:

- Innbetaling på konto - Alle typer innbetalinger over et selvvalgt beløp
- Innbetaling på konto - lønn/barnetrygd/pensjon
- Bli varslet dersom det ikke er dekning på konto til å utføre en betaling eller dersom betaling er stoppet 
- Når disponibelt beløp går under en selvvalgt grense
- Disponibelt beløp på selvvalgt dag og klokkeslett  

Hvis du ikke har aktivert SMS-varslinger kan du gjøre det her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å bruke appen?

Det koster selvfølgelig ikke noe ekstra å bruke appen. Tjenestene er fortsatt gebyrfrie, akkurat som i nettbanken. Det eneste som påløper er den prisen telefonoperatør tar for at man skal kunne koble seg opp mot internett ved hjelp av telefon eller nettbrett med SIM-kort.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem blir belastet for tilleggsnummers bruk av SMS-banken?

Bruk av SMS-banken blir belastet månedlig fra din (kontoeiers) belastningskonto. Dette gjelder både egen bruk av SMS-banken og for tilleggsnumrene. Er du kunde mellom 15-18 år, betaler du ingenting. 

Du kan holde oversikt over påløpte og betalte SMS-kostnader her

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Koster det noe å motta SMS-varsel?

Det koster 1,- per SMS-varsel du mottar. Du blir belastet en gang i måneden fra kontoen du har valgt som belastningskonto. Er du kunde mellom 15-18 år, er tjenesten gratis å bruke. Du kan holde oversikt over påløpte og betalte SMS-kostnader, samt endre belastningskonto i nettbanken din. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken konto blir belastet?

Du velger selv hvilke konto som skal belastes bruk av varslingstjenesten. Du endrer belastningskonto her. Bruk av SMS-banken og SMS-varslinger belastes fra samme konto. Er du kunde mellom 15-18 år, er tjenesten gratis. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er 3D Touch og hvordan bruker jeg det?

3D Touch er teknologi fra Apple som finnes på iPhone 6s eller nyere. Med 3D Touch merker skjermen hvor hardt du trykker på app-ikonet. Det fremkommer en slags hurtigmeny dersom du trykker litt hardt på Skandiabanken appen. Her finner du snarveier til Overføre, Betale og Innlogging med QR-kode. For å komme til Overføre og Betale, må du logge inn. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Innlogging med fingeravtrykk har blitt deaktivert. Hvorfor?

Dersom du har aktivert Touch ID på telefonen og for bruk i Skandiabanken for så å velge å fjerne eller legge til en finger på telefonen, blir innlogging med fingeravtrykk deaktivert. 

Du kan aktivere innlogging med fingeravtrykk på nytt ved å velge Meny og deretter Innstillinger for fingeravtrykk i appen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer og administrerer jeg Touch ID på Iphone?

Du må aktivere Touch ID på iPhonen din før du kan aktivere innlogging med fingeravtrykk i Skandiabanken appen. Du aktiverer Touch ID ved å velge Innstillinger på Iphonen din og deretter Touch ID og koder. Følg veiviseren for å legge til fingeravtrykk for en eller flere fingre. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg innlogging med fingeravtrykk?

For å ta i bruk innlogging med fingeravtrykk, må du ha innstallert Skandiabanken appen og aktivert den. Dersom du allerede har appen innstallert, må du oppgradere til minimum versjon 3.3 av appen. 

Du aktiverer innlogging med fingeravtrykk ved å åpne appen og trykke på ikonet for Touch ID. Følg veiviseren. 

For å få tilgang til å aktivere Innlogging med fingeravtrykk, må du ha en nyere versjon av Android eller iPhone.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg oppgradere iPhonen til iOS 9 (eller nyere) for å bruke Innlogging med fingeravtrykk?

Grunnen til at du må ha oppdatert til iOS9 eller nyere, er fordi Apple i denne versjonen har gjort forbedringer i skkerheten i løsningen for verifisering av fingeravtrykk. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvem kan bruke innlogging med fingeravtrykk?

