Hopp til innhold Meny
Lukk

For at skandiabanken.no skal fungere optimalt lagrer vi cookies. Cookies brukes også til trafikkmåling. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her.

Ooops. Det ser ut som nettleseren din er for gammel til å fungere skikkelig med nettbanken vår. Vi skal fungere bra med det meste, men ikke Android 2.3 og lavere, eller Internet Explorer 8 og lavere.

Les mer om nettleserstøtte

Hjelp

eFaktura

Hvordan ser jeg fakturadetaljene på eFakturaen?

Du finner eFakturadetaljene når du er innlogget ved å velge informasjonssymbolet på den aktuelle eFakturaen.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg en eFakturaavtale?

Du sletter en eFakturaavtale når du er innlogget. Husk at den også blir slettet og forsvinner i alle dine nettbanker. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan får jeg regning i posten igjen?

For å motta regning i posten igjen, må du slette eFakturaavtalen i nettbanken. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva skjer når jeg endrer et eFakturaforfall?

Dersom du foretar endringer på et eFakturaforfall vil endringene vise i samtlige nettbanker.
Dette gjelder også for opprettelse og sletting av eFakturaavtaler. eFaktura er bankuavhengig og er synlig i alle dine nettbanker. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor mottar jeg ikke varsel på e-post om nye eFakturaforfall?

Årsaken til at du ikke mottar varsel på e-post om nytt eFakturaforfall kan være fordi du har endret din e-postadresse, men fremdeles er registrert med gammel e-postadresse i eFakturaavtalen med den aktuelle mottakeren. Du kan endre e-postadresse på gjeldende eFakturaavtaler her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva må jeg gjøre dersom det ikke er dekning på konto?

eFakturaforfallet blir forsøkt belastet i 4 virkedager. Mangler det dekning etter dette må den registreres som vanlig regning.

Du kan velge å bli varslet via SMS hvis betalingen blir stoppet i din Forfallsoversikt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan ser jeg at et eFakturaforfall er betalt?

Når du finner den i eFakturaarkivet og i tillegg under Utførte betalinger vet du at eFakturaforfallet er betalt. Dersom den ikke ligger i Utførte betalinger, er den ikke betalt. Du kan ta kontakt med oss slik at vi kan aktivere eFakturaen på nytt for deg og du må på nytt betale den/legge den til forfall når du er innlogget. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor vises eFakturaene i flere nettbanker samtidig?

eFaktura er bankuavhengig.
Dette betyr at eFakturaforfall vil vise i alle dine nettbanker.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan finner jeg eFakturareferanse ID/eFaktura-referanse?

Betalingsmottakere benytter ulike eFakturareferanse ID. Eksempler på eFakturareferanse ID kan være kundenummer, KID-nummer eller abonnementsnummer.

Er du usikker på riktig eFakturareferanse ID, må du kontakte betalingsmottaker. Du kan også søke på eFaktura.no. Skriv inn bedriftens navn og trykk på pluss-tegnet. 

Opprett ny eFaktura her. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva koster det å betale eFaktura i Skandiabanken?

Tjenesten er gratis. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva betyr status "eFaktura under behandling"?

eFaktura under behandling gir en oversikt over aktiverte eFakturaer og eFakturaer med AvtaleGiroer du har lagt til betaling. Etter betaling legges de under eFakturaarkiv. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan betaler jeg en eFaktura?

Du legger innkomne eFaktura til forfall når du er innlogget.

Husk at du først legger innkomne eFaktura i din Forfallsoversikt og deretter blir den betalt på forfallsdatoen du har valgt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har AvtaleGiro, kan jeg opprette eFaktura til samme mottaker?

Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro.
Behold AvtaleGiroavtalen og opprett eFaktura via menyen i nettbanken.
Dine regninger betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via dine eFakturaer.

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva finner jeg i eFakturaarkivet?

Dersom du behandler en eFaktura vil den ligge seg i eFakturaarkivet når forfallsdato er forbigått. (Dette gjelder også dersom du behandler forfallet, og deretter sletter dette.)