For å kunne bruke innlogging med fingeravtrykk til å logge deg inn i appen, må du ha enten:

  • iPhone 5s eller nyere. Du må i tillegg ha oppdatert til iOS9 eller nyere. 
  • Android 6.0 eller nyere. I tillegg må telefonen støtte tilsvarende API for fingertrykk som Google introduserte med Android.M.
Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva kan innlogging med fingeravtrykk brukes til?

Innlogging med fingeravtrykkk kan brukes til å logge inn i appen. Tjenesten er tilgjengelig for alle som har nyere versjon av Android eller iPhone. Du kan ikke logge inn med fingeravtrykk på iPad.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan finner jeg ut hvilken versjon av appen jeg har?

iOS: Gå til innstillinger, finn appen og se under appversjonen.

Android: Gå til innstillinger, apper og om appen. Hvor du finner innstillinger er avhengig av enhet og operativsystem.

iOS har automatisk oppdatering av appen, slik som tidligere. 
Android har ikke automatisk oppdatering. Grunnen til dette er at på Android må du inn og godkjenne tilgang til kamera for at appen skal bli lastet ned. Selv om du har valgt automatisk oppdatering må du manuelt gjøre dette da det er endringer av tilganger appen skal ha.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg skal logge inn med QR-kode, men har problemer med å scanne koden. Hva gjør jeg?

Dersom du har problemer med å scanne QR-koden. Lukk nettleseren og start på nytt igjen. Vær oppmerksom på følgende når du forsøker på nytt:

  • Holde telefonen i ro når du scanner QR-koden
  • Hele QR-koden skal være i klammene
  • Ikke scan for nærmt skjermen

Sørg for at noe ikke dekker over kameraet

Dersom du fortsatt har problemer kontakt oss på 810 01 001 06-24, alle dager

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke QR-kode på samme enhet som jeg har installert appen?

Du kan ikke logge inn i nettbanken med bruk av QR-kode på samme mobil/nettbrett som du har installert Skandiabanken appen. Da anbefaler vi heller at du logger inn direkte med appen, eller bruker appen til å logge inn med QR-kode på en annen datamaskin (stor skjerm).

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg gi appen tilgang til kamera når jeg skal logge inn med QR-kode?

Når du skal logge inn ved hjelp av QR-kode vil Skandiabanken appen bruke kamera på din mobil (Android eller iOS) til å scanne QR-koden. Appen får ikke tilgang til bildene dine.

iOS: Når du velger scan QR-kode første gang vil du få spørsmål om du vil gi appen tillatelse til å gi tilgang til kameraet ditt for å bruke dette til å scanne QR-koden. Dersom du svarer nei på spørsmålet over må du inn i innstillinger, app og tilganger for å skru på tilgang til kamera for å kunne bruke scan QR-kode.

Android: Ved installasjon av appen, eller oppdatering av appen vil du få spørsmål om du vil gi appen tilgang til kamerat ditt. Dersom du ikke gir tilgang vil du beholde app versjonen du har, eller laste ned en gammel versjon av appen som ikke krever tilgang til kameraet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg signere med QR-kode?

Ja, du kan benytte innlogging med QR-kode til å signere de fleste operasjoner i Skandiabanken som krever signering i nettbanken.

Ved søknad om f.eks. boliglån må du imidlertid bruke BankID dersom du skal signere elektronisk. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har ny versjon av appen. Hvordan logger jeg inn med QR-kode?

Med ny versjon av Skandiabanken appen (3.2) har du fått et menypunk øverst i venstre hjørne.

- Velg Logg inn på datamaskinen eller nettbrettet ditt. Velg Logg inn med QR-kode, eller velg   Andre innloggingsmetoder for å komme til QR-kode valget

- Trykk på menypunktet øverst til venstre i appen på mobilen

- Velg Scan QR-kode

- Hold mobilen mot datamaskinen eller nettbrettet for å scanne QR-koden

- Tast app-koden din på mobilen – og du er innlogget på datamaskinen eller nettbrettet

Se video og få mer informasjon om QR-kode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan kan jeg se at jeg har støtte til QR-kode i appen?

Med ny versjon (3.2) av Skandiabanken appen har du fått et menypunkt i øverste venstre hjørne. Ved å klikke på menypunktet vil du få fram valg for blant annet QR-kode og hjelp.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor lanserer dere innlogging med QR-kode?

Innlogging med QR-kode er lansert for at du raskt og enkelt kan logge inn på pc eller nettbrett (større skjerm) ved hjelp av Skandiabanken appen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke telefonbanken til regningsbetaling?

Du kan dessverre ikke bruke telefonbanken til regningsbetaling (såkalt telegiro).
Betaling av regninger gjør du enkelt og greit i nettbanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg registrere tilleggsnummer til en konto jeg disponerer?

Du kan ikke registrere tilleggsnummer til kontoer du disponerer. Kontoer du diponerer vises under Kontoalias. Du kan lage kontoalias, slik som på en av dine egne kontoer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg hente opp forfallsregisteret i SMS-banken?

Ja, det kan du. Ved å sende bokstaven F til 02265 får du en oversikt over alle betalinger i ditt forfallsregister som har forfall de neste 30 dagene. Du får oversikt over alle dine kontoer. Du får også oversikt over eventuelle betalinger som har hatt forfall, men som av ulike årsaker er stoppet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg får feilmelding når jeg prøver å registrere et tilleggsnummer. Hva gjør jeg?

Hvis du ønsker å registrere tilleggsnummer på en konto må denne også ha et alias?
Løsning: opprett et kontoalias for den aktuelle kontoen. Tilleggsnummer må benytte kontoalias ved bruk av SMS-banken

Dette alias er allerede tilknyttet dette mobilnummeret. Velg et annet alias? 
Løsning: Et tilleggsnummer kan være tilknyttet flere kundeengasjement. Det er et krav om at kombinasjonen kontoalias/tilleggsnummer er unike. Velg et annet kontoalias.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må tilleggsnummer benytte kontoalias?

Et tilleggsnummer kan tilknyttes flere ulike kundeengasjement. For at banken skal kunne vite hvilken konto forespørselen gjelder, må kontoalias benyttes når tilleggsnummer sender melding til SMS-banken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor kan ikke tilleggsnummer overføre penger?

Av sikkerhetsmessige årsaker får tilleggsnummer kun tilgang til å sjekke disponibelt beløp på konto.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor mange tilleggsnumre kan jeg knytte opp mot min SMS-bank?

Du kan registrere ett tilleggsnummer til hver av dine egne kontoer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er tilleggsnummer?

Ved å registrere et tilleggsnummer kan en annen person få tilgang til å sjekke disponibelt beløp og siste transaksjoner på den aktuelle kontoen, ved hjelp av SMS-banken. Du kan registrere ett tilleggsnummer per konto. For eksempel til den person som har et tilleggskort på en av dine kontoer: enten et ungdomskort eller bankkort.

Det er valgfritt å registrere tilleggsnummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha flere mobilnummer i SMS-banken?

SMS-banken knyttes til ditt primær mobilnummer. Flere brukere av samme primær mobilnummer kan ikke aktivere SMS-bank på samme mobilnummer. Du kan endre ditt primær mobilnummer under Personopplysninger når du er innlogget i nettbanken.

Tips: 
Du kan registrere ett tilleggsnummer til eier av ungdomskort eller tilleggskort. Tilleggsnummer får tilgang til å sjekke disponibelt beløp og siste transaksjoner.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg opprette en standard overføring?

Dersom du overfører et bestemt beløp ofte mellom to kontoer, kan det være lurt å opprette en standard overføring i SMS-banken. Du kan opprette standard overføring her

Du sender Overfør eller bokstaven O til 02265 for å få utført overføringen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Vil både jeg og mottaker kunne se i kontoutskriften at overføringen har vært en SMS-vennebetaling?