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor finnes ikke valget Betal?

Det kan være to årsaker til at du ikke har valget Betal:

1. eFakturaen er knyttet til en AvtaleGiroavtale og blir automatisk belastet din konto på forfallsdato. Belastningskonto er valgt på forhånd og AvtaleGiroforfallet som er tilknyttet eFakturaen, sendes derfor automatisk til den kontoen AvtaleGiroavtalen er registrert på. 

2. Du har betalt eFakturaen i en annen bank og du vil finne den i eFakturaer under behandling.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hva er status på min eFakturaavtale?

eFaktura kan ha følgende statuser:

1. Under behandling

2. Godkjent

3. Ugyldig

4. Endret

5. Deaktivert

"Under behandling" betyr at din avtale venter på å bli godkjent av betalingsmottaker. 

"Godkjent" betyr at din eFakturaavtale er akseptert av betalingsmottaker og at du fra nå av vil motta dine fakturaer via nettbanken. 

"Ugyldig" kan bety et av følgende:

1) Oppgitte opplysninger er ikke i samsvar med betalingsmottakers kunderegister. 

Vennligst se papirfaktura eller kontakt betalingsmottaker.

2) Betalingsmottaker tilbyr ikke eFaktura

3) Oppgitt eFakturareferanse ID er ugyldig. Vennligst se papirfaktura eller kontakt betalingsmottaker.

"Deaktivert" betyr at du to ganger har prøvd å registrere samme ugyldige data. Slett avtalen og ta kontakt med betalingsmottaker for å få riktig informajson. 

Hvilken av disse feilmeldingene som gjelder din avtale finner du ut ved å velge "Vis" til høyre for statuslinken

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

For å opprette eFakturaavtale, må du søke etter tilbydere av eFaktura i listen vår når du er innlogget. 

Etter at du har opprettet blir avtalen sendt til den aktuelle betalingsmottakeren og den får status "Under behandling". Innen en uke vil selve avtalen endre status til "Godkjent" og du vil motta og se innkomne eFaktura i Forfallsoversikt.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor finner jeg mine eFaktura?

Ubehandlede eFaktura finner du når du er innlogget.   

I tillegg vil den gule linjen øverst på startsiden når du er logget inn vise ubehandlede eFaktura. Trykk og du kommer til Forfallsoversikten. eFakturaene vises øverst på siden. Her kan du endre belastningskonto, beløp og forfallsdato.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Kan jeg ha eFaktura på min AvtaleGiro-avtale?

Du kan opprette eFaktura hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro.
Behold AvtaleGiroavtalen og opprett eFaktura via menyen i nettbanken. 
Dine regninger betales automatisk, samtidig som du har oversikt over hva du betaler for via dine eFakturaer.

NB! Ikke alle betalingsmottakere tilbyr kombinasjonen av eFaktura og AvtaleGiro. Trykk for mer detaljert informasjon.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endrer jeg e-postadressen min?

Du kan forandre e-postadressen din under Min kontaktinformasjon.

Hvis du har eFakturaavtaler må du også endre e-postadressen i samtlige eFakturaavtaler:
- Velg Endre for hver enkelt avtale og skriv inn din nye e-postadresse.
- Avslutt med OK.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre på en eFaktura?

Etter at du har betalt/lagt den i Forfallsoversikten din, kan du endre forfallsdato, beløp og hvilke konto som skal belastes. Det er ikke mulig å endre på den originale eFakturaen, så endringene vises derfor kun i Forfallsoversikten og i Utførte betalinger når den er betalt. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

eFakturadetaljer feiler, hva gjør jeg?

For at vi skal kunne hente frem eFakturadetaljer må vi utføre et søk om den aktuelle betalingsmottaker. Det såkalte webhotellet der detaljene ligger er da for øyeblikket dessverre ikke tilgjengelig. Vi ber om at du forsøker igjen litt senere. Dersom problemet vedvarer, må du kontakte betalingsmottaker. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor har eFaktura lagt seg "Under behandling" med status "AvtaleGiro"?