Ja, dette vil både avsender og mottaker kunne se i kontoutskriften med følgende tekst: Vennebetaling SMS. Ved å velge aktuell måned under menyvalget Vis periode,  vil både avsender- og mottakerkontonummer være synlig. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke SMS-banken fra utlandet?

SMS-banken fungerer også i utlandet, på akkurat samme måte som hjemme i Norge, men kun på telefoner med norsk mobilabonnement som er registrert i SMS-banken.

Man bruker IKKE landskode +47, men sender til 02265 på vanlig måte.

Vi kan ikke garantere at SMS-bank fungerer alle steder, eller i alle land. Det kan avvike ut i fra nettverk som man er tilknyttet i utlandet, dekning, og infrastruktur der du oppholder deg,etc. Regelen er den samme som ved utsendelse av engangspassord fra Skandiabanken, at dersom landet man befinner seg i har roamingavtale med Telenor, så skal tjenesten i utgangspunktet fungere fint.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mistet mobilen. Må jeg sperre SMS-banken?

Dersom mobilen din har kommet på avveie, må du kontakte din mobiloperatør for å sperre ditt SIM-kort. Man kan ikke bruke SMS-banken når SIM-kortet er sperret.

Du kan også deaktivere SMS-banken her.

Ved misbruk, eller du mister telefonen kan vi også stenge tjenesten umiddelbart hvis du tar kontakt med oss på telefon 810 01 001 (fra utlandet +47 55 26 00 00).

Når det gjelder SMS-vennebetaling så er maksbeløpet satt til 1000 kroner for å begrense tap.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lang tid tar det å utføre en SMS-vennebetaling?

Når du utfører en SMS-vennebetaling så blir din konto belastet med en gang. Hvis mottaker er kunde i Skandiabanken vil beløpet bli godskrevet med en gang. Dersom mottaker er kunde i en annen bank, vil vennebetaling sendt før kl 13:30 blir godskrevet konto samme dag.

Ved SMS-vennebetaling til en konto i annen bank vil du med en gang etter utført betaling finne kvittering for overføringen i din nettbank.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er vennealias?

Når du skal legge til en ny mottaker for SMS-vennebetaling må du legge inn navn og kontonummer på personen, og sette et alias for mottaker. Vennealias er det navnet du bruker i SMS-meldingen når du vil overføre penger til den aktuelle personen. Vennealiaset kan maks være 10 bokstaver. Ingen spesialtegn eller mellomrom, og det må være unikt i forhold til øvrige Kontoalias og Vennealias. 

Kodeord i SMS:
V Vennealias Beløp til nummer 02265

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg SMS-bank?

Du kan opprette SMS-bank herFølg veiviser på skjermen. SMS-banken er straks klar til bruk.

Merk at du må ha minst ett mobilnummer registrert i ditt engasjement for å kunne ta i bruk SMS-banken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilken konto kan jeg knytte SMS-banken min til?

SMS-banken må være tilknyttet en av brukskontoene dine. Du velger konto når du oppretter SMS-banken. Du kan når som helst endre konto herKostnader knyttet til mobile tjenester vil bli belastet valgt konto.

 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke meldinger sender jeg for å bruke SMS-banken?

Du kan sende følgende kommandoer i en SMS til 02265

  • S eller SALDO = Melding med disponibelt beløp på alle innmeldte kontoer
  • S eller SALDO [alias] = Disponibelt beløp og siste transaksjoner på valgt konto
  • O eller OVERFØR = Standardoverføring 
  • O eller OVERFØR [nytt beløp] = Standardoverføring med nytt beløp
  • O eller OVERFØR [alias fra] [alias til] [beløp] = Overføring egne og disponerte kontoer
  • V eller VENN [aliaskonto fra] [Vennealias] [beløp] = Utvidet SMS-vennebetaling
  • V eller VENN [Vennealias] [beløp] = Utvidet SMS-vennebetaling. Standard regningskonto belastes
  • V eller VENN [aliaskonto fra] [kontonummer til] [beløp] = Enkel SMS-vennebetaling
  • V eller VENN [kontonummer til] [beløp] = Enkel SMS-vennebetaling. Standard regningskonto belastes
  • E eller EFAKTURA = oversikt over ubehandlede eFaktura
  • E eller EFAKTURA [fakturanr] = sette en eFaktura til betaling fra standardkonto (SMS'en man mottar når man sender 'E' til SMS-banken inneholder en nummerert oversikt over alle ubehandlede eFaktura, og det er det nummeret du benytter for å velge hvilken eFaktura som skal betales)
  • E eller EFAKTURA [fakturanr] [kontoalias] = sette eFaktura til betaling fra ønsket konto
  • F eller FORFALLSREGISTER = oversikt over betalinger i forfallsregisteret for alle kontoer. 30 dager frem i tid, samt betalinger som er stoppet
  • F eller FORFALLSREGISTER [alias] = oversikt over betalinger i forfallsregisteret på valgt konto. 30 dager frem i tid, samt betalinger som er stoppet
  • K eller KONTAKT = Kontaktinfo til Skandiabanken
  • H eller HJELP = melding med mer utfyllende hjelp hver enkelt kommando

Registrert tilleggsnummer kan bruke følgende kommandoer:

KR [alias] = Disponibelt beløp og siste transaksjoner på valgt konto

Tjenesten er tilgjengelig ved at du sender tekstmeldinger til nummer 02265. Du vil da umiddelbart få tilbake en tekstmelding med de opplysningene du ba om. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva om jeg får melding om at mitt primærnummer allerede er i bruk?

Din SMS-bank knyttes til ditt primærnummer. Flere brukere av samme primær mobilnummer kan ikke aktivere SMS-bank på samme mobilnummer.

Du kan endre ditt primær mobilnummer her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bare bruke SMS-banken til å betale penger til andre Skandiabanken-kunder?

Nei. Du kan også betale til kontoer utenfor Skandiabanken.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er SMS-vennebetaling?

SMS-vennebetaling er en tjeneste i SMS-banken som gjør at du kan overføre penger til vennene dine med en SMS.

Skal du bruke SMS-vennebetaling må du først aktivere SMS-banken i nettbanken. Når dette er gjort finner du innstillingene for SMS-vennebetaling under SMS-bank. Der kan du også opprette alias (forkortelser) slik at du slipper å huske kontonummer, og som gjør det enklere og raskere overføre penger til vennene dine.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan restarter jeg eller tømmer minne på appen?

Framgangsmåte for å tømme minnet eller restarte appen varierer etter hvilket operativsystem du har.

På nyeste versjon av iOS dobbeltklikker du på hjemknappen og drar («swipe») appen oppover.

På Android er det avhengig av operativsystem, forsøk å holde inne hjemknapp eller trykk to ganger raskt etter hverandre på hjemknapp, og dra («swipe») vekk applikasjoner du ønsker å slette minnet på.

Alternativt finnes det ulike apper som gjør dette for deg, som for eksempel Taskkiller eller Cleanmaster.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg logge inn i appen fra en annen persons telefon eller nettbrett?

Appen er personlig og det er kun den personen som aktiverer appen på enheten som kan logge inn via den. Altså bare en appbruker per enhet.

Du kan derimot logge inn i nettbanken i vanlig nettleser på enheten, med annen innloggingsmetode.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke appen i utlandet?

Dersom du er i utlandet så kan du bruke appen som normalt. Siden du må være på internett eller mobilt nett er det viktig at du sjekker prisene hos teleoperatøren før du bruker appen i utlandet.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor må jeg godta enhets-ID og anropsinformasjon i app for Android?

Vi trenger tilgang til enhets-ID for å knytte sammen appen og telefonen. Det er et sikkerhetstiltak for å hindre at appen blie kopiert fra en telefon til en annen. Android gir oss derimot ikke mulighet til å bare gi tilgang til enhets-ID, men pakker denne rettigheten sammen med rettigheten til anropsdata som gjør at banken også får tilgang til å hente den ut.