Årsaken til at eFakturaforfallet har lagt seg direkte i eFaktura under behandling, er fordi du tidligere har hatt AvtaleGiro kombinert med eFakturaavtale med mottager. 

Da du slettet AvtaleGiroavtalen har ikke slettemeldingen kommet frem til betalingsmottaker. De sender derfor ut eFaktura da det fortsatt er registrert i deres systemer at du har eFaktura kombinert med AvtaleGiro.

Vi anbefaler kombinasjonen eFaktura og AvtaleGiro dersom mottager tilbyr dette. Kombinasjonen gjør at regningene betales automatisk samtidig som du har full oversikt over hva du betaler for via dine eFaktura. 

Dersom du ikke ønsker å ha denne kombinasjonen, men kun ønsker eFakturaavtale må du først opprette AvtaleGiroavtalen på nytt, og vente ett døgn før du sletter den. Dette genererer ny slettemelding til mottager.

I dette tilfellet må du betale dette oppdraget manuelt. Du vil finne KID og kontonummer på eFakturaen som har status under behandling i nettbanken. Dersom du ikke finner dette, ber vi deg vennligst ta kontakt med betalingsmottaker for å få opplysningene.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Jeg har mottatt eFaktura på 0 kr., men ønsker å beholde den, hva gjør jeg?

Enkelte betalingsmottakere, som for eksempel kortselskaper, sender ut eFaktura forfall på 0 kroner som en bekreftelse på at du ikke har noe utestående. 

Ønsker du å beholde fakturaen må du velge Betal og øke beløpet til 1 krone og deretter slette den i Forfallsoversikt. Da vil eFakturaen legge seg i eFaktura arkiv på forfallsdato.

Du kan slette fakturaen under Innkomne eFaktura uten at dette sletter selve eFakturaavtalen du har med mottaker. 

Hvis du ikke behandler den vil den bli værende i Innkomne eFaktura også etter forfallsdato.

Ønsker du ytterligere informasjon om bakgrunnen for fakturaen må du kontakte betalingsmottaker.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan sletter jeg et eFakturaforfall?

Du sletter innkomne eFakturaer i nettbanken her. Dersom du allerede har valgt å legge innkommet eFaktura til forfall, må du slette betalingen i din Forfallsoversikt

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvordan endre e-postadresse på mine eFakturaavtaler?

Du kan endre e-postadresse på dine eFakturaavtaler når du er innlogget. Det er viktig at denne er korrekt med tanke på å motta varsel på e-post når nytt forfall sendes ut. 

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvor lenge blir et betalt eFakturaforfall lagret i nettbanken?

Betalte eFaktura er tilgjengelig i nettbanken i 18 måneder. Du finner dine betale eFaktura i ditt eFakturaarkiv.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor er det et eFakturaforfall under "eFaktura under behandling"?

Hvis et eFakturaforfall vises i eFakturaer under behandling og du ikke har godkjent den i Skandiabanken skyldes dette et av følgende:

1. eFakturaavtalen er knyttet til en AvtaleGiro.
2. Du har aktivert eFakturaforfallet i en annen nettbank.
3. Du har eFaktura i en annen bank som benytter en løsning der eFaktuaren legges direkte i forfallsregisteret.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.

Hvorfor får jeg ikke opprette eFakturaavtalen på nytt etter at jeg har slettet?

Det kan være to grunner til at du ikke får opprette avtalen som du nettopp har slettet:

1.Den nye avtalen er registrert før betalingsmottaker har mottatt varsel om at tidligere avtale er slettet. Det kan ta opptil fire virkedager før du kan opprette eFakturaen på nytt. Vent med å registrere avtalen til dag fem.

2. eFakturareferanse ID er registrert på annen person enn kontoeier.

Hjalp dette svaret deg?
Ja Nei
Avbryt

Takk for tilbakemeldingen din!

Dette hjelper oss til å gjøre banken bedre.