Vi presiserer at det kun er nødvendig for banken å hente ut og behandle opplysninger om enhets-ID og at banken aldri vil hente ut dine anropsdata. 

For å lese mer om bankens behandling av personopplysninger, se Personvern og samtykke på hjemmesiden vår.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har dere ikke en egen app for Windows-mobiler?

Enn så lenge har vi valgt å prioritere noen apper, spesielt for iPhone og Androidtelefoner. Dette er telefoner som mange bruker. 

Mobilbanken kan brukes på alle enheter uavhengig av app. Ønsker du å logge inn via telefonen, kan du gå til skandiabanken.no på telefonens nettleser.  

Tips: Du kan for eksempel lage snarvei og legge den på hjem-skjerm.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan lukker jeg appen?

For å logge ut av appen fra mobiltelefon må du trykke på menyen øverst til venstre, og deretter trykke Logg ut. Dersom du da skal ut av selve appen må du trykke på hjem–knappen.

I framtidige versjoner vil vi gjøre det mulig å trykke på tilbake-knappen når du står på innloggingssiden og på Du er nå logget ut for å få lukket appen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Må jeg oppdatere appen selv?

Dersom du ikke har valgt at telefonen eller nettbrettet ditt skal oppdateres automatisk må du manuelt oppdatere appen. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg skal bytte telefon eller nettbrett. Hvordan får jeg appen på denne?

Dersom du bytter telefon eller nettbrett må du laste ned appen og gjennomføre aktiveringsprosessen på nytt på den nye enheten.

Husk at du må ha mobiltelefon tilgjengelig for å kunne motta aktiveringskoden på SMS. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg app-koden min?

Dersom ønsker å endre app–koden du har laget, må du aktivere appen på nytt. Du gjør det ved å deaktivere appen under Mine innstillinger og Administrer mine enheter når du er innlogget i nettbanken. Neste gang du åpner appen på enheten blir du bedt om å aktivere den på nytt.

Husk at du må ha mobiltelefon tilgjengelig for å kunne motta aktiveringskoden på SMS.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktiverer jeg appen på nytt?

Du kan aktivere appen på nytt ved å slette den og laste ned den på nytt. Du kan også deaktivere appen i nettbanken under Oversikt – Mobile tjenester – Aktive apper. Velg aktuell enhet, og Deaktiver.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Koster det noe å motta aktiveringskoden?

Nei, du betaler ikke noe for å motta aktiveringskoden når du aktiverer appen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg bruke samme app-kode på flere enheter?

Du kan laste ned appen på inntil tre enheter, og du velger selv om app-koden skal være lik eller ulik på disse. Bruker du lik app-kode på flere enheter må du sperre alle installasjoner av appen dersom den blir misbrukt.

Husk at app-koden er strengt personlig og aldri skal deles med noen, selv ikke nærmeste familie.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har Windows-telefon. Hvordan får jeg tilgang til appen?

For å nå mobilbanken kan du gå til https://skandiabanken.no/ i nettleseren din på Windowstelefonen. Etter at du har logget inn kommer du til samme nettside som appen tar deg til.

Appen er kun laget for iOS og Android siden dette er de vanligste operativsystemene på smarttelefoner. Dersom dette endrer seg kan vi komme til å vurdere app for Windows.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er app-kode?

Det er den selvvalgte koden du bruker for å logge inn i nettbanken gjennom appen. App-koden må være mellom 4-8 siffer.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Er SMS-banken tilgjengelig i appen?

Nei, men du kan bruke SMS-banken ved å sende melding til 02265.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har appen en forenklet innloggingsløsning?

Appen har en forenklet innlogging fordi vi ønsker å tilby en sikker og enda enklere innlogging. Etter at du har aktivert appen kan du  logge inn i nettbanken med en selvvalgt app-kode på 4-8 siffer.

Bruken av nettbank på telefon og nettbrett øker stadig, og for å gi den aller beste brukeropplevelsen ønsker vi å være på de plattformene kundene er på. Derfor tilbyr vi teknologi som er spesielt tilpasset disse enhetene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må jeg gjøre dersom noen får tilgang til app-koden min?

App-koden er personlig og må ikke deles med noen. Dersom andre kjenner app-koden din og har tilgang til enheten som appen er installert på, må du sperre appen for innlogging. Dette kan du gjøre selv når du er innlogget i nettbanken under Mine innstillinger og Administrer mine enheter.

Slett også enheten fra listen. Har du ikke tilgang selv kan du også ringe vårt kontaktsenter på telefon 810 01 001, så hjelper vi deg.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Når på døgnet kan jeg motta SMS-varsling?

SMS-varsel sendes ut hele døgnet. Du velger selv klokkeslett for når du ønsker å motta SMS-varsling her.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Får jeg SMS-varselet med en gang?

Varsel sendes ut hele døgnet. Du velger selv klokkeslett for når du ønsker å motta SMS-varsling her.
Innenfor det tidsrommet du har valgt, vil du motta SMS-varsel med en gang du har fått inn penger på konto, en regning er stoppet på grunn av manglende dekning (avhengig av hvilke(t) SMS-varsel du har aktivert).

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilket mobilnummer kan jeg motta varslinger på?

Varsel sendes til primærnummeret som er registrert i ditt engasjement. Du kan endre primærnummer ved å logge deg inn i nettbanken og velge Personopplysninger. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg mobilnummeret?

SMS-varslinger knyttes opp mot det mobilnummer som er registrert som primærnummer i ditt kundeengasjement. Du kan endre mobilnummer her. Du kan også endre mobilnummer under Personopplysninger. Registrer nytt nummer og trykk på OK.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har aktivert SMS-varsel for innskudd. Mottar jeg varsel for alle typer innskudd?

Hvis du har aktivert varsel for innskudd på konto så blir du varslet for alle innskudd på den aktuelle kontoen som er over beløpsgrensen du har satt. Det eneste vi ikke varsler er direkte overføringer du gjør mellom dine egne Alt i Ett-konti/høyrentekonti. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg motta varsel via e-post?

Vi tilbyr ikke varsel via e-post. SMS-varslinger sendes kun per SMS. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt varsel om manglende dekning, men har dekning?

Første forfallskjøring er kl 00:20. Hvis du har en regning til forfall og ikke har dekning på dette tidspunktet så genererer det et varsel om manglende dekning. SMS-varsel sendes hele døgnet, men kun i det tidsrommet du har valgt å motta SMS-varsling. Hvis du ikke har valgt et eget tidsrom så sendes SMS-varsel ut daglig mellom kl 09:00 - 22:00.

Hvis du har dekning når du mottar varselet så innebærer det at du har fått innbetalinger/overføringer til den aktuelle kontoen mellom 00:20 og tidspunktet du har valgt for mottak av SMS-varsling. Regningen vil bli belastet ved neste forfallskjøring (så sant du fortsatt har dekning på dette tidspunktet)

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke type innbetalinger vil jeg få SMS-varsling på?

Når du har valgt å blir varslet for innskudd på konto, så blir du varslet for alle typer innbetalinger på den aktuelle konto som er over beløpsgrensen du har valgt. Vi varsler ikke når du overfører mellom dine egne kontoer (også Høyrentekonto). 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg mine SMS-varslinger?

Du endrer eller sletter dine valgte SMS-varslinger i nettbaken din. Husk å velge Godkjenn når du er ferdig. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke mobilnummer kan jeg få SMS-varslinger på?

Varsel sendes til primærnummeret som du har registrert i nettbanken din. Du kan når som helst endre primærnummer. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke kontoer kan jeg velge SMS-varslinger på?

Du kan motta SMS-varslinger for alle dine Alt i Ett-kontoer og Høyrentekonto. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan aktivere SMS-varslinger?

Du aktiverer og velger selv hvilke SMS-varslinger du ønsker i nettbanken din.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster SMS-banken?

Du betaler ordinær SMS-kostnad til din mobiloperatør for tekstmeldinger du sender. Pris per SMS er 1 krone per melding du/tilleggsnummer mottar. Du betaler for kommando S, O, E, F, V og KR. Kommando Hjelp og Kontakt er gratis.

SMS-kostnader vil bli belastet din betalingskonto en gang i måneden.
Tilleggsnummers bruk av SMS-banken blir belastet din belastningskonto.

Det er gratis for kunder mellom 15-18 år å bruke SMS-banken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke beløpsgrenser er det i SMS-banken?

Beløpsgrenser overføring mellom egne konti:

- Minimums beløp per overføring er kr. 10,-
- Maks beløp per overføring er kr. 999.999,-
- Maks beløp per 30 dager er inntil disponibelt beløp på konto
- Dekningskontroll

Beløpsgrenser SMS-vennebetaling:

Enkel SMS-vennebetaling
- Minimums beløp per overføring er kr 10,-. Maks 1000,- per rullerende 24 timer. Beløpsgrensen gjelder totalt sett for Enkel SMS-vennebetaling, og ikke per overføring/per mottaker

Utvidet SMS-vennebetaling
- Minimums beløp per overføring er kr. 10,-
- Maksbeløp kr. 10 000,- per overføring.
* Innenfor en periode på 30 dager kan man maks overføre kr. 50 000,- via SMS-bank per mottaker.
- Dekningskontroll.

Grunnet sikkerhet må du selv definere egne beløpsgrenser per transaksjon og per 30 dager, merk at egne beløpsgrenser derfor kan avvike fra overnevnte beløpsgrenser. Egne beløpsgrenser kan du når som helst endre under 'Min SMS-bank' når du er innlogget i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvilke konto blir belastet for SMS-varsling?

Du velger selv hvilke konto som skal belastes. Du endrer belastningskonto i nettbanken din. Både SMS-banken og SMS-varslinger belastes fra samme konto. Er du kunde mellom 15-18 år, er tjenesten gratis å bruke.  

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan bruker jeg telefonbanken?

Telefonbanken er tilgjengelig for kunder over 18 år og kan brukes til:

- Overføring av penger mellom egne kontoer i Skandiabanken
- Opplesing av transaksjoner
- Saldoinformasjon

Se Opprette og endre telefonbankkode dersom du ønsker kode

Fra Norge ringer du 810 01 001 og velg 2.
Fra utlandet ringer du +47 810 01 001. Valg 1. Bli kunde, Valg 2. Automatisk telefonbank, Valg 3. Personlig betjening.

Hovedmeny Telefonbanken:

Valg 1. Informasjon om konto
Undermeny Informasjon om konto
Valg 11. Siste transaksjoner på konto
Valg 12. Bytt til annen konto
Valg 13. Saldo og disponibelt beløp
Valg 14. Engasjementsoversikt
Valg 15. Saldo og renter forrige år
Valg 16. Transaksjonssøk på beløp
Valg 17. Transaksjonssøk på dato
Valg 10. Menyoversikt - Informasjon om konto * Retur til hovedmeny

Valg 2. Andre tjenester
Undermeny Andre tjenester
Valg 21. Overføring mellom egne kontoer
Valg 22. Endring av kode * Retur til hovedmeny

Valg 3. Utskrifter * Avslutt
Undermeny Utskrifter
Valg 31. Transaksjonsutskrift per faks - 1 side
Valg 32.Transaksjonsutskrift per faks - inneværende måned
Valg 33. Transaksjonsutskrift per faks - forrige måned * Retur til hovedmeny 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er årsaken til at kunder mellom 15-18 år ikke betaler årsavgift for bankkort, eller SMS-kostnader for SMS-banken og SMS-varslinger?

Årsaken til at kunder mellom 15-18 år ikke blir belastet for årsavgift for bankkort, ikke blir belastet for SMS-banken og SMS-varsling, er at mindreårige ikke skal pådra seg gjeldsforpliktelser. Vi belaster dette automatisk fra kundens konto, og hvis det ikke er dekning kan konto settes i overtrekk. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